JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, October 13, 2010

Batu Sapi : sokong AMK sebagai calon

oleh MUSLIMIN ARIP

SAYA amat tertarik dengan kenyataan media rasmi rakyat Sabah iaitu sabahkini.net bahawa sudah tepat pada waktunya Calon Parlimen Batu Sapi diberi kepada Angkatan Muda PKR yang berasal daripada Batu Sapi sendiri.

Cadangan ini timbul semata-mata kerana berdasarkan sejarah pilihanraya umum Sabah, PKR telah mengimport ramai ‘calon bidan terjun’ sehingga gagal meraih sokongan akar umbi dan pengundi atas pagar disebabkan kecenderungan mereka menyukai calon tempatan yang mudah mesra dan boleh ditemui di mana sahaja.

Dengan pemilihan wakil Angkatan Muda PKR, terutama Ketua AMK merangkap Setiausaha Bahagian Batu Sapi; yang juga Ketua Penerangan Angkatan Muda PKR Sabah, Zainuddin Hassan, dijangka pola sokongan pengundi akan berubah dan memihak kepada PKR sekalipun kemungkinan menghadapi lawan yang hebat seperti Datuk Yong Teck Lee (SAPP) dan calon PBS yang juga daripada luar daerah.

Pada pandangan peribadi saya, Angkatan Muda PKR Sabah amat berbangga sekiranya PKR Pusat memilih Zainuddin Hassan sebagi calon pilihanraya kecil ini kerana sejak beberapa dekad PKR bertapak di kawasan Batu Sapi, tidak seorangpun ‘anak watan’ pernah diberi mandat untuk mewakili bangsa dan kaumnya sendiri.

Sehubungan itu, pemilihan Zainuddin yang mewakili Angkatan Muda PKR akan memberi kejutan kerana keberanian dan perjuangan selama ini menentang kezaliman BN dan saya tidak menolak kemungkinan jika ada calon lain yang mencuri peluang untuk melakukan kejutan pada saat akhir.

Izinkan saya memaparkan contoh daripada sejarah pilihanraya Parlimen Batu Sapi kerana sejak PKR mula meletakkan calon untuk bertanding pada Pilihanraya umum 1999 dengan meletakkan Mazry Nasir yang berasal daripada Kota Kinabalu.

Pada Pilihanraya Umum 2004, PKR meletakkan Amir Bak Laja berasal daripada Semporna dan Calon Parlimen, Pg Roslan Pg Nasrun berasal daripada Sukau (Calon ini telah dibeli dan melompat ke parti UMNO).

Pilihanraya ke 12 (2008) Calon DUN Sekong, Datuk Nahalan Damsal pernah mewakili UMNO sebagai wakil rakyat tetapi dipilih dalam PKR menjadi calon dan beliau ini telah gagal ketika dalam UMNO untuk mewakili rakyat dan kaumnya di DUN Sekong, walaupun beliau berasal daripada kawasan DUN Karamunting.

Kini tahun 2010 satu keajaiban berlaku di Batu Sapi dan apakah Angkatan Muda akan terus dilupakan PKR Pusat dengan meletak calon daripada luar sekali lagi dengan memperjudikan nasib rakyat yang tertindas semata-mata untuk menjaga hirarki parti?

Namun terserah kepada Ketua Cabang Batu Sapi, OKK Hassnar MP Ebrahim dan MPN serta PKR Pusat menentukan calon pada pilihanraya kecil dan sebagai ahli say patuh kepada apa juga keputusan; namun kami merayu sebelum pengumuman dibuat oleh PKR Pusat.

Pandangan dan sokongan saya ini berkisar kepada kronologi yang berlaku di kawasan Batu Sapi dan saya yakin PKR Pusat telah banyak belajar daripada petualangan yang berlaku dalam PKR Sabah setelah berjaya membersihkan parasit dan pembelot dalam parti; sewajarnya mendengar rintihan Angkatan Muda dan rakyat Batu Sapi.

No comments: