JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Monday, May 19, 2008

Muslihat mahathir disebalik keluar umno


Tun dr mahathir mohamad yang juga bekas presiden umno hari ini meninggalkan parti itu atas tujuan mendesak agar perdana menteri yang dilantiknya sendiri menggantikan beliau agar berundur diri dan berharap digantikan oleh najib razak, yang juga timbalan presiden umno merangkap pengarah pilihanraya bn dalam pilihanraya umum (pru) baru-baru ini.

Beberapa hari yang lalu pula beliau memberitahu wartawan bahawa beliau telah pun bertemu najib bin razak selepas beberapa kali dihalang oleh pak lah dari menemui beliau.

Apakah muslihat mahathir dosebalik pengishtiharannya keluar parti dan mengalu-alukan ahli-ahli umno yang lain agar turut mengikut jejak langkah beliau dan masuk semula umno selepas pak lah letak jawatan? Mahathir pasti mempunyai agenda pribadi disebalik semua ini. Mungkin benar mahathir saying umno, tetapi ianya boleh diragui selepas keluar parti hari ini. Apa yang pasti, mahathir masih risau jika pakatan rakyat yang diterajui datuk seri anwar ibrahim mungkin membentuk kerajaan yang dijangkakan pada 16 september tahun ini.

Umum mengetahui bahawa jika pakatan rakyat berjaya membentuk kerajaan, sudah pastinya mahathir boleh bertambah-tambah sakit jantungnya dan mungkin sekali lagi akan masuk ke ijn ataupun sekurang-kurangnya harapan anaknya untuk mendaki jawatan yang lebih tinggi dalam umno akan berkubur ataupun banyak kepentingan mahathir dalam kerajaan akan terjejas termasuklah tanah di kawasan merotai yang dibelinya semasa menjadi perdana menteri.

Tun dr mahathir pastinya tidak rela jika anwar yang menjadi perdana menteri walaupun pernah mendidik bekas timbalan perdana menteri itu selama 16 tahun sebelum diaibkan dan mencatat sejarah hitam dalam politik negara hingga ke hari ini.

Jika orang seperti anwar itu berjaya digulingkan oleh mahathir, apalah sangat dengan pk lah yang digelar lembap, kuat tidur dan mudah dipengaruhi oleh penasihat disekelilingnya termasuk menantu dan kelurga terdekatnya.

Adalah diharapkan pakatan rakyat tidak terperangkap dengan isu ini dan diharap pakatan rakyat sesegera mungkin membentuk kerajaan dalam bulan ini juga bagi mengelakkan najib mrnduduki kerusi singgahsan politik negara.

Ada yang berpendapat, jika najib berjaya menjadi pm dalam tempoh terdekat ini pastinya beliau akan membalas dendam terhadap datuk seri anwar sesegera mungkin dan membuat muslihat dan tipu daya yang lebih zalim dari mahathir sebelum berlangsungnya pilihanraya umum akan datang ataupun sebelum September ini.

Pastinya yang lebih malang jika najib razak menjadi pm, wang rakyat akan dihabiskan dengan lebih banyak dan kerap menerusi projek PLKN yang diasaaknnya yang sehingga artikel ini ditulis seramai 16 orang.

No comments: