JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Thursday, October 22, 2009

BN MUSNAHKAN PULAU MABUL?

BERDASARKAN laporan yang diterima daripada penduduk ,Pulau Mabul yang berkeluasan hampir 30 ekar ini telah terancam kedudukannya disebabkan aktiviti mengorek pasir di sekitarnya sehingga menyebabkan pulau ini hilang keaslian nilai estetikanya.


Mengikut laporan awal, sejauh 1.65 kilometer pasir telah dikorek dengan kedalaman dua meter dan 14 lebar sehingga menyebabkan kerosakan yang amat buruk terhadap pulau ini yang menjadikannya cacat dan tidak lagi mempunyai nilai komersial lagi.


Amat malang sekali, kerja ini dilakukan oleh pengusaha syarikat pelancongan persendirian dengan mengeluarkan pasir dari dasar pantai hampir 50,000 meter padu sejak beberapa tahun lalu, yang telah mengubah lanskap muka bumi pulau ini dan boleh dilihat melalui imageris satelit.


Walaupun bantahan demi bantahan dibuat, namun tiada tindakan yang dibuat oleh pihak berkuasa seperti Jabatan Alam sekitar, Jabatan Laut, Jabatan Perikanan dan Taman-Taman Sabah terhadap perkara ini.

CURI.... Kesan berbentuk angka 7 adalah kesan korekan pasir!


Impak ‘kecurian pasir’ ini telah menyebabkan kerugian yang amat besar kepada masyarakat tempatan, kerajaan dan Kementerian Pelancongan sendiri serta generasi akan datang kerana terumbu karang yang menjadi modal utama pelancongan maritime telah dimusnahkan pada skala besar.


Bayangkan 50,000 Meter padu pasir yang dikorek dari pantai yang boleh membina sebuah bandaraya konkrit, tambahanpula mengikut harga pasaran di Singapura, satu meter padu pasir dijual pada kadar RM200 dan bernilai setara di Sabah.


Dari sudut keaslian pula, aktiviti dan kerja pemusnahan ini telah mengubah rupa bentuk bumi pulau Mabbul dan telah menyebabkan Pulau bertarap Dunia ini diturun taraf ke ‘Kelas Kambing’ kerana rosak dengan teruknya pada skala besar.


Mungkin inilah salah satu sebab kenapa Pulau Sipadan yang berhampiran dengan Pulau Mabul tidak mendapat tempat dalam 7 Wonder di dunia sedangkan Pulau Sipadan dianggap Pulau tercantik di dunia tetapi tersingkir kerana tempias kerosakan Pulau Mabul dan insiden tongkang di Sipadan.

MUSNAH.... Terumbu karang musnah akibat aktiviti pengambilan pasir.


Sepatutnya Pegawai Daerah mewujudkan pasukan pemantau di Semporna yang dianggotai oleh wakil Rakyat kawasan itu sendiri, Pejabat Daerah, Majlis Daerah, Jabatan Laut, Jabatan Alam sekitar dan Jabatan yang berkenaan.


Sementara itu, Taman-Taman Sabah yang menjadi penguatkuasa melalui renjer-renjer yang sedia ada, hendaklah menghentikan segera kegiatan mencuri pasir ini kerana memberikan impak besar kepada alam sekitar dan industri pelancongan.


Oleh: ABDULLAHSANI ABDUL SALLEH

No comments: