JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Sunday, October 24, 2010

Batu Sapi : Mantapkan jentera, fahami Perlembagaan - Anwar



Sehubungan itu, Anwar mengingatkan rakyat Sabah khususnya jentera penerangan Pakatan Rakyat agar tidak terperangkap atau meniru cara Umno khususnya yang terus membangkitkan isu agama dan perkauman demi mempertahankan hayat politik mereka.

“Saya katakan tadi dan saya ulang. Kita tolak Umno kerana sikap perkauman mereka. Kerana tidak adil dalam tindakan mereka,sebab dia rasuah, sebab dia Zalim.

Apa masalah Umno, dia nak jadi terlalu perkauman. Jadi jangan kita ada niat kalau kita berkuasa. Samada kita itu Muslim atau Kadazan, Dusun, Murut tanpa kira, ini bukan soal suku kaum.

Maka jangan kita permainkan isu yang sama seperti yang mereka permainkan.

Sebab itu kita bertanggungjawab menyampaikan maklumat. Kita tidak boleh menyampaikan dengan cara ‘saya lebih Melayu daripada mereka’ atau ‘saya lebih pelampau Islam daripada mereka, tidak’ kerana itu cara Umno dan BN.

Ada tempat dalam perlembagaan kita, kedudukan Bahasa Melayu, Kedudukan Islam, kedudukan hak keistimewaan orang Melayu, kedudukan Raja-raja Melayu, itu kita tidak pertikaikan.

Tetapi peruntukan-petuntukan itu bukan untuk bertindak tidak adil pada orang lain. Kita kena faham yang ini.

Kita hanya menunjukkan kekuatan kita, budaya kita, fahaman agama kita dan prinsip kebebasan, keadilan yang kita hendak pertahankan.,” tegasnya yang menerima tepukan gemuruh dari ribuan rakyat yang hadir.

No comments: