JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Sunday, August 26, 2012

Penyokong Wilfred kembali sertai Upko

Bendahari Upko Tuaran, Daukim Gilu yang sebelum ini mendakwa menyokong Angkatan Perubahan Sabah (APS) pimpinan Datuk Seri Wilfred M. Bumburing mengishtihar kembali menyokong BN.

Beliau memberi alasan menyokong APS sebelum itu kerana Suruhanjaya Diraja (RCI) mengenai warga asing Sabah belum ditubuh pentadbiran Datuk Seri Najib Razak.

"Saya tidak mempunyai motivasi untuk terus mempromosikan APS kerana saya gembira dengan komposisi panel RCI dari segi berkaliber dan integriti. Saya yakin RCI akan dapat mencapai objektifnya.

"Oleh itu, saya memutuskan meneruskan perjuangan politik melalui Upko BN dan menyokong sepenuhnya kepimpinan Tan Sri Bernard Dompok (presiden Upko) dan Ketua Bahagian Upko Tuaran, Datuk Wilfred Tangau," katanya dalam kenyataan 17 Ogos lalu.

Sebelum ini, pegawai media APS Lesaya Lopog Sorudim memaklumkan beliau, Daukim Gilu dan John Hussein akan menggerakan APS bahagian Tuaran.

Kenyataan dikeluarkan selepas John mengumum meninggalkan BN dan menyokong APS bersama Pakatan Rakyat dan ia disahkan Daukim dalam kenyataan itu.

"Ia adalah benar bahawa saya terlibat dengan Lesaya dalam mempromosikan APS di kawasan Kiulu. "Malah, saya sepatutnya menjadi pengarah operasi untuk Kiulu," katanya.

Tidak pasti apa objektif Daukim meninggalkan APS, namun yang pasti, kumpulan Wilfred Tangau tidak sebulu dengan kumpulan Wilfred M. Bumburing (semasa dalam Upko) dalam usaha mereka meletak calon masing-masing pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

Sebab itu sebelum ini, Wilfred Bumburing semasa dalam Upko mendesak Datuk Seri Najib Razak agar Sabah ditambah 10 kerusi Parlimen bagi memberi ruang lebih banyak proksinya bertanding.

Sebab itu tidak menghairankan bekas Senator BN, Datuk Maijol Mahap akan bertanding di Parlimen Kota Marudu, kerusi yang dimenanginya sebelum di rampas PBS.

Ketika ini kebanyakan kerusi asal Upko dirampas Parti Bersatu Sabah (PBS), sekutu BN negeri itu dan ia berlaku sebaik PBS yang sebelum ini pembangkang menyertai BN pada tahun 2000.

Upko dan PBS masing-masing merebut kerusi yang majoriti pengundinya masyarakat Kadazan Dusun Murut.

Berikut pula ialah senarai pemimpin Pertubuhan Pasokmomogun Kadazandusun Murut Bersatu (UPKO) yang meninggalkan BN setakat ini.

Timbalan Presiden, Datuk Seri Wilfred Bumburing

Naib Presidennya yang juga Senator Dewan Negara, Datuk Maijol Mahap

Pengerusi Tetap, Datuk Herman Tiongsoh

Bekas Ketua Pemuda 12 tahun, Datuk kalakau Untol

Ahli Majlis Tertinggi,
Denis Gimpah,
Lesaya Lopog
Petrus Guriting

No comments: