JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, April 1, 2009


Nostalgia 31 Oktober 2003 (Pak Lah jadi PM)

Terkenang nostalgia semasa menguruskan program motivasi untuk bakal penuntut SPM dalam program ‘Lambaian Menara Gading’ bertarikh 31 Oktober 2003. Penulis diamanahkan sebagai Timbalan Pengarah Program. Dalam sato slot khas selepas Isyak, bersama pengarah, sahabat penulis, Kasman Mohamad atau nama Glamournya Mahdi Mahsyuri bertanyakan kepada peserta siapa perdana menteri pada hari ini. Majoritinya menjawab, Dr. Mahathir Mohamad dan ternyata jawapn itu salah hinggakan peserta kehairanan sesama sendiri.

Mahdi memberitahu peserta bahawa Perdana Mentari kini ialah Abdullah Ahmad Badawi yang sebentar tadi menggantikan Dr. Mahathir Mohamad yang kini bergelar Tun.

Peristiwa itu sudah pun bersejarah dan baru sebentar tadi TV3 suku menyiarkan propaganda berkaitan perjalanan hidup Pak Lah yang difahamkan akan meletakkan jawatan sebagai PM 2 April ini sekaligus digantikan oleh najib Mongolia ke esokan harinya iaitu empat hari sebelum penngundian di 3 Pilihanraya Kecil Bukit Selambau, Bukit Gantang dan Batang Air.

Bermula 31 Oktober 2003 hingga 31 Mac 2009, antara soalan popular dihujani kepada saya oleh beberapa sahabat jauh dan dekat berbunyi ‘ apsal ha, pak lah jadik pm, lembap, lambat, kuat tidur, sering ke luar Negara dan mengutamakan menantu. Anwar pun satu hal, mengapa sejak dibebaskan dari penjara tidak menyerang Pak Lah dan hanya menyerang BN dengan memfokuskan Najib?

Saya beritahu kepada sahabat2 ini, Pak Lah tetap lebih baik daripada Najib. Sebab, KELEMAHAN Pengerusi Bn itu adalah KELEBIHAN kepada Baridan Alternatif (kini Pakatan Rakyat). Sama halnya dengan kemenangan Khairy, = bebanan Umno/BN.

Teman bertanya lagi, adakah sebab Anwar terhutang budi pada Pak Lah sebab membebaskannya menyebabkan Anwar tidak menyerang Pak Lah? Saya kata tidak, yang membebasan Anwar ialah mahkamah dan kalau ya pun atas arahan Pak Lah, ianya sebab untuk kepentingan politik BN dan sedikit sifat kelembutan Pak Lah. Saya berkata demikian kerana pak lah seorang yang lemah lembut dan juga seorang yang mudah dipengaruhi oleh orang diselilingnya termasuk Ketua Pemuda Umno Baru Khairy Jamaludin.

Saya memberitahu sahabat ini, jika PM disokong oleh pembangkang, itu bermakna ada sesuatu yang tidak kena. Mana mungkin seorang musuh disokong oleh musuhnya? Pasti ada udang di sebalik batu.

Lihat sahaja Karpal Singh yang bengis, lantang, emosi, suka menentang tetapi tetap menyokong kepimpinan Pak Lah sejak dilantik menjadi PM termasuklah semasa isu 16 September 2008 tarikh keramat yang dikatakan pertukaran kerajaan pusat yang dirancang oleh Anwar. Karpal satu2nya pimpinan Pakatan yang berdiri teguh dibelakang Pak Lah. Mengapa?
Sebabnya mudah. Karpal Sing tahu Pak Lah seorang pemimpin yang lemah dan terlalu baik dan amat baik untuk memimpin sebuah parti yang rosak dan rasuah bernama Umno. Atas sifat lemahnya itulah akan memudahkan pembangkang bergerak dengan lebih bebas berbanding zaman dictator mahathir.

Dizaman Pak Lah demonstrasi lebih terbuka sehinggakan BN mengambil masa yang lama untuk mengISAkan aktivis HINDRAF yang tidak mungkin dibiarkan jika Mahathir berkuasa.

Dizaman Pak Lah kempen Pilihanraya Umum di panjangkan sedikit yang tidak berlaku di zaman Mahathir.

Di Zaman Pak Lah Akhbar Harakah diluluskan terbit seminggu sekali berbanding sebulan dua kali dizaman mahathir.

Suara keadilan juga bebas diedarkan dan walaupun lambat dapat permit, akhbar itu tetap bergerak bebas.

Mahathirisme yang diura2kan akan dilantik sebagai penasihat kanan ekonomi Malaysia dan Pak lah akan dilantik sebagai penasihat kanan Hal Ehwal Islam Hadhari. (ye ke)

Pak Lah juga antara pemimpin dizaman mahathir yang naik dalam hiraki kepimpinan umno tanpa rasuah. Atas kelembutan sifat baiknya itulah Mahathir meletakkannya lama di kementerian luar kerana yakin dengan sifat kelembutan dan sifat toleransinya dalam menjalin hubungan dengan masyarakat antarabangsa.

Berkenaan serangan Anwar lebih banyak kepada Najib berbanding Pak Lah, disebabkan Najib itu sendiri boleh dikatakan anak didiknya semasa dalam umno khususnya yang dibentuk bernama team wawasan.

Sebab itulah Anwar tahu style politik Najib dan berusaha membentuk kerajaan baru menjelang 16 September. Namun sayang, tidak semua bersungguh membantu Anwar ke arah itu atas sebab2 mereka yang tersendiri termasuklah pimpinan utama Pakatan, aktivis, NGO walaupun rakyat marhaen menanti perubahan itu dengan 1001 harapan.

Anwar berharap mengambil alih kerajaan pusat di zaman Pak Lah adalah lebih mudah dan lebih baik berbanding selepas kenaikan Najib kerana yakin jika Najib dah berkuasa, rejim nya akan lebih ganas dan zalim berbanding mana-mana pemimpin umno sebelum ini.

Lihat sahaja, belum apa2 lagi, Najib menggantung 3 bulan akhbar Suara Keadilan dan Harakah serta merta walaupun belum bergelar PM, suatu yang tidak pernah dibuat oleh Mahathir yang juga kejam


Seorang teman membuat lawak, sempatkan Najib jadi PM? Jika dia tiba2 meninggal dunia macam mana? Alah… mcm ayah dia jugak lah. Mesti Pak Lah akan kekal jadi PM kan? Saya berkata kepadanya, habislah Muhyiddin… rosaklah Umno

Masdarwahid: sekadar mengimbau nostalgia

No comments: