JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Thursday, October 7, 2010

Persamaan Rahimi, Bala dan Senatak Ezam Noor

Rahimi Osman muncul dengan kenyataan berkaitan akuan bersumpah yang kononnya beliau mendakwa dipaksa untuk menandatanganinya pada Jun 2008.

Penyiasat persendirian Bala Subramaniam juga muncul dengan akuan bersumpah dan tidak berapa lama selepas itu membuat satu lagi akuan bersumpah baru untuk membatalkan akuab bersumpah sebelum itu.

Persamaan kedua-dua mereka ini ialah mereka tidak memberi respon atau tidak bercakap kepada media yang pastinya amat menantikan kenyataan daripada kedua-dua malaun ini yang menjadi subjek kepada berita.

Akuan bersumpah mereka juga sama iaitu cuba mengelakan penglibatan dua kekasih sejoli di negara ini, Najib Altantuya dan Rosmah si kaki Shopping.

Dalam bahasa mudahnya, kedua-dua mereka mencuba sedanya mungkin agar Najib dan Rosmah kononnya tidak terlibat dalam konspirasi kali kedua terhadap Ketua Pakatan Rakyat di Parlimen, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Berlainan dalam kes Rahimi beliau tidak sempat bercakap kepada pemberita selepas satu kumpulan yang mendakwa pembantu Anwar mengganggu sidang media itu.

Timbalan Presiden PKR, Dr. Syed Husin Ali hari ini menafikan dakwaan itu yang turut dilaporkan media seterusnya satu lagi cubaan menjejaskan imej PKR.

Secara kebetulan, kemunculan Rahimi ini selepas pemilihan PKR yang dipersepsikan dengan buruk melalui media upahan Umno-BN dan di kala PRK Dun Galas baru diumumkan oleh SPR semalam.

Bagaimana pula dengan ezam, seorang blogger dari Penang mendakwa Rahimilah yang membawa Saiful untuk bertemu dengan Senatak Ezam.

Teringat penulis kepada pendedahan yang kononnya menggemparkan negara apabila Ezam yang baru melompat ke parti Umno ketika itu cuba membuat gimik bangang menjelang Pilihan Raya Kecil (PRK) Kuala Terengganu.

Senatak Ezam mengeluarkan satu surat yang didakwanya surat Anwar kepada Mahathir. Semua pemberita ketika itu ingatkan ia satu berita gempar, rupa-rupanya ia hanyalah surat yang didakwa Ezam sebagai tulisan tangan Anwar kepada Mahathir.

Isi kandungan surat itu hanyalah surat biasa yang membuatkan wartawan yang menerima salinan surat itu hanya tersengih sesama sendiri.

Seingat penulis, setiap kali sidang media, Anwar amat tidak suka menjawab soalan berkaitan Ezam kerana beliau tahu Senatak Ezam yang berceramah di sana-sini memburuk-burukkan peribadi beliau dan PKR berbuat demikian semata-mata untuk mencari makan.

Tak percaya, lihat sahajalah rumah Ezam di Selangor yang kian membesar sejak melompat ke parti Umno.

Tetapi, berbeza sekali dengan isu surat itu apabila Anwar buat pertama kali memberi respon.

“Ezam? Siapa tuh,” katanya sinis yang membuatkan media gelak.

“Saya pun hairan dia mengambil masa lebih 10 tahun untuk mengeluarkan surat itu,” kata Anwar ringkas.

Secara ringkasnya, ketiga-tiga watak ini mengambil masa bertahun untuk mendedahkan apa yang dikatakan berkaitan Anwar untuk memburuk-burukkan mantan Presiden dan Pengasas Angkatan Belia Islam Malaysia(ABIM) itu.

Ia juga dilihat satu lagi strategi terdesak Umno-BN untuk mempercepatkan agar Anwar disumbat ke penjara.

Apapun, mungkin puak-puak ini terlupa samada Anwar di dalam atau di luar penjara, ia pasti gagal mengekang gelombang reformasi rakyat walau dengan tembok penjara sekalipun.

No comments: