JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, August 1, 2012

Ini sebabnya saya tinggalkan BN - Senator Dewan Negara

Masdar Wahid.

Isu kemiskinan rakyat Sabah, dasar Kabotaj, royalti minyak, diskriminasi kaum, rampasan Tanah Hak Adat Bumiputera (NCR), peminggiran Sabah antara punca Senator Dewan Negara, Datuk Maijol Mahap meninggalkan BN pada 29 Julai lalu.

Bekas Naib Presiden Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) berkata, beliau sudah 14 tahun dalam BN, namun masalah itu gagal diselesaikan termasuk diera Datuk Seri Najib Razak sebagai Perdana Menteri.

"Selepas mengambil kira masalah ini yang sudah lama tertangguh di Sabah dan gagal diselesaikan, maka dengan berat hati saya terpaksa meninggalkan BN.

"Saya tidak lagi percaya bahawa kerajaan BN boleh atau akan menyelesaikan isu-isu kritikal di Sabah, termasuk PTI, tahap kemiskinan yang tinggi, meminggirkan KDM, NCR, lima peratus royalti minyak dan dasar kabotaj," katanya dalam satu kenyataan media 31 Julai lalu.

Maijol yang jawatannya sebagai Senator tamat 8 Disember ini bagaimanapun tidak mengulas dakwaan penyokong Umno adakah kerana beliau tidak dicalon semula menjadi punca beliau meninggalkan BN.

Maijol yang juga Ketua Upko Bahagian Kota Marudu bakal digantikan Datuk Madius Tangau, Setiausaha Agong Upko ketika ini.

Maijol juga tewas dalam cubaannya merebut jawatan Naib Presiden Majlis Olimpik Malaysia pada Jun 2011.

Pada 29 Julai lalu, turut meninggalkan BN ialah Timbalan Presiden Upko merangkap Ahli Parlimen Tuaran, Datuk Seri Wilfred Bumburing, Pengerusi Tetap; Datuk Herman Tiongsoh serta Ahli Majlis Tertinggi; Denis Gimpah, Lesaya Lopog dan Petrus Guriting.

Sementara itu, Presiden Upko, Tan Sri Bernard Dompok pada hari sama kenyataan Maijol itu dikeluarkan, Dompok menyerahkan kepada ahli partinya untuk memilih hal tuju politik masing-masing.

"Saya tak tahu...ada banyak spekulasi (mengenai aakn ada lagi ahli Upko keluar parti). Tapi, inikan negara bebas. Anda boleh sertai mana-mana parti yang anda suka dan orang lain juga akan menyertai kami (upko)," katanya.

Belau berkata demikian selepas merasmikan Kursus Asas Teknologi Tanaman Koko dan Penyerahan Insentif Program Tanaman Baharu Koko dan Lada bagi Bahagian Serian di Dewan Masyarakat Serian kira-kira 60 kilometer dari Kuching, 31 Julai lalu.

Bagi Ketua Penerangan Upko, Datuk Donald Mojuntin, semua pemimpin yang keluar itu adalah pengasas bersama parti itu.

Menurutnya, Majlis Tertinggi Upko akan bermesyuarat Ogos ini mengenainya termasuk membincang hala tuju parti dan persediaan berdepan PRU akan datang.

No comments: