JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, October 4, 2011

BN tetapkan gaji minimum hanya RM700

PUTRAJAYA 3 Okt. - Jabatan Tenaga Kerja akan menjalankan pemeriksaan secara besar-besaran untuk mengesan syarikat perkhidmatan kawalan keselamatan yang masih gagal mematuhi arahan membayar gaji minimum kepada pengawal keselamatan di bawahnya.

Ketua Pengarahnya, Datuk Sh. Yahya Sh. Mohamed (gambar) berkata, pemeriksaan bermula bulan ini berikutan menerima banyak aduan dan laporan negatif daripada pekerja sektor tersebut terhadap kegagalan majikan mengikut arahan yang ditetapkan kerajaan itu.

Katanya, langkah itu juga bertujuan memastikan perintah yang dikuatkuasakan pada 15 Februari lalu dipatuhi semua majikan berkaitan.

"Operasi ini akan ditumpukan kepada syarikat-syarikat keselamatan berdaftar di bawah Akta Agensi Persendirian 1971 supaya mematuhi arahan yang dibuat pada Perintah Majlis Penetapan Gaji (Perintah Peraturan gaji) (Saraan Minimum Berkanun Bagi Pengawal Keselamatan Swasta Di Semenanjung Malaysia) 2011.

"Majikan yang enggan mematuhi perintah ini boleh didakwa dan sehingga kini sebanyak 25 majikan diambil tindakan pendakwaan," katanya dalam satu pada 3 Oktober lalu.

Pada Februari lalu, kerajaan menguatkuasakan peraturan baru gaji minimum bagi pengawal keselamatan Semenanjung antara RM500 dan RM700.

Skala gaji baru itu dibahagikan kepada tiga zon iaitu Zon A dengan gaji pokok RM550 dan elaun RM150 yang meliputi Pulau Pinang, Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya, Johor Bahru, Kota Tinggi, Kulai Jaya dan Pontian.

Zon B memperuntukkan gaji pokok RM500 dan elaun RM100 merangkumi Melaka, Negeri Sembilan, Perak, Pahang, Terengganu, Kluang, Batu Pahat, Mersing, Muar, Ledang dan Segamat.

Untuk Zon C pula, gaji pokok ditetapkan pada RM450 dan elaun RM50 bagi Kedah, Kelantan dan Perlis.

Menurut Sh. Yahya, mengikut Akta Majlis Perundingan Gaji Negara 2011, majikan yang melanggar perintah tersebut boleh dikenakan denda tidak melebihi RM10,000 bagi setiap kesalahan.

"Bagi pekerja yang masih dibayar gaji kurang daripada gaji minimum yang ditetapkan diminta membuat laporan di mana-mana Jabatan Tenaga Kerja terdekat bagi membolehkan tindakan diambil ke atas majikan masing-masing," katanya.

No comments: