JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Monday, October 31, 2011

Alih suara jika enggan guna Bahasa Melayu

KUALA LUMPUR 30 Okt. 2011- Lazimnya alih suara dilakukan untuk rancangan animasi dan drama dari luar negara, namun pembaharuan mungkin berlaku di Radio Televisyen Malaysia (RTM) apabila proses itu turut dilakukan terhadap individu Melayu yang enggan menggunakan bahasa kebangsaan ketika ditemu ramah.

Cadangan tersebut bertujuan memberi pengajaran betapa pentingnya penggunaan bahasa kebangsaan kepada anggota masyarakat termasuk golongan pemimpin.

Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Kamaruddin Siaraf (gambar) berkata, untuk permulaan, cadangan tersebut dipertimbangkan pelaksanaannya di RTM.

"Mungkin dengan cara ini akan memberi pengajaran kepada mereka untuk berbahasa Melayu dengan lebih sempurna. Saya akan cuba berbincang dengan Menteri, Datuk Seri Dr. Rais Yatim tentang perkara ini dan kalau beliau bersetuju saya rasa tiada masalah untuk dilaksanakan.

"Kita akan buat di peringkat RTM terlebih dahulu untuk melihat keberkesanannya dan kalau sesuai, melalui Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) kita akan minta stesen lain mengamalkannya kerana kita mahu pastikan mereka sedar bahawa kita harus mengagungkan bahasa kebangsaan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika membentangkan topik, Memperkukuh Bahasa Melayu Dalam Media, Komunikasi dan Penyiaran' pada Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu di sini, hari ini.

Dalam pada itu, kata beliau, kementerian sedang dalam usaha mewujudkan sebuah jawatankuasa agenda tetap bagi membincang dan memperkemas sebarang kesilapan bahasa dalam penyiaran pada setiap mesyuarat.

"Sebelum ini kita sudah ada beberapa jawatankuasa melibatkan RTM, kementerian, RTM dan Media Prima serta kementerian dan Astro. Apa yang saya maksudkan ialah untuk mewujudkan satu lagi jawatankuasa tetap untuk membincangkan mengenai kesilapan bahasa.

"Kita akan lihat kesilapan yang dilakukan, menambah baik dan dalam masa yang sama mahu Institut Penyiaran Tun Abdul Razak memperluaskan slogan 'betulkan yang biasa dan biasakan yang betul' bukan sekadar di RTM tetapi kepada stesen televisyen dan radio swasta lain," katanya.

No comments: