JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, September 22, 2010

20 peratus royalti minyak untuk Sarawak - Fuziah


Pengarah Pilihanraya Pusat PKR, Fuziah Salleh sekali lagi menegaskan bahawa royalti minyak sebanyak 20 peratus daripada keseluruhan pendapatan petroleum di Sarawak tetap akan diberikan kepada negeri itu jika Pakatan Rakyat berjaya menawan Sarawak pada pilihanraya negeri akan datang.

Menurutnya, royalti minyak sebanyak 20 peratus merupakan hak rakyat Sarawak yang selama ini gagal diperjuangkan oleh rejim BN pimpinan Taib Mahmud di Sarawak.

Ditanya bagaimana tuntutan itu dipenuhi pada pilihanraya negeri akan datang dalam keadaan kerajaan pusat masih dalam taklukan BN, beliau menegaskan dengan kata-kata berikut.

“Insya’Allah sekiranya kita berjaya menawan Sarawak pada pilihanraya negeri akan datang, kita tetap akan menuntut royalti 20 peratus itu untuk Sarawak walaupun ketika itu kerajaan pusat masih lagi diperintah oleh BN.

BN boleh sahaja menuntut perkara itu namun dalam tempoh mereka memerintah, mereka jelas tiada komitmen untuk itu dan pada masa yang sama pemimpin mereka lebih mementingkan kekayaan peribadi, keluarga dan kroni walaupun majoriti rakyat di Sarawak kekal dalam paras kemiskinan,” katanya ketika dihubungi KABAR.

KABAR ialah akhbar politik yang sebelum ini dikenali sebagai Konsep Era Pakatan.

Fuziah yang juga Ahli Parlimen Kuantan menjelaskan, walaupun rejim BN memerintah Sarawak hampir 50 tahun, rejim BN hanya menghargai Sarawak dalam bentuk pujian politik apabila Sarawak kerap dilabelkan oleh pimpinan BN sebagai Deposit tetap BN setiap kali menjelangnya pilihanraya.

Sehubungan itu, katanya, rakyat Sarawak wajar menolak BN pada pilihanraya akan datang dengan memberi peluang kepada PR untuk memerintah Sarawak seterusnya melaksanakan pelbagai program kebajikan bagi merakyatkan ekonomi Sarawak untuk rakyat Sarawak.

Beliau memberi contoh, bagaimana negeri Selangor yang baru dua tahun diperintah oleh PR berjaya merakyatkan ekonomi Selangor agar benar-benar dirasai oleh rakyatnya sendiri.

Pimpinan PKR dan PR ketika ini silih berganti ke Sarawak dalam gerak kerja pilihanraya bagi memastikan segala isu dan penerangan benar-benar sampai kepada rakyat di negeri terbesar di Malaysia itu.

Antara cabaran PR di Sarawak selain kurangnya laporan media berhubung program mereka, turut menjadi cabaran ialah bentuk muka bumi Sarawak yang luas dan jaringan jalan raya yang sukar untuk dikunjungi termasuklah di kawasan tertentu yang hanya boleh dikunjungi melalui bot dan helikopter.

No comments: