JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Thursday, January 31, 2008

Kegiatan Judi Di Keningau di dalangi oleh Polis Berpangkat besar ???

Keningau yang sebelum ini terkenal dengan kegiatan pembalakan haram yang diserbu Badan Pencegah Rasuah (BPR) sebenarnya merupakan sebuah ‘Pusat Judi Sabung Ayam Terbesar’ di dunia.

Bandar yang berasal daripada ‘Kayu Manis’ (Keningau) bukanlah semanis dan seharum yang disangkakan kerana menjadi pusat segala penjenayah.

Pusat Sabung Ayam yang terbesar terletak di Kampung Sogon, Jalan Kimanis-Keningau dan menjalar sehingga ke dalam hutan simpan Banjaran Crocker.

Kegiatan sabung ayam di kampung Sogon ini amat luar biasa kerana dikawalselia oleh Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Keningau, ASP Bong Kuet Khiun.

Bong yang ditugaskan ke Keningau sejak 1993 merupakan ‘orang kanan’ Mantan Pesuruh Jaya Polis Sabah, Datuk Pahlawan Haji Ramli Yusuff selain ASP Leong.

Bagi mengenang jasanya sebagai ‘orang kanan’ yang menjadi ‘bill collector’, Pesuruhjaya Polis Sabah telah menyokong Bong dinaikkan pangkat daripada Ketua Inspektor kepada ASP.

“Kami rasa selamat bersabung ayam di sini. Nah kau tau sapa, itu ASP Bong yang jaga. Pandai-pandailah kalau mau hidup. Yang penting kami boleh sabung ayam,” ujar Rajak Kanduhang secara jujur ketika ditemui di rumahnya di Kampung Lingkudau.

Rajak yang berbangsa Suluk memelihara ayam sabung baka Filipina dan Saigon merupakan ‘kaki sabung ayam’ sejak 1994’.

TAUKEY…. Bong (memegang ayam) kini ‘mengusahakan’ gelanggang ayam sabung di Kampung Sogon. Pisau (taji-gambar bawah) ini dipasang di kaki ayam untuk memastikan lawannya tumpas dengan cepat.

“Selepas dapat IC, BN kasi, saya tidak takut lagi dan boleh kawan dengan polis. Kalau dulu, takut kerana tiada IC,” ujar Rajak yang berasal dari Tawi-Tawi, Selatan Filipina dan mengakui mendapat kad pengenalan projek yang ditaja UMNO Sabah sekitar 1992.

Rajak memelihara lebih 100 ekor ayam sabung baka baik dan menjadi tempat peminat ayam sabung mendapatkan ‘jaguh’ mereka kerana ayam peliharaan Rajak gagah, garang dan dipercayai diberikan vitamin secukupnya dan disuntik steroid.

Setelah mencuba lebih lima kali, akhirnya Rajak bersetuju menyusup masuk dua krew Malaysia Today yang menyamar sebagai peminat ayam sabung setelah membeli seekor ayamnya yang berharga RM2,200 untuk bersabung di gelanggang sabung ayam terbesar di dunia ini yang dihalalkan Polis di-Raja Malaysia (PDRM), kerana dijaga oleh seorang polis berpangkat ASP dan dua orang sarjan dan seorang lanskopral (nama tidak dikenali kerana mereka berkawal di tempat rahsia).

“Kita tidak kisah bayar 20 persen wang kemenangan kita. Yang penting boleh sabung dan tidak ada orang kacau. Jauh sikit tidak apa,” ujar Gabriel Pascua yang datang dari Sandakan semata-mata untuk menyabung ayam.

Gabriel antara 200 orang peminat ayam sabung dan berbelanja sekurang-kurangnya RM3,000 seminggu atau jika hari kelepasan am mencecah RM10,000.“Memang adat judi. Ada masa kita menang banyak. Ada masa kita rugi besar. Tapi selama ini saya jarang kalah,” ujar Gabriel yang turut mengikuti acara Sabung Ayam di Gelanggang Taman Tshun Ngen, Sandakan dan Batu 15, Jalan Apas, Tawau.

Ketika perlawanan pada hari minggu tersebut, sejumlah RM570,000 telah dipertaruhkan melalui lebih 20 perlawanan dengan purata satu pusingan RM30,000.

Bong dan kuncu-kuncunya yang paling seronok kerana mendapat wang kocek sekurang-kurangnya RM164,000 setiap kali acara sabung ayam selepas para pekerja menerima gaji atau pada hari kebesaran atau perayaan.

Walaupun ramai pemimpin dan penduduk kampung telah mengadukan hal ini kepada polis dan pihak berkuasa termasuk BPR, namun tindakan membanteras kegiatan judi ini tidak mungkin dapat dibasmi kerana penglibatan ramai pihak termasuk Pesuruhjaya Polis Sabah.

Sebelum ini Malaysia Today pernah melaporkan Bong telah membebaskan ramai pemilik out-let 4D haram yang ditangkap dalam operasi khas dan menjadikan ‘wang tebusan’ sebagai sara hidupnya, namun Bong dinaikkan pangkat sekalipun Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berjanji akan memindahkan Bong.

Bong telah mengarahkan seorang polis, Koperal Balasius Anak Nyalong untuk memungut ’10 peratus daripada keuntungan bersih’ 4D’ haram daripada seorang Taukey Judi Haram, Yap Chin Fatt.

Ketika lawatan Pesuruhjaya Polis Sabah, Datuk Mangsor Ismail, ke Keningau pada 14 Sep-tember 2006, Bong telah menutup mulut Mangsor dengan ‘sejumlah angpau’ apabila ramai pegawai polis dan pemimpin politik membisikkan kegiatan 4D haram begitu berleluasa tanpa se-barang tindakan drastik polis.

Aktiviti 4D Haram ini di Keningau dikendalikan oleh Yap Chin Fatt (Huat) @ Ah Fatt yang tinggal di No. 27, Taman Adika, Keningau. Yap sering dilihat memandu kereta Honda SA3333A berwarna hitam. Beliau menjalankan perniagaan 4D haram selama 10 tahun termasuk Wahui dan penyeludupan rokok dan arak tanpa cukai. Pengaruhnya amat ketara apabila boleh ‘membeli’ semua pegawai penguatkuasa dengan wang yang dimilikinya untuk menguasai industri 4D haram.

Yap dibantu oleh seorang lelaki yang dikenali sebagai Wong. Dia menetap di rumah bernombor 21, Taman Hong Lok, Fasa 1, Keningau. Wong merupakan orang penting Yap yang mengawal lebih 150 orang pekerja. Wong sering kali kelihatan berlegar-legar di Balai Polis Keningau terutama apabila anggotanya ditahan polis dan memandu Mercedes berwarna emas bernombor SA93.

Yap turut dibantu oleh Ah Ming yang tinggal di rumah bernombor 198, Taman Future City, Keningau dan kelihatan sering memandu kereta Toyota berwarna putih bernombor SA909C. Ah Ming merupakan perintis operasi kerana menjalankan modus operandi aktiviti 4D haram dan Wahui sejak 15 tahun lalu tanpa sebarang ’gangguan’ daripada pihak berkuasa walaupun beratus laporan telah dibuat oleh orang awam, Ah Ming begitu pintar dan mempunyai ‘kabel’ di dalam Balai Polis Keningau, Ibu Pejabat Polis Kepayan dan Bukit Aman. Dia terlebih dahulu mengetahui bila serbuan akan dibuat dan lazimnya dia akan memberhentikan kegiatan buat sementara waktu sehingga serbuan selesai.

Modus operandi 4D haram ini begitu mudah kerana pasaran tersedia terutama ’kubu’ warga asing Filipina dan Indonesia yang bekerja di kilang papan dan kontrak kerajaan yang mem-budayakan judi sebagai ’halal’ dan ’suka-suka’ untuk mendapatkan rezeki.

Tiket 4D haram ini dicetak di Kota Kinabalu di Inanam dan diedarkan oleh pengedar berdaftar dan dijual secara terbuka di kedai yang dilantik oleh Yap, Wong dan Ah Ming. Setiap hari se-orang lelaki yang menunggang motorsikal akan datang membuat kutipan dan menyerahkan kepada Yap.

Cabutan mingguan akan dibuat pada setiap hari Isnin (atau hari lain) di rumah Ah Ming di Taman Future City yang akan dikerumuni agen dan orang ramai secara bebas dengan kawalan polis berpakaian biasa. Jika ada serbuan atau sebarang gerakan mengejut mereka akan beredar secara senyap atau berlagak seolah ada majlis sambutan ulang tahun atau kesyukuran.

Sehingga kini, ’Geng 3 Stoogies’ ini telah melantik 17 out-let menjual tiket mereka iaitu Kedai Kopi Tip Top, Kedai Seiko Tailor, Kedai Kopi Long Fatt, Kedai Capital Milk Bar, New Capitol, Kedai Kopi Gracia, Wei-Wei Shop, Bebas Mini Market, Kedai Kopi Kun Sang, Kedai Bata (kasut), Restoran Everyday, NR Book & Magazines, Hing Loong Restoran,Kedai Yun Lee, Kedai Lim Yong Teck, Sinua Corporation Sdn.Bhd dan Restoran Zam Zam.Beberapa agen yang dilantik telah ditangkap polis beberapa kali tetapi dibebaskan setelah berlaku ‘rundingan dua hala’ dan tidak pernah seorangpun di hadapkan ke mahkamah.

Presiden PAS ziarah Jeffry Kitingan di Kota kinabalu

KOTA KINABALU, 28 Jan (Hrkh) - Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang melawat Naib Presiden KeADILan, Dato' Dr Jeffrey Kitingan di Hospital Queen Elizabeth (QE) di sini, kelmarin.

Dalam pertemuan kira-kira 20 minit itu, Presiden PAS bertanya keadaan kesihatan Jeffrey setelah beberapa minggu di hospital dan situasi politik Barisan Alternatif (BA) di Sabah.

Ustaz Abdul Hadi berharap agar Naib Presiden KeADILan cepat sembuh sebelum pilihan raya umum ke-12 agar dapat menyumbang tenaga, bekerjasama dengan PAS Sabah menentang Barisan Nasional (BN).

Turut hadir dalam lawatan tersebut, Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharuddin Mat Isa; Adun Limbungan Kelantan, Zainudin Awang Damit; Ketua Pemuda PAS Sabah, Anuar Ali, dan beberapa pemimpin KeADILan Sabah.

Suasana ceria dengan tawa apabila pemimpin kedua-dua pihak bertanya sesama mereka bila pilihan raya umum akan berlangsung.

Walaupun dalam keadaan kurang upaya, Jeffery semangat membincangkan keadaan politik dan yakin BA Sabah boleh membuat perubahaan dalam pilihan raya akan datang kerana jumlah penyokong BA bertambah setiap masa.

Beliau berkata, BA perlu bekerja keras untuk menang dalam pilihan raya, tetapi sekiranya BN main kotor dengan memberi kad pengenalan palsu kepada pendatang tanpa izin (PTI) khas untuk mengundi dalam pilihan raya, ini suatu cabaran kepada BA.

"Kalau pengundian dilakukan oleh rakyat tempatan sahaja, BA boleh menang," ujarnya.

Jeffrey yang kelihatan beransur pulih mengucapkan terima kasih kepada Presiden PAS dan semua yang hadir kerana sanggup bersusah payah menjenguk beliau.

"Saya berterima kasih kepada Presiden PAS dan semua yang hadir kerana sanggup bersusah payah melihat keadaan saya, ini merupakan satu penghormatan untuk saya," katanya ketika ditemui.

Jeffery dimasukkan ke Hospital Queen Elizabeth pada 19 Disember lalu apabila terlibat dalam satu kemalangan jalan raya di pekan Nabalu, 60 kilometer dari Kota Kinabalu.

46 TEMPAT DIPASANG CCTV DI SABAH

15th January, 2008

KOTA KINABALU: Polis mengenal pasti sekurang-kurangnya 46 tempat di empat kawasan di Sabah yang akan dipasang kamera litar tertutup (CCTV) sebagai langkah mencegah jenayah.

Pesuruhjaya Polis Sabah, DCP Datuk Noor Rashid Ibrahim (gambar) berkata daripada tempat itu, 20 adalah di sekitar bandaraya Kota Kinabalu, 11 di Penampang, Sandakan (8) dan Tawau (7).

Pihak berkuasa tempatan (PBT) akan membantu dalam pemasangan CCTV itu, katanya kepada pemberita kelmarin.
Sabtu lepas, Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Ong Ka Ting mengumumkan kerajaan telah meluluskan peruntukan khas berjumlah RM75 juta untuk pemasangan CCTV di kawasan berisiko jenayah di seluruh negara.

Mengenai kadar jenayah di Sabah, Noor Rashid berkata kadarnya meningkat 10 peratus tahun lepas berbanding tahun sebelumnya.
Katanya jumlah kes yang dicatat-kan tahun lepas ialah 7,869 kes ber-banding 6,948 kes pada tahun sebelumnya, yang kebanyakan kes yang dilaporkan tahun lepas membabitkan jenayah curi dan pecah rumah.

Beliau berkata polis turut memandang serius berhubung kes kecurian harta benda terutama kecurian kabel atau besi.

“Walaupun kes kecurian kabel tidaklah serius namun polis perlu mengambil tindakan proaktif memandangkan kes seumpama ini boleh mengusarkan rakyat terutama apabila talian telefon atau elektrik terjejas akibat kecurian kabel,” katanya.

Saturday, January 26, 2008

Dompok : Dulu lain, sekarang lain

Dulu
30 Julai 2001, Kongres ke-7 UPKO.
‘UPKO sama sekali tidak dapat menerima perjuangan PAS untuk mendirikan Islamic State di Malaysia. UPKO akan terus menyokong politik kesederhanaan UMNO termasuk dalam mempertahankan hak-hak Melayu dan Bumiputera.’’

Sekarang
2 Ogos 2007, Pelancaran ’Merdeka Statement’, CPPS-ASLI.
‘I think my colleagues in the government will forgive me for saying that I will not agree that we are an Islamic State. For all intents and purpose, I think Malaysia was not meant to be an Islamic State.’

Jika dulu Dompok kononnya menyokong kesederhanaan UMNO dan menentang perjuangan Negara Islam ala PAS, tetapi kini tidak lagi. Beliau dilihat seolah-olah menyamakan perjuangan politik PAS dengan UMNO dalam konteks negara Islam. YAB TPM telah menjelaskan bahawa UMNO dan PAS mempunyai interpretasi dan versi yang berbeza mengenai negara Islam. Tak kan Dompok tidak menyedarinya.

Sewajarnya, Dompok meneliti secara rasional kenyataan Y.A.B. Timbalan Perdana bahawa ‘Islam is the official religion and we are an Islamic state. But as an Islamic state, it does not mean that we don’t respect the non-Muslim. The Muslim and the Non-Muslims have their own right.’ Malangnya, beliau secara gopoh lebih berminat mencetuskan kontroversi kepada soal istilah negara Islam atau sekular.

Dompok : Dulu akur, sekarang takbur
Dulu
25 Disember 2005
‘And the fact that the government gave me the responsibility not only to represent the Christian community in the country but also to lead Malaysian Delegation for the funeral of the successor of St Peter in the Vatican City, Rome. It was an experience of a life time.’

‘For us in Malaysia, I am glad that the government led by Prime Ministers Dato’ Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi saw it fit for Malaysia to be represented for the Pope’s funeral. These are proof of our country’s commitment to religious freedom. The including its first item-Belief in God-speak volumes of our uniqueness as a nation.’

Bukan main lagi ‘sopan santunnya’ kenyataan Dompok. Itulah keharmonian dan kesederhanaan negara Islam acuan Kerajaan BN, sehinggakan Dompok sendiri terasa amat menghargai nikmat dan peluang yang diberikan. Beliau akur akan hakikat itu. Tetapi tak sampai dua tahun, nampaknya beliau sudah lupa prinsip ketiga Rukun Negara-Keluhuran Perlembagaan, apabila secara tidak bertanggungjawab mempersoalkan Keluhuran Perlembagaan dengan mempertikaikan Artikel 121 (1A) mengenai bidang kuasa Mahkamah Sesyen dan Mahkamah Syariah. Sekali gus mempertikaikan kewibawaan kenyataan dan penegasan YAB PM mengenainya. Apa pula versi terbaru yang jelas menggambarkan sikap takbur Dompok:
Sekarang
2 Ogos 2007.

‘It is a big challenge that today that the judiciary seems to play football with cases. There are cases where it is neither with the syariah nor the civil courts.’

Malaysiakini turut melaporkan bahawa ‘he (Bernard) felt that the court cases in which one spouse had converted to Islam should be heard by the civil courts.’

Dompok juga mungkin tidak sempat membaca kenyataan berulang kali Pak Lah bahawa Artikel 121 (1A) tidak akan dipinda akan kekal seperti yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Kenyataan ini juga disasarkan kepada ‘musuh’ beliau, Datuk Seri Nazri Aziz yang menjaga hal ehwal kehakiman dan perundangan.

Dompok : cakap tak serupa bikin

30 Julai 2001
‘Apa yang kita dapat lihat ialah komitmen padu Kerajaan BN untuk memastikan di dalam negara ini tidak seorang pun merasa dirinya dibelakangkan. Saya tidak ragu-ragu mengatakan bahawa inilah yang mengukuhkan perasaan sepunya (sense of belonging) di kalangan mereka.’

30 Julai 2001
‘UPKO percaya bahawa sesungguhnya tujuh teras asas perjuangan UPKO hendaklah diperjuangkan melalui prinsip-prinsip politik perundingan, politik keharmonian, politik perdamaian, politik setia kawan dan politik perkongsian kuasa yang diamalkan BN.’

Begitulah ideal, mulia, murni, suci dan ikhlas (kononnya) teras perjuangan Dmpok bersama UPKO. Mari kita senaraikan satu persatu dan terjemahkan dalam realiti politik semasa. Adakah Dompok benar-benar ’Walk The Talk’?

1. Prinsip politik perundingan – dalam pilihan raya 2004, Dompok telah menafikan keputusan politik perundingan apabila tetap menuntut kerusi DUN Kuala Penyu kepada UPKO walaupun ’sepatutnya’ diberikan kepada UMNO. Sebelum senarai calon dihantar kepada Pak Lah, Dompok dilaporkan telah ’mengejar’ Datuk Musa (Pengerusi BN Sabah) ke mana sahaja-pejabat,rumah,lapangan terbang,bilik mesyuarat,berjoging di laman rumah, ke KK,KL semata-mata hendakkan DUN itu kekal kepada UPKO. Dompok adalah pemimpin ego yang sanggup melihat BN gagal menyapu bersih kerusi DUN Sabah asalkan hasrat peribadinya tercapai.

2. Prinsip politik keharmonian- jika ini dihayati, Dompok tidak seharusnya mengeluarkan kenyataan kontroversi dan pendapat peribadi yang berat sebelah berkaitan isu-isu agama kerana ia tentu akan menimbulkan reaksi berbeza daripada pihak lain pula.

3. Prinsip politik perdamaian- ini juga ‘jauh panggang dari api’ kerana Dompok dilihat sentiasa ’mencipta peluang’ untuk melemahkan pengaruh PBS dalam BN bagi membolehkan kaum Kadazandusun Murut menyokong UPKO. Kenyataan kontroversinya termasuk isu-isu berkaitan Sabah dilihat cuba untuk ’memerangkap’ Datuk Dr.Maximus Ongkili (menjaga hal perpaduan dan integrasi nasional) agar ’berkata dan berbuat’ sesuatu yang ’bodoh’ seperti beliau. Dompok mahu dilihat ’lebih menyerlah’ kononnya berbanding Dr.Maximus (PBS) meskipun terpaksa menggadai semangat perdamaian dalam BN.

4. Prinsip politik setia kawan- membuat kenyataan kontroversi, meletakkan jawatan secara mengejut, mengkritik terbuka rakan sejawat (Datuk Seri Nazri Aziz), ‘menyembelih rakan komponen BN’ dengan mengambil tindakan yang akhirnya menjadi liabliti kepada BN juga membolehkan kita meragui prinsip ini. Dompok sanggup mengorbankan semangat setia kawan BN dan membuat kenyataan yang melampau semata-mata hendak menjadi juara kaum kadazandusun Murut agar dilihat lebih relevan berbanding PBS dan PBRS.

5. Prinsip politik perkongsian kuasa- masa jadi KM sistem penggiliran, boleh tanya komponen BN Sabah yang lain terutamanya UMNO dan SAPP, berapa banyak jawatan dan projek yang dibolot PDS (pada masa itu). Peliknya, dalam majlis CPPS itu, beliau sendiri menggambarkan bahawa Kabinet sebagai ‘a diverse membership with a collective spirit’. Tetapi Dompok mengambil pendirian peribadi yang sepatutnya dinyatakan dalam mesyuarat Kabinet dan bukannya secara terbuka bagi mengelakkannya dieksploitasi.

Dompok: Liabiliti BN dan Populariti Pembangkang
Mei 2007-
Beliau meletakkan jawatan sebagai Pengerusi JK Pilihan Parlimen mengenai Integriti (PSCI) dengan alasan sebagai Menteri, beliau terlalu sibuk untuk mengetuai JK seumpama itu. Bagaimanapun, ia dipercayai berpunca daripada ‘pengaruh kuat’ Lim Kit Siang (Tim.Pengerusi JK) ke atas Dompok sehinggakan JK berkenaan seolah-olah menjadi sebuah badan penyiasat berautoriti. Ia terutamanya melibatkan pembatalan mesyuarat JK tersebut bersama JPN berkaitan isu kad pengenalan palsu di Sabah di samping isu dakwaan rasuah bekas Ketua Pengarah BPR.

Sebenarnya JK berkenaan ditubuhkan untuk mengadakan sesi perjumpaan awam bagi mendapatkan maklumat dan merangka program atau mencari penyelesaian bagi memantapkan sesuatu dasar. Dalam konteks ini, berkaitan integriti. bukan menyoal siasat. Oleh kerana sudah ‘terperangkap’ dengan Lim Kit Siang, akhirnya beliau cuba menjadi hero dengan meletakkan jawatan. Tetapi, ia tetap menjadi liabiliti kepada BN.
Sebenarnya, tindakan Dompok itu juga merupakan satu protes beliau kepada UMNO khususnya UMNO Sabah yang didakwa tidak mempunyai integriti kerana membentuk Kerajaan Sabah hasil daripada pengundi yang memegang IC palsu atau projek M. Dendam beliau kepada UMNO masih belum reda kerana percaya bahawa kekalahan calonnya di DUN Kuala Penyu kepada bekas Ketua Penerangan UMNO Sabah, Datuk John Ghani adalah sabotaj UMNO kepada partinya.

Dompok : Hero Pembangkang dan NGO berhaluan kiri
Dompok sanggup menjadi ‘kayu api’ pembakar semangat perjuangan pembangkang dan NGO berkenaan. Kenyataan-kenyataan yang ‘bersimpati dan menyokong’ tindakan Dompok tersebut secara tidak langsung menjejaskan kredibiliti YAB PM dan komitmen Kerajaan dalam meningkatkan integriti selain mencemarkan nilai ajaran Islam yang universal.
Jika diteliti kenyataan berikut, ia seolah-olah menggambarkan bahawa pemimpin Kerajaan yang beragama Islam termasuk Pak Lah tidak mengamalkan nilai-nilai integriti dalam pentadbirannya. Sebaliknya, pengorbanan Dompok (beragama Kristian) yang sanggup meletakkan jawatan merupakan satu bukti beliau tidak sanggup bersekongkol dengan pemimpin Islam yang tidak mempunyai integriti.

‘We are thankful that you have upheld our Christian values and ethics at the highest level of Government and wish that your good example will be followed by our leaders.’
(Bishop Dr.Paul Tan Chee Ing,Chairman of the Christian Federation of Malaysia).

‘In the light of such developments, the Council of Churches humbly appeals to the PM to implement his stated policies of integrity, accountability and transparency by re-instating Tan Sri Bernard as Chairman and making sure that government agencies fully cooperate with PSCI in its work.’
(Rev.Dr.Hermen Shastri. General Secretary, CCM)

‘This is disrespectful parliament and reflects the standard and quality of administration of this country.’
(Ramon Navaratnam, Transparency International).

‘Dompok should be saluted for his courage and conviction as well as integrity.’
(Lim Guan Eng)

‘Dompok has made all Sabahans and Malaysian proud.’
(Lim Kit Siang)

‘Tan Sri Dompok’s stance as a positive development.’
(Rev.Wong Kim Kong, The National Evangelical Christian Federation)

Dompok : Kuda tunggangan CPPS-ASLI

Sebagai Menteri Kabinet, jemputan itu sepatutnya dimanfaatkan untuk menyampaikan ‘mesej Kerajaan’ secara tidak langsung kepada khalayak dan ‘meneutralkan perspektif negatif CPPS’ terhadap Kerajaan dalam pelbagai isu. Beliau sebenarnya boleh bercakap mengenai isu lain, tetapi memilih untuk ‘melemahkan Kerajaan dan kewibawaan YAB PM’. Kita mengetahui bagaimana CPPS menimbulkan keresahan rakyat apabila Dr. Lim Teck Ghee mengeksploitasi isu ekuiti bumiputera dalam kajiannya.

Beliau meletakkan jawatan kerana desakan dan tempat beliau diambil alih oleh Tan Sri Ramon Navaratnam. Beliau juga agak lantang dan prejudis terhadap Kerajaan dalam isu-isu berkaitan rasuah. Dompok mengetahui bahawa kenyataannya berkaitan isu negara Islam akan mencetuskan kontroversi.

Dompok: Semakin Kehilangan Sokongan
Meskipun berkelulusan Ijazah Bsc FISM dari United Kingdom, Dompok terpaksa mencari publisiti murahan atau mencetuskan kontroversi bodoh dan kontra berkaitan isu sensitif untuk mendapatkan perhatian dan political mileage. Dengan harapan, semua pihak akan tahu ‘kewujudan’ politik beliau yang semakin tenggelam dan tidak relevan. Kesannya kepada BN dan Kerajaan tidak perlu diambil kira.

Jika bukan kerana keegoan dan tamak beliau, BN akan menyapu bersih kesemua 60 kerusi DUN Sabah pada 2004. Tetapi beliau berkeras mahukan kerusi DUN Kuala Penyu ditandingi atas tiket UPKO. Akhirnya ’kuasa rakyat’ berjaya menewaskan calon UPKO (Timbalan Ketua Menteri Sabah) yang sarat dengan pelbagai isu dan rungutan rakyat di kawasan yang diwakilinya.

Dompok sebenarnya tidak mempunyai grass root termasuk di kalangan kaumnya sendiri walaupun mendakwa ahlinya berjumlah 100,337 orang dengan 1,960 cawangan (setakat 31 Disember 2003). Beliau bukanlah politikus yang popular dan berwibawa. Jika tidak, mustahil beliau boleh tewas di DUN 16 Moyog kepada calon PBS pada pilihan raya negeri Mac1999, sedangkan ketika itu beliau adalah KM Sabah yang sepatutnya menyambung penggiliran selepas pilihan raya. Malangnya, beliau tewas. Secara logik, kita akan mengundi seseorang calon kerana persamaan bangsa, kaum, bahasa, agama, budaya dan kepimpinan (KM). Tentu banyak projek pembangunan boleh dinikmati orang kampung.

Tetapi ia tidak berlaku kepada Dompok di Moyog menyebabkannya terpaksa dipindahkan di Parlimen Kinabalu (Daerah Ranau) pada pilihan raya umum November 1999. Itu pun nasib baik ada persempadanan kawasan pilihan raya. Begitu pun jumlah majoriti undinya nyata jauh merosot iaitu 5,423 (1999) kepada hanya 1,387 (2004) di Parlimen Ranau.Ketika calon BN lain mencatatkan peningkatan majoriti dalam pilihan raya sulung pimpinan YAB Pak Lah, Dompok mula terasa gusar. Apa tidaknya, jika pertandingan satu lawan satu, belum tentu beliau dapat kembali ke Parlimen. Jika dijumlahkan kesemua undi 3 calon Bebas yang menentangnya sebanyak 11,079 dikumpulkan, Dompok akan kembali menemui mimpi negerinya di DUN Moyog pada pilihan raya Mac 1999.

Malah, sekarang ini pun kerusinya dikategorikan sebagai HITAM dan sesetengah pihak meletakkannya KELABU. Dompok jarang turun ke kawasan dan agihan jawatan dan projek dimonopoli oleh kalangan pengikut dan ahli partinya sahaja. Komponen lain seperti UMNO dan PBS hanya wujud pada nama. Sekali lagi Dompok mengulangi stail beliau semasa menjadi KM yang gagal memenuhi tempoh penggiliran dua tahun kerana ditolak kaumnya sendiri.

Dompok juga sebenarnya ’tidak bersetuju’ dengan kemasukan PBS ke dalam BN. Setelah merasakan Parti Demokratik Sabah (PDS) yang diasaskannya pada 1994 masih tidak ’dilihat’ berjaya oleh kaumnya sendiri dan digeruni oleh UMNO, beliau menubuhkan UPKO pada 1999. Ia gabungan UNKO dan Pasok Momogun. Pada masa itu istilah UPKO menjadi bahan jenaka apabila ramai yang menyebut UPKO sebagai UP dan kemudian K.O. Oleh kerana takut dengan bayang-bayang sendiri, beliau cuba pula untuk bergabung dengan PBRS tetapi gagal.

Setelah BN mengambil alih Sabah dan politiking sudah berkurangan ekoran pemansuhan sistem penggiliran, Tun Dr Mahathir Mohamad (Pengerusi BN ketika itu) merasakan bahawa sudah tiba masanya pemimpin dan rakyat Sabah menumpukan kepada politik pembangunan. Salah satu yang dipertimbangkan adalah dengan menerima semula kemasukan PBS ke dalam BN. Dompok membantah kerana merasakan UPKO adalah wadah terbaik untuk kaum kadazandusun Murut. Persoalannya, bagaimanakah Dompok mahu membuktikan dakwaannya itu jika beliau sendiri pernah kalah di kawasan majoriti kaumnya walaupun dengan memegang jawatan KM Sabah pada masa itu?

Penutup

BN tidak memerlukan Dompok kerana beliau nyata lebih berminat menjadi alat pembangkang dan NGO atau kumpulan pemikir berhaluan kiri, macam CPPS. Beliau juga tidak layak mewakili rakyat Sabah kerana semasa menjadi KM, Dompok hanya mengutamakan segelintir golongan tertentu sahaja. Dompok juga bukanlah seorang yang berintegriti kerana amanahnya kepada pengundi di kawasan parlimennya juga tidak dijalankan dengan sempurna.

Kini, Presiden UPKO itu semakin gopoh mencetuskan kontroversi kecoh kerana sokongannya yang semakin roboh..Dompok oh Dompok..apa lagi isu nak dihebohkan selepas ini? Menjelang pilihan raya akan datang, ramai yang menunggu jika benar Dompok adalah politikus yang berintegriti dan hero rakyat sepertimana yang dinobatkan pembangkang, beliau perlu menyatakan pendirian jantannya sama ada akan terus bertanding menggunakan simbol dacing atau sedang mencongak-congak ‘simbol yang lain’..persoalannya, masih relevan kah lagi slogan UPKO ‘Misompuru Tokou Wagu’ - Mari Kita Bersatu Kembali, untuk dilaungkan dalam BN apabila Dompok sendiri dilihat sudah tidak serasi dengan ‘Semangat Kerajaan’ meskipun duduk selesa di Aras 3, Blok Timur, Putrajaya?
http://www.malaysiaaktif.com

Belia Sabah diajak pulang bekerja dalam negeri

14th November, 2007

KOTA KINABALU: Belia dari Sabah yang berada di Semenanjung atau luar negara perlu pulang untuk bekerja di Sabah terutama dalam sektor pelancongan, kata Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

Beliau berkata Sabah kini mengalami kepesatan dalam industri pelancongan yang telah membuka banyak peluang pekerjaan, namun ia kekurangan pekerja tempatan.

“Saya dimaklumkan oleh seorang pengurus sebuah hotel dari Perancis yang bakal membuka operasinya di Sabah, beliau sukar mencari pekerja tempatan untuk mengisi kekosongan jawatan yang bakal disediakan sehingga terpaksa mencari pekerja luar negara,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Pusat Kerja Sabah dan Ekspo Kerjaya 2007 di Wisma Bandaraya di sini kelmarin.

Musa berkata walaupun statistik terbaru menunjukkan kadar pengangguran di Sabah ialah 5.7 peratus dan dijangka turun hingga empat peratus menjelang 2010, namun tidak bermakna peluang pekerjaan tidak banyak di Sabah.

Katanya pekerjaan banyak tersedia namun sesetengahnya tidak diisi kerana belia tempatan tidak memenuhi keperluan kemahiran yang dikehendaki.

“Saya juga berharap belia kita tidak memilih kerja dan majikan pula perlu menawarkan gaji seperti yang diperolehi pekerja di Semenanjung,” katanya.Hadir pada majlis itu Menteri Pembangunan Sumber dan Teknologi Maklumat, Datuk Dr Yee Moh Chai , pembantunya, Melanie Chia dan Setiausaha Tetap kementerian, Datuk Abdin Madingkir.

FOMCA BANTAH CADANGAN PAIRIN SUPAYA DIWUJUDKAN SEBUAH KASINO DI SABAH

Tue, 7 Dec 1999 10:29:38 -0800

KUALA LUMPUR, 7 Dis (Bernama) -- Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA) membantah cadangan Presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) Datuk Joseph Pairin Kitingan supaya kerajaan menimbang permohonan pihak swasta untuk mewujudkan sebuah "kasino" di Sabah.

Presiden FOMCA Prof Hamdan Adnan berkata berjudi adalah tabiat yang buruk kerana ia boleh menyebabkan seseorang itu melupakan tanggungjawab kepada keluarga.

"Menyedari akan keburukan tabiat ini, maka semua agama di dunia telah mengharamkan kegiatan berjudi," katanya kepada Bernama, di sini hari ini.

Beliau berkata alasan Pairin bahawa kewujudan kasino itu akan menarik lebih ramai pelancong untuk datang ke Sabah adalah tidak munasabah.
"Pembukaan kasino bukan sahaja akan menggalakkan kemasukan pelancong, malah ia juga akan menarik minat penjenayah antarabangsa untuk menjadikan Sabah sebagai pusat operasi mereka," katanya.

Menurutnya, penjenayah yang beroperasi di kasino-kasino, biasanya terbabit dalam kegiatan memberi pinjaman wang kepada penjudi yang kemudiannya perlu membayar balik dengan kadar faedah tinggi.

Beliau berkata kerajaan Sabah disaran menggunakan kekayaan alam semulajadi yang terdapat di negeri itu sebagai tarikan pelancong dan bukannya berusaha menarik pelancong dengan membuka kasino.

Hamdan berkata alasan Pairin bahawa kewujudan kasino di Sabah akan meningkatkan hasil pendapatan cukai kerajaan negeri juga tidak boleh diterima.
"Keuntungan yang diperolehi hasil daripada cukai yang dikenakan ke atas syarikat pengendali kasino tidak memadai untuk menampung kos pembiayaan bagi membaiki kerosakan dari segi peningkatan masalah sosial dan kegiatan jenayah yang timbul akibat daripada aktiviti perjudian," katanya.

Cadangan supaya kerajaan menimbang permohonan syarikat swasta untuk menubuhkan sebuah kasino di Sabah telah dibuat oleh Pairin semasa membahaskan Belanjawan Negeri 2000 di Dewan Undangan Negeri Sabah, semalam.
Kenyataan Pairin itu telah disiarkan pada muka hadapan akhbar-akhbar tempatan di negeri itu iaitu Daily Express, The Borneo Post dan New Sabah Times, hari ini.

Paderi Sabah Memeluk Islam

Dengan gejala murtad terus bergolak agak elok direnung kembali temuramah ekslusif oleh Jamilah Aini Mohd. Rafiei bersama Ustaz Tajuddin Othman Abdullah (Reverend Thomas Laiden), bekas Paderi Besar Gereja-Gereja Seluruh Sabah.

BEKAS Paderi Besar Sabah, TAJUDDIN OTHMAN ABDULLAH, mengupas perbandingan yang cukup ilmiah di antara agama Islam dan Kristian berdasarkan pengkajian yang cukup mendalam lagi terperinci berasaskan pengalaman menjadi Paderi Besar Kristian selama 12 tahun. Apa yang dihuraikan beliau itu adalah iktibar buat mereka yang MURTAD DARI AGAMA ISLAM.

Kristian menurut kitab Injil yang asal jika dikaji sedalam-dalamnya, maka jawapan akhir yang akan ditemui adalah ISLAM. Hakikat ini telah dibuktikan oleh ramai orang Kristian yang akhirnya mendapat hidayah Allah dan kemudiannya memeluk agama Islam.

Tetapi apa yag paling menakjubkan kali ini, kita berpeluang berkongsi pengalaman hidup yang tiada tolok bandingannya bersama USTAZ TAJUDDIN OTHMAN ABDULLAH, seorang bekas paderi besar di seluruh Sabah, yang dilahirkan sebagai saorang Kristian dan menghabiskan sebahagian besar dalam hidupnya untuk belajar menjadi paderi. Beliau yang selama ini berada di tahap paling tinggi dan mulia sekali di Sabah kerana berkedudukan untuk mengampunkan segala dosa yang dilakukan oleh orang-orang Kristian Sabah, contohnya orang yang paling berpengaruh ketika itu, Pairin Kitingan.

Pengalamannya sebagai Bekas Paderi di sekitar 80-an membuatkan beliau banyak mengetahui selok belok agama termasuk agama Islam. Setelah puas mengkaji, akhirnya Allah memberikan hidayah kepadanya dengan memilih Islam sebagai jalan hidup. Beliau kini bertugas di Majlis Agama Islam Melaka di bahagian Unit Kristianologi.

Bersama seterusnya dengan JAMILAH AINI MOHD. RAFIEI, turut hadir SUZILAWATI ROZAINOR ABBAS dengan jurufoto WAN ZAHARI WAN MOHD. SALLEH yang berdialog dengan beliau di Masjid Al-Azim (Negeri), Air Keroh, Melaka, baru-baru ini.

SEMASA KRISTIAN saya dikenali sebagai Paderi Thomas Laiden. Saya berasal dari Sabah dan berketurunan Solok.Agama asal saya ialah Roman Katholik. Saya mendapat pendidikan di Seminary Kepaderian Vatican Itali, iaitu institusi kepaderian terulung di Itali dan di dunia dengan dibiayai oleh Persatuan Kristian Sabah. Saya tamat pengajian pada tahun 1985 seterusnya bertugas sebagai paderi di Vatican. Seterusnya saya memohon untuk kembali ke negeri asal saya, iaitu Sabah.

Pada tahun 1988 saya ditukarkan ke Sabah dan berkhidmat sebagai paderi. Saya bertugas di Gereja St. Mary dan Persatuan Gereja Roman Katholik Sabah seluruh Sabah yang berpusat di Kota Kinabalu.

Keluarga saya terlalu kuat berpegang pada agama Kristian. Itulah sebabnya bapa menghantar saya ke Vatican, dengan harapan agar saya menjadi seorang paderi yang dikira jawatan yang terlalu mulia. Saya mempunyai ramai adik beradik tetapi kesemuanya perempuan. Saya adalah anak lelaki tunggal dalam keluarga.

Semasa menjadi paderi, saya banyak membuat kajian mengenai agama Kristian, Buddha, Hindu dan Islam. Ketika itu saya tidak tahu langsung tentang keindahan dan kecantikan Islam dan tidak pernah terlintas di fikiran untuk ke situ. Tambahan pula saya dibesarkan di dalam keluarga yang kuat mengamalkan agama Kristian. Saya aktif bergiat dalam dakyah Kristianisasi yang cenderung kepada banyak buku-buku Islam.

Setelah banyak membuat kajian, saya terfikir apabila saya dilantik menjadi paderi, saya mendapat kesimpulan yang saya sudah mula meragui agama yang saya anuti. Konflik Diri Yang Tidak Terbendung, ianya ketara di sekitar 1988, apabila sebagai seorang paderi diberi tanggungjawab yang besar iaitu untuk mengampunkan dosa manusia. Timbul di fikiran saya bagaimana saya sebagai manusia biasa bisa mengampunkan dosa manusia lain sedangkan para Nabi dan Rasul yang diutuskan Allah, mereka ini tidak sanggup mengampun dosa manusia dan tidak mampu mengampunkan dosa manusia. Saya mula serius membuat kajian mengenai Islam.
Apabila saya diberi tanggungjawab mengampun dosa orang-orang Kristian seluruh Sabah, jadi masa itu saya rasakan seolah-olah agama ini sengaja direka-reka oleh manusia. Seterusnya pada tahun 1989 saya kembali ke Vatican untuk membuat Kursus Kepaderian di sana selama tiga tahun. Di sana saya telah berjumpa dengan ketua paderi tertinggi seluruh dunia iaitu Pope John Paul. Saya telah berdialog dengannya dan bertanya akan perkara yang memusykilkan saya sepanjang saya menjadi paderi. Saya berkata kepadanya, "Paul, saya sekarang rasa ragu dengan agama yang kita ini". Dia terkejut dan bertanya, "Apa yang kamu ragukan?" Saya berkata, "Cuba John Paul fikirkan sendiri, kita ini seorang manusia biasa. Di negeri saya Sabah, di negeri saya sendiri setiap malam Ahad saya mengampunkan dosa orang Kristian yang beratus-ratus orang yang datang mengaku buat dosa. Mereka harap saya yang mengampunkan dosa mereka sedangkan para Nabi pun tidak pernah melakukannya." Beliau berkata, "Wahai Paderi Thomas, kamu ini dilantik menjadi seorang paderi, maka kamu ini seorang yang suci dan tidak mempunyai sebarang dosa," Saya katakan yang saya merasakan diri saya mempunyai dosa. Beliau seterusnya menyambung, "Memang kita manusia ini mempunyai dosa. Nabi Adam sendiri mempunyai dosa. Apabila seseorang yang telah dilantik menjadi paderi bermakna kamu ini telah dilantik oleh Jesus Christ. Jesus Christ tidak ada dosa maka kita sebagai paderi ini tidak mempunyai dosa."

Di situlah saya mula tidak percaya pada agama Kristian yang mengatakan ulamak-ulamak Kristian tidak mempunyai dosa. Saya katakan pada Paul yang ulamak Kristian itu pembohong. Dia terkejut lalu berkata, "Thomas, kamu telah dihantar hingga ke peringkat tertinggi untuk menjadi paderi, kenapa kamu berkata demikian. Cuba kamu jelaskan kenapa kamu kata agama Kristian pembohong".

Saya menyoalnya, "Jesus Christ itu Tuhan atau Nabi?" Beliau menjawab, "Dia Tuhan." "Saya bertanya kembali, Pernahkah orang nampak Tuhan? Bagaimana wujudnya Tuhan? Siapa Tuhan kita sebenarnya, Jesus Christ (Nabi Isa) atau Allah bapa? (Allah)." Beliau mengatakan Jesus itu Tuhan. Saya menyoal kembali, "Apa matlamat utama Jesus Christ diutus ke dunia?" Beliau menjawab, "Untuk menebus dosa bangsa manusia, semua bangsa dan agama." Jadi saya katakan padanya kenapa perlu ada paderi tukang ampun dosa jika Jesus Christ sudah menebus dosa semua manusia. Di situ dia mula pening dan terpinga sambil berkata, "Paderi Thomas awak ini telah dimasuki iblis sehingga berani mempertikaikan Kristian." Saya katakan padanya,"Kita seorang paderi yang suci, bagaimana iblis boleh masuk?" Saya juga katakan padanya saya mempunyai ibu bapa dan adik-beradik, apabila ibu bapa saya membuat dosa mereka mengaku di hadapan anak, kerana kedudukan saya ketika itu sebagai seorang paderi. Jadi saya terfikir bagaimana saya seorang anak boleh mengampunkan dosa ibu bapa. Sepatutnya seorang anak yang meminta ampun dari ibunya.

Selepas perdebatan itu Pope John Paul meninggalkan saya, sebagai seorang paderi beliau tidak boleh marah kerana marah merupakan satu dosa.

Di dalam Kristian mempunyai tujuh rukun iaitu:-
i). Ekaristi Pembaptisan - seseorang yang ingin memeluk Kristian Mereka mesti dibaptiskan air suci.
ii). Ekaristi Pengakuan - mengaku dosa di hadapan paderi
iii) Ekaristi Maha Kudus - memakan tubuh Tuhan (Khusti kudus)
iv) Ekaristi Minyak Suci - air suci
v). Ekaristi Krisma - penerima ekaristi Maha Kudus layak menerima Krisma
vi) Kristi Imaman - menjadi paderi
vii). Ekaristi Perkahwinan - hanya untuk penganut awam (Paderi tidak menerima ekaristi ini)

Dalam Kristian air suci atau lebih dikenali sebagai Holy Water, adalah paling bernilai sekali. Untuk menjadi seorang Kristian, seseorang perlu menjalani Ekaristi Pembaptisan iaitu meminum air ini. Ia diperolehi dari proses uzlah yang dijalani sebelum menjadi paderi. Jika tidak mempunyai akidah yang benar-benar kuat, akidah boleh rosak disebabkan air ini. Contohnya ialah seperti apa yang berlaku ke atas seorang doktor perempuan Melayu di Selangor. Setelah minum, beliau langsung tidak boleh mengucap, hatinya telah tertutup. Menurutnya beliau sudah tidak yakin lagi dengan agama lain kecuali Kristian sahaja kerana melalui Kristian beliau boleh melihat Tuhan Jesus yang turun setiap malam. Itulah permainan iblis. Sesiapa yang meminum air tersebut dapat melihat apa sahaja. Sebaik sahaja doktor tersebut meminumnya, akhirnya beliau memeluk Kristian. Saya pergi menemuinya, dia katakan kepada saya Islam tidak benar, hanya Kristian agama yang benar kerana umatnya boleh melihat Tuhan. Apabila saya tunjukkan air itu kepadanya sambil bertanya pernahkah beliau meminumnya. Beliau menjawab memang pernah meminumnya semasa beliau belajar di Indonesia; apabila pergi ke gereja beliau akan diberi minum air tersebut. Beliau menyatakan kepada saya beliau akan hidup dan mati dalam Kristian. Saya membacakan kepadanya surah Al-Kahfi di samping memintanya mengamalkan surah tersebut setiap masa. Alhamdulillah lama-kelamaan keadaannya semakin pulih.
Inilah permainan sihir sebenarnya. Tidak siapa dapat melawan ilmu Allah, hanya ilmu Allah sahaja yang berkesan menghapuskan permainan sihir. Tidak lama kemudian beliau kembali mengucap dan terus menangis.

Saya katakan kepadanya saya sudah terlalu berpengalaman dengan taktik Kristian. Itulah, cara memikat orang untuk ke agama Kristian cukup mudah, tidak mengapa jika tidak percaya kepada agama Kristian, tetapi apabila minum air itu segala-galanya akan berubah. Setelah saya mempelajari Islam barulah saya tahu rupanya iblis ini boleh menyerupai bermacam rupa. Kekuatannya hanya pegangan akidah.. Tetapi Holy Water ini sekarang tidak boleh lagi diedarkan di Malaysia kerana orang yang pembuatnya di biara Vatican telah memeluk Islam dan membongkar rahsia ini. Ramai orang sudah tahu mengenai air ini dan mula berhati-hati dengan setiap apa yang meragukan.

Rukun yang kedua pula iaitu Ekaristi Maha Kudus bermaksud memakan tubuh Tuhan. Saya pernah berhujah dengan John Paul mengenainya. Saya katakana padanya sedangkan Firaun yang zalim itupun tidak pernah memakan tubuh tuhan kenapa pula kita sebagai ulamak Kristian boleh makan tubuh tuhan?.

Saya jelaskan kepadanya, apabila semua paderi memakan Khusti Kudus (sejenis makanan yang diimport khas dari Itali) bermakna itu satu penghinaan kerana tubuh tuhan boleh dimakan. Kata beliau, itu memang sudah menjadi rukun Kristian dan tidak boleh dipertikaikan lagi. Apa yang paling merbahaya ialah Holy Water. Khusti Kudus tidak mempunyai rahsia apa-apa, ia seolah-olah seperti roti yang dicampur dengan bahan lain. Berlainan dengan Holy Water yang kesannya cukup kuat.

Bayi-bayi yang baru dilahirkan pun dibaptiskan. Terdapat sesetengah klinik yang membaptiskan bayi walaupun bayi tersebut Islam. Bagi kepercayaan Kristian setiap bayi yang baru lahir wajib dibaptiskan kerana ia mempunyai dosa, ia menyimpan dosa pusaka yang ditinggalkan datuk moyang mereka. Ia berlainan dengan Islam, Islam meletakkan bayi yang baru lahir itu adalah dalam keadaan fitrah (bersih). Sebenarnya agama Kristian ini salah. Di dalam semua kitab tidak ada mengenai agama Kristian. Kristian ini baru sahaja berkembang oleh seorang Paul yang pertama di zaman Julius kemudian beliau mengembangkannya. Asal agama Kristian ialah dari agama Yahudi dan Nasara. Tetapi di Romawi ia dinamakan Kristianisasi. Jika kita meneliti di dalam kitab Nabi Isa (Injil) tidak ada disebut Kristian.

Sebenarnya semua ulamak Kristian tahu mengenai kedudukan agama Islam. Pernah terjadi dalam tahun '78, semasa itu saya terjumpa kitab yang menyatakan kebenaran dan Nabi Muhammad. Tetapi semasa itu saya tidak begitu memperdulikannya. Di dalam kitab tersebut ada menyebut mengenai Ahmad iaitu Nabi Muhammad s.a.w.

Ketika itu saya masih belajar di Vantiken, oleh kerana saya kurang sihat saya tidak dapat mengikut kelas pengajian. Saya diberi tugas oleh seorang paderi untuk menjaga sakristi perpustakaan yang terdapat di gereja) untuk menjaga kitab-kitab di situ. Paderi tersebut mengatakan kepada saya, Thomas, kamu perlu menjaga kesemua kita-kitab di sakristi ini tetapi kamu tidak boleh membuka almari." Beliau menunjukkan kepada saya almari yang dimaksudkan. Saya hairan kerana beliau melarang saya membuka almari tersebut sedangkan kuncinya diserahkan kepada saya. Sifat manusia, apabila dilarang maka itulah yang ingin dibuatnya. Ketika itu semangat saya terlalu berkobar-kobar untuk mengetahui isi kandungan kitab yang diturunkan kepada Nabi Isa a.s. Saya mengambil kitab itu dan menyembunyikannya.
Kitab tersebut ditulis di dalam bahasa Hebron. Ia masih saya simpan hingga ke hari ini dan saya dalam proses untuk menterjemahkannya ke dalam bahasa Melayu. Ia menjadi rujukan kepada saya, dan sebagai bukti untuk berdebat dengan orang-orang Kristian. Saya telah utarakan kepada Majlis Agama Islam Melaka, jika boleh saya ingin menterjemahkannya dan sebarkan kepada orang ramai. Pihak Majlis tidak berani melakukannya, menurut mereka ia akan mengancam nyawa saya kerana dengan pendedahan kitab tersebut rahsia Kristian akan tersebar.

Isi kitab tersebut sama dengan al-Quran. Rupa-rupanya barulah saya mengetahui semasa upacara mengangkat sumpah dalam proses beruzlah pada hari yang ke 39, setiap paderi akan meletakkan tangan mereka ke atas kitab yang dibalut dengan kain putih yang diletakkan di atas bantal. Tidak siapa dibenarkan membukanya dan lihat isi kandungannya. Berbalik kepada kisah saya mencuri kitab tersebut, selepas kehilangannya paderi yang menyerahkan kunci kepada saya dahulu memanggil saya dan bertanya apakah saya ada mengambilnya. Saya menafikan dengan mengatakan tidak pernah mengambil kitab tersebut. Hati saya nekad untuk tidak mengaku dan menyerahkannya kerana saya ingin mengkaji kitab tersebut.

Disebabkan seseorang bakal paderi tidak boleh berbohong, beliau mempercayai pengakuan saya. Akhirnya pada keesokannya iaitu pada hari mengangkat sumpah, disebabkan Injil tersebut telah hilang, mereka meletakkan kitab suci al-Quran (yang dibalut dan sentiasa tersimpan di almari) sebagai ganti kitab yang hilang.

Al-Quran digunakan di dalam upacara mengangkat sumpah? Semua paderi tidak tahu hal ini kecuali saya. Pada masa itu saya terfikir, apa gunanya jika kita bersumpah di atas kitab al-Quran tetapi masih tidak beriman dengannya? Bermakna semua paderi telah bersumpah di atas al-Quran tetapi kufur selepas itu. Menyingkap saat saya didatangkan hidayah ialah ketika saya sudah tamat belajar dan bertugas di Gereja St Mary, Sabah.

Pada suatu malam Ahad pada tahun 1991, saya bersembahyang dengan cara Kristian) di hadapan tuhan-tuhan saya iaitu. Tuhan Bapa, Ibu Tuhan (Mary) dan Anak Tuhan (Jesus Christ). Ketika itu saya terfikir di dalam hati, patung-patung ini diukir oleh manusia, saya menyembahnya setiap hari di dalam bilik.' Apabila saya selesai sembahyang saya meletakkannya di bawah tempat tidur. Hati saya berkata, alangkah hinanya Tuhanku. Kenapa aku boleh meletakkannya di bawah tempat tidur yang boleh aku baringkan dan letak sesuka hatiku?

Turunnya Hidayah Malam itu, selesai sembahyang saya mengambil sehelai kertas dan saya tulis diatasnya, "Tuhan, diantara agama Islam, Kristian, Hindu dan Buddha aku telah mengetahui semua agama ini. Malam ini tolonglah tunjukkan kepadaku manakah di antara tiga agama ini yang benar bagiku". Setelah itu, tak tahulah saya katakan bagaimana mengantuknya mata saya yang tak pernah-pernah saya alami rasa mengantuk yang lain macam, mata saya langsung tidak boleh terangkat.


[Muhamad Ali Daud]
- http://www.geocities.com/ustaz_safwan/paderisabah.htm