JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Sunday, February 8, 2009

TIBA TIBA JAK ADA RTM di Pensiangan...

Salam Muhibbbah dari orang Sabah. Kita bermuhasabah bersama idea munasabah.

Minggu depan pelbagai perkara menarik akan berlaku dalam negara khususnya kemelut di Perak dan keputusan Parlimen Pensiangan samada akan berlaku pilihanraya kecil atau tidak apabila mahkamah akan menentukannya pada 12 dan 13 Februari ini manakala kes rasuah dua adun katak dari parti keADILan yang menjadi Adun tidak bebAS dan dipercayai menerima ganjaran sebesar RM 50 Juta dari najib mongolia.

kedua-duanya kes dua adun tidak bebas di perak itu dijangka diketahui pada pada 10 Februari ini.

Bagi kerusi pensiangan pula, Bn melalui menteri penerangannya shabery chik telah awal-awal lagi meluluskan penyiaran RTM Keningau (Baca: sebenarnya sejak tahun lepas apabila parlimen itu dibatalkan dan tidak sah oleh mahkamah, RTM Keniangau itu disegerakan) untuk berkempen bagi pihak Bn. pesanan ketua umum keADIlan Anwar Ibrahim agar Pakatan bersedia di Pensiangan wajar dilakukan. (Rujuuk Berita RTM di Bawah)

Situasi di Perak tetap memerlukan Anwar dan beberapa pimpinan Pakatan berada di sana, tetapi situasi yang direka najib di sana seharusnya tidak melekakan pakatan untuk bertempur di Pernsiangan.

Parlimen Pensiangan pernah dimansuhkan sebelum ini dan dimasukkan kedalam Parlimen Keninagau iaitu kawasan yang ditandingi oleh Presiden PBS Joseph Pairin Kititngan.

PBRS adalah pecahan kepada pari PBS yang ditubuhkan pada 1994. sejak itu permusuhan terbuka terus berlaku antara ke dua-dua parti ini samada dari segi keahlian mahupun kuota kerusi.

Presiden PBRS Joseph Kurup pernah memalukan Presiden PBS Pairin Kitingan apabila Pairin hampir kalah dalam Parlimen Keningau yang akhirnya membawa kepada kemasukan semula PBS kedalam BN bagi menutup kemaluan PBS dan Pairin. Pada masa itu, PBS adalah pembangkang di Sabah.

Namun Pensiangan diwujudkan semula bagi memastikan PBRS boleh bertanding kerana Sabah adalah negeri yang mana BN mempunyai terlalu banyak parti. Penganalisis politik berpendapat tujuan memecahkan kerusi parlimen itu mempunyai serampang dua mata. pertama, bagi menghargai sumbangan Kurup dan yang kedua mengurangkan sokongan PBS di Keniangau selain tiada jaminan PBS akan kembaLI MENJADI Pembangkang.

PBS ketika ini adalah kali kedua masuk BN dan merupakan antara parti perkauman yang tebal di sabah dan di katakan anti KL.

Projek 16 Sepetember anwar turut memetik parti ini antara yang mengugut keluar BN jika tiaDA JAWATAN DALAM KABINET.

Bermula dengan Umno, MCA, LDP, MIC, Gerakan, PPP, PBS, PBRS, dan Upko. PBRS adalah parti terkecil dan hanya di beri satu Dun Sook dan satu Parlimen Pensiangan untuk bertanding itupun dalam kawasan Pensiangan sahaja. Satu lagi Dun dalam Pensiangan ialah Dun Nabawan. RTM Keniangau yang diluluskan dengan segera meliputi Dun Nabawan dan Dun Sook dalam kawasan Pensiangan.

kelulusan RTM di kawasan terbabit pastinya perancangan awal BN untuk mempertahankan Parlimen Pensiangan yang dijangka antara Joseph Kurup dari PBRS dan Jeffry Kitingan dari keADILan YANG JUGA ADIK PRESIDEN PBS.

TIBA2 JAK KAN ADA RTM DI PENSIANGAN NI. HERAN2, DULU MATIK2 ZAINUDDIN MAIDIN BEKAS MENTERI PENERANGAN NDAK MAHU RTM DI SABAH. JOM KITA SAKSIKAN PEPERANGAN YANG BARU MAU MULA NI.

Keningau FM radio accessible worldwide

KOTA KINABALU: The Keningau FM radio station, which began its broadcast on Jan 1, can now be both viewed and heard throughout the world live on the Internet through audio-video streaming.

Sabah Broadcasting director Datuk Jumat Engson, said the proactive measure by Radio Televisyen Malaysia (RTM) Sabah in making the Keningau FM broadcast accessible through the Internet was mooted by Information Minister Datuk Ahmad Shabery Cheek.

“We thank the Information Minister for his commitment in helping to promote the uniqueness of the culture and language, including those of the Murut and Dusun, in the Sabah interior areas,” he said yesterday.

He said the Keningau FM broadcast could be accessed through the Internet at www.rtmsabah.gov.my.

Keningau FM is a 10 hour broadcast which starts from 7am daily and can be listened at frequency 98.4MHz.

The Bahasa Malaysia broadcast is at 0700-1000 hrs and 1400-1700 hrs, Murut (1000-1200) and Dusun (1200-1400).

Jumat said currently the Keningau FM could be listened by residents within a 12km radius of the Keningau town, adding that the coverage would be expanded to other districts like Nabawan, Sook and Ranau with the installation of the FM transmitters at Bukit Sigapon and Layang-Layang under phase two of the project.

Meanwhile, Jumat said Ahmad Shabery would be in Sandakan today to brief local leaders on the restructuring of RTM programmes.

He said the minister would also attend the launching of Berita Wilayah Sabah dan Sarawak on TV1 by Chief Minister Datuk Seri Musa Aman in Kota Kinabalu tomorrow. —

Bernama

No comments: