JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Friday, October 22, 2010

Batu Sapi : Bung hina Proton ?


Beberapa pengedar kereta Proton Edar melahirkan rasa kecewa dan kesal dengan kenyataan Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Moktar Radin yang menggesa Proton Holdings Berhad (PROTON) menutup operasi syarikatnya sekiranya ia terus mencatatkan kerugian.

Presiden Persatuan Pengedar Proton Edar (PEDA), Armin Baniaz Pahamin, berkata kenyataan Bung Moktar adalah tidak bersesuaian sekali gus menunjukkan Timbalan Pengerusi Kelab Penyokong Barisan Nasional itu tidak memahami konsep industri automotif negara.

Beliau berkata, pengenalan Proton Inspira adalah produk baru model kereta yang dikeluarkan bagi mewujudkan persaingan di pasaran negara pembuatan kereta seperti Korea Selatan dan Jepun.

“Usaha sama antara PROTON dan Mitsubishi adalah kerjasama biasa di kalangan pengusaha kereta antarabangsa, malah kereta Mitsubishi Lancer bukan model lama sebaliknya sudah tiga tahun terjual di serata dunia sejak diperkenalkan pada 2007.

“Proton Inspira turut menyediakan peluang kepada pemilik kereta keluarannya yang berkeinginan untuk menukar ganti kereta mereka daripada model lama seperti Waja, Persona dan Gen2,” katanya dalam satu kenyataan dikeluarkan di sini, semalam.

Beliau berkata demikian bagi mengulas dakwaan Bung Moktar kelmarin mendesak kerajaan menutup operasi PROTON kerana beranggapan syarikat automotif tempatan itu tidak berkembang dan tidak menunjukkan sebarang perubahan.

Bercakap ketika membahaskan Bajet 2011 pada persidangan Dewan Rakyat, Bung Moktar mendakwa, langkah PROTON mengeluarkan Inspira tidak membawa sebarang perubahan kepada syarikat terbabit atau memperkasakan pengeluaran kereta nasional yang disifatkan menggunakan teknologi dan reka bentuk sama dengan Mitsubishi Lancer.

Armin Baniaz berkata, kenyataan Bung Mokhtar itu adalah tidak wajar dikeluarkan oleh seorang ahli parlimen sekali gus boleh menjatuhkan reputasi PROTON sebagai syarikat pengeluar kereta tempatan.

Katanya, beliau berharap supaya Bung Moktar tidak mengulangi kesalahan itu kerana ia bukan saja menjejaskan nama baik dan jenama PROTON, malah menjatuhkan moral lebih 60,000 tenaga kerja di syarikat berkenaan.

Moden sedan terbaru, Proton Inspira akan dilancarkan November ini menawarkan harga permulaan RM79,888 seunit dengan dua kapasiti enjin iaitu 1.8 liter dan 2.0 liter didatangkan dalam empat warna iaitu merah, hitam, perak dan putih.

No comments: