JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, July 6, 2010

Mogok anjuran pembangkang berkesan


NEW DELHI - Pasukan polis India mengarahkan anggota-anggotanya berkawal di bandar-bandar seluruh India semalam ekoran mogok besar-besaran kerana kenaikan harga minyak sekali gus menjejaskan perkhidmatan kapal terbang dan kereta api selain menyebabkan banyak sekolah serta premis perniagaan ditutup.

Mogok itu dianjurkan oleh parti pembangkang utama, Parti Bharatiya Janata (BJP) dan parti-parti berhaluan kiri bagi menunjukkan penentangan terhadap program pembaharuan yang dilaksanakan pemerintah.

Pada bulan lalu, pihak pemerintah menamatkan subsidi petrol dan mengumumkan kenaikan harga bahan api lain sebagai satu langkah utama demi mengurangkan defisit fiskal yang serius. Mogok itu dilihat tertumpu di Mumbai dengan seramai 40,000 anggota polis ditempatkan sebagai langkah berjaga-jaga untuk mengelakkan berlakunya kekacauan yang lebih besar.

Penerbangan ke Mumbai terjejas teruk dengan syarikat penerbangan domestik membatalkan 25 pelepasan dan 39 ketibaan penerbangan. Teksi di bandar itu turut tidak beroperasi. - AFP

No comments: