JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Monday, August 13, 2012

Lebih fokus pada Sabah kerana S'wak ok - Anwar


Masdar Wahid

Ketua Umum KEADILAN, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, partinya lebih memfokuskan kepada Sabah menjelanga Pilihan Raya Umum akan datang berbanding Sarawak.

Ini kerana katanya, peluang, peratus kemenangan dan jentera parti itu lebih kukuh dan lebih bersedia di Sarawak berbanding di Sabah yang memerlukan lebih perhatian.

Mengenai kedudukan pemimpin BN Sabah yang keluar parti sejak akhir-akhir ini, beliau memberi kebebasan kepada mereka memilih mana-mana parti untuk diwakili pada PRU akan datang, namun menegaskan KEADILAN turut memberi ruang kepada mereka.

"KEADILAN lebih menumpukan kepada Sabah memandangkan keadaan di Sarawak lebih ‘okay’
 dan anda (media) tahu stail saya, saya akan biarkan mereka sendiri umumkan (pengisytiharan keluar BN, sokong Pakatan),” katanya pada sidang media di Sarawak 11 Ogos lalu.

Hadir sama, Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN Sarawak, Baru Bian, Naib Pengerusi KEADILAN negeri See Chee How, bekas Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Lajim Ukin.

Lajim selepas itu menyertai Anwar dan berucap pada majlis Pentas Rakyat di Kuching yang turut dihadiri seorang lagi bekas Menteri Umno, Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir.

Anwar turut memanfatkan lawatannya ke negeri itu dengan melawat keluarga mendiang Peter Ato termasuk menyampaikan sumbangan.

Pada 29 Julai lalu, Ahli Parlimen BN Tuaran, Datuk Seri wilfred M. Bumburing menubuh Angkatan Perubahan Sabah (APS), manakala pada hari sama, Ahli Parlimen BN Beaufort, Datuk Seri Lajim Ukin menubuh Pakatan Perubahan Sabah (PPS).

APS memfokuskan pengundi dan kawasan majoriti Kadazan Dusun Murut (KDM) terutama yang ditandingi Parti Bersatu Sabah (PBS), sekutu kedua terbesar BN Sabah.

Manakala PPS memfokuskan pengundi Bumiputera Melayu Muslim atau kawasan yang bakal ditandingi proksi Ketua Menteri yang juga Pengerusi Umno Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

Umno Sabah kini berpecah kepada dua kumpulan utama iaitu proksi Musa dan Naib Presiden Umno, Datuk Seri Shafie Apdal.

Berikut ialah senarai terkini pemimpin utama BN yang menyokong Lajim dan Bumburing

Penyokong Datuk Seri Wilfred M. Bumburing

1. Naib Presiden Upko yang juga Senator Dewan Negara, Datuk Maijol Mahap

2. Pengerusi Tetap Upko, Datuk Herman Tiongsoh

3. Bekas Ketua Pemuda Upko selama 12 tahun, Datuk kalakau Untol

4. Ahli Majlis Tertinggi Upko iaitu Denis Gimpah, Lesaya Lopog dan Petrus Guriting.

5. Ketua PBS Cawangan Kampung Simpangan Lama dan Naib Pengerusi PBS Bahagian Kiulu dan Pemaju Mukim bahagian Kiulu, John Hussein.

Senarai penyokong Datuk Seri Lajim Ukin

1. Ketua Penyelaras BN Parlimen Beaufort, Johiar Matlani

2. Bekas setiausaha Umno Beaufort Jusih Sarin

3. Ketua Umno Cawangan Beaufort Tiga, merangkap  Timbalan Pengerusi Tetap Pemuda Umno Beaufort, Ahli Jawatankuasa (AJK) Umno Bahagian dan Pegawai Pembangunan Luar Bandar (CDO) dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Klias sejak 1994, Amsir Dani

4. 15 dari 19 AJK Umno, Pemuda dan Puteri Umno Beaufort turut meletak menyokong Lajim secara senyaap seperti ditegaskan tiga AJK PPS, iaitu Ahmad Said, Ibrahim Salim dan Safari Lidan.

No comments: