JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Sunday, February 20, 2011

SPR latih 24,000 kakitangan hadapi pilihan raya Sarawak

Tempoh DUN berakhir 24 Julai, dijangka bubar akhir April

KUCHING: Persiapan menjelang pilihan raya negeri Sarawak dipertingkatkan dengan semua peti undi tambahan dan peralatan lain termasuk dulang serta borang berkaitan, dihantar ke semua pejabat Pegawai Pengurus Pilihan Raya di 71 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak, minggu pertama Mac ini.

Pegawai kanan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang berkampung di sini sejak beberapa hari lalu, semalam mengadakan pertemuan berasingan untuk memberi taklimat kepada semua parti komponen Barisan Nasional (BN) Negeri dan parti pembangkang.

Keadaan itu memperkuatkan lagi spekulasi kemungkinan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak yang tempohnya berakhir 24 Julai ini, dibubarkan sebelum pertengahan April, dengan tarikh pilihan raya negeri ke-10 diadakan pada akhir April atau awal Mei ini.

Pada 2006, DUN Sarawak dibubarkan tujuh bulan lebih awal iaitu pada 24 April 2006, dengan pilihan raya negeri diadakan pada 20 Mei 2006.

Setakat ini, belum dipastikan lagi sama ada kepemimpinan Sarawak yang diketuai Tan Sri Abdul Taib Mahmud sudah memberi bayangan awal kepada SPR untuk membuat persiapan terakhir tetapi kegiatan SPR sejak itu sendiri amat jelas menjurus ke arah itu.

Berdasarkan perkembangan semasa, pilihan raya negeri tidak mungkin diadakan bulan depan seperti diramalkan sebelum ini.

Kursus bagi 24,000 petugas pilihan raya hanya akan selesai sepenuhnya pada 30 Mac nanti, kecuali bagi Pegawai Pengurus dan Penolong Pegawai Pengurus Pilihan Raya, yang akan diberikan taklimat mulai Isnin ini.

Sumber memberitahu, taklimat untuk petugas hanya akan diadakan selepas cuti sekolah iaitu mulai 21 Mac dan dijangka berakhir pada 30 Mac nanti.

Sementara itu, Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, berkata taklimat bagi Pegawai Pengurus dan Penolong Pegawai Pengurus Pilihan Raya akan diadakan di Kuching Isnin dan Selasa ini, diikuti Sibu pada Rabu dan Khamis, serta di Miri pada Jumaat dan Sabtu.

“Persiapan kita sentiasa berjalan dan kita kena bersiap sedia menghadapi apa saja kemungkinan, termasuk pilihan raya diadakan dalam tempoh terdekat.

Kita tidak tahu tarikhnya lagi, tapi kita sentiasa kena bersiap sedia,” katanya sambil menambah SPR memperuntukkan RM45 juta untuk mengendalikan pilihan raya negeri kali ini. BH=2011/02/20

No comments: