JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Saturday, October 23, 2010

Batu Sapi : Musa dan Pairin Tamak Kuasa?


KOTA KINABALU : Desakan dua pimpinan DAP di negeri ini terhadap Ahli Parlimen (MP) Keningau, Pairin Kitingan agar segera melepaskan jawatan beliau mempunyai asas yang kukuh.

Timbalan Pengerusi DAP Sabah, Jimmy Wong Tze Phin berkata, desakan itu harus dilihat dari sudut positif kerana Pairin dilihat memegang terlalu banyak jawatan selain kerap ponteng dalam program-program yang dihadirinya.

Menurutnya, Pairin bukan sahaja gagal menghadiri banyak program penting yang melibatkan rakyat, tetapi juga sentiasa kurang sihat selain sering datang lewat sama ada dalam persidangan Dun ataupun di pejabatnya sendiri.

"Kalau benar Pairin menyayangi rakyat, dia harus melepaskan jawatan MP yang disandangnya sejak sekian lama. Beliau sepatutnya mengurangkan bebanan tugas yang disandangnya terlalu banyak sehingga kesihatannya sering terganggu sejak akhir-akhir ini.

"Kalau Pairin kosongkan MP sekali pun, kita tidak akan bertanding di situ kerana tujuan cadangan peletakan jawatan itu ialah supaya beliau menjaga kesihatan selain boleh memfokuskan kepada jawatan-jawatan lain yang disandangnya," katanya kepada erapakatan.com.

Terdahulu, dua pimpinan DAP Sabah, iaitu naib pengerusinya, Edward Ewol Mujie dan setiausaha publisiti parti itu Dr Edwin Bosi menasihatkan Pairin melepaskan kedudukannya sebagai MP Keningau memandangkan presiden Parti Bersatu Sabah (PBS) itu menyandang terlalu banyak jawatan.

Selain MP, Pairin juga menjawat jawatan sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) kawasan Tambunan selain Timbalan Ketua Menteri Sabah dan Menteri Pembangunan Infrastruktur Negeri.

Pairin yang kini berusia 70 tahun juga adalah satu-satunya calon BN di Sabah yang bertanding dua kerusi serentak dalam Pilihan Raya Umum (PRU) pada 8 Mac 2008 iaitu Dun Tambunan dan MP Keningau.

Dalam Persidangan Agung Tahunan parti itu pada November tahun lalu, Pairin turut mengekalkan jawatannya sebagai presiden PBS bagi tahun ke-25 berturut-turut sejak penubuhan PBS pada 1984.

Pada 14 Ogos 2008, Ketua PBS Bahagian Kiulu, Sindin Ranggangon pernah mengusulkan agar Pairin meletak jawatan sebagai presiden parti dan digantikan oleh pemimpin yang lebih berkaliber yang akhirnya menyaksikan kes Sindin dirujuk ke jawatankuasa disiplin.

Mengulas kenyataan Ketua Menteri (KM) Sabah, Musa Aman bahawa DAP jangan masuk campur urusan parti lain, Jimmy yang juga Adun Sri Tanjung dengan tegas membidas kenyataan itu.

"Musa Aman juga harus melepaskan jawatannya kerana dia pun dua kali lima, gila kuasa sama macam Pairin," katanya.

Jimmy menambah, Musa sejak menjadi KM Sabah juga memegang terlalu banyak jawatan malah lebih banyak darpada Pairin.

Adun tunggal PR di Sabah itu memberitahu, Musa yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Sabah sehingga kini turut mencengkam jawatan Menteri Kewangan Sabah selain membolot jawatan Pengerusi Koridor Pembangunan Sabah (SDC) dan Pengerusi Yayasan Sabah.

"Alangkah baiknya jika beberapa jawatan itu diberi kepada anak tempatan Sabah sebagai mengurangkan pengangguran di negeri ini.

"Apakah langsung tiada penduduk tempatan yang layak memegang jawatan itu, sehingga Musa dan Pairin tergamak membolot semua jawatan itu?" soalnya.

Nota : Berita di atas ialah Arkib Kabar Era Pakatan.

Musa ialah Pengarah Pilihanraya BN pada PRK Parlimen Batu Sapi dengan Pairin ialah timbalannya.

No comments: