JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, October 4, 2011

Bahasa Melayu merosot kerana teknologi - Pemimpin BN

KOTA KINABALU : Kemerosotan mutu penggunaan bahasa kebangsaan sama ada dalam komunikasi rasmi atau tidak berpunca daripada perkembangan dan pengaruh teknologi baru dalam bidang komunikasi dan maklumat, kata Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman.

Beliau berkata, berdasarkan kajian perkembangan teknologi baru itu, ia telah memberikan kebebasan kepada pengguna bahasa kebangsaan untuk mengetepikan sistem bahasa yang standard.

"Ini termasuk bahasa SMS (Khidmat Pesanan Ringkas), bahasa sembang Internet dan bahasa rojak yang sering dipaparkan dalam komuniksi rasmi atau tidak rasmi di samping penggunaan bahasa yang tidak tepat dalam media cetak dan elektronik," katanya dalam ucapan pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan 2011 Peringkat Negeri Sabah di Dewan Besar Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), di sini, Selasa.

Teks ucapan beliau dibacakan Timbalan Ketua Menteri Datuk Seri Yahya Hussin.

Musa berkata walaupun rakyat negara ini digalakkan menguasai seberapa banyak bahasa asing demi pemantapan ilmu, namun penguasaan bahasa kebangsaan tidak harus diketepikan.

Beliau menyeru semua pihak sama ada secara individu, institusi kekeluargaan, institusi politik, ekonomi, sosial dan budaya agar sentiasa memberikan sokongan padu kepada perjuangan dan tanggungjawab untuk memantapkan penggunaan dan kemahiran berbahasa di kalangan rakyat di pelbagai peringkat.-- BERNAMA

No comments: