JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, October 13, 2010

Konvensyen PR kali kedua 19 Disember ini


Ketua Pakatan Rakyat di Parlimen, Datuk Seri Anwar Ibrahim memaklumkan bahawa gabungan itu akan mengadakan konvensyennya yang ke dua pada 19 Disember depan selepas ia kali pertama diadakan pada 19 Disember tahun lalu.

Menariknya, konvensyen kali ini akan diadakan di Dewan Millenium Kepala Batas, Pulau Pinang yang Ahli Parlimennya ialah bekas Presiden Umno, Abdullah Ahmad Badawi.

Anwar yang juga AP Permatang Pauh menjelaskan, konvensyen itu antara lain akan menyentuh isu Felda dan Felcra, tanah Kampung Baru, isu pendidikan, pekerja wanita serta skandal BN dalam beberapa projek besar negara.

Sebelum konvensyen itu, katanya, satu Sidang Kemuncak Menteri Besar dan Ketua Menteri Pakatan Rakyat akan diadakan pada 29 November depan di Shah Alam, Selangor.

“Ia akan diadakan di Dewan Millennium, Kepala Batas. Kami akan membincangkan isu-isu berkaitan dengan Felda, Felcra, penempatan-penempatan kampung baru,” kata Anwar dalam satu sidang akhbar petang tadi yang turut disertai Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Ketua DAP di Parlimen, Lim Kit Siang dan barisan kepimpinan utama ketiga-tiga parti yang lain.

Difahamkan, konvensyen itu juga akan turut dihadiri buat pertama kali oleh satu lagi komponen gabungan itu, Parti Nasional Sarawak (SNAP) yang secara rasmi diumumkan menyertai Pakatan Rakyat sempena Pilihan Raya Kecil (PRK) Sibu Mei lalu walaupun SNAP telah pun bersama gabungan pembangkang di Sarawak sejak tahun 2006.

Untuk rekod, PR dibentuk selepas Tsunami Politik yang tercetus oleh gelombang rakyat pada 8 Mac 2008.

Konvensyen ini dilihat tepat pada masanya kerana rejim BN ketika ini melakukan pelbagai serangan gila dan terdesak terhadap PR dari setiap penjuru termasuklah fitnah terhadap Anwar dan beberapa negeri yang diperintah Pakatan Rakyat ketika ini.

Suatu hakikat berhubung Pakatan Rakyat ialah pimpinan utama gabungan itu diperingkat pusat khususnya Anwar, Hj. Hadi, Kit Siang dan beberapa pimpinan lagi kerap bertemu malah Anwar menyifatkannya hampir setiap hari tetapi ia ‘digelapkan’ oleh media upahan Umno-BN.

“Saudara tahu betapa banyak hubungan peribadi saya dengan pimpinan PAS dan DAP. Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Tuan Guru Nik Aziz dan Tuan Guru Presiden PAS, Hj Abdul Hadi Awang. Kita berkomunikasi hampir setiap hari.

Saya Melayu Muslim, Lim Kit Siang Cina, bukan Islam. Saya PKR, Tuan Guru Nik Aziz dan Tuan Guru HJ Hadi Awang PAS, tapi kita bincang dan cari muafakat,” kata Anwar dalam satu ceramah di Sabah baru-baru ini.

No comments: