JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Thursday, January 19, 2012

Siasatan NFC untuk 'lindungi kepentingan kerajaan' - Muhyiddin

Masdar Wahid

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, firma perunding perakaunan yang dilantik bagi mengaudit dan menyiasat skandal penyelewengan NFC bertujuan 'untuk melindungi kepentingan kerajaan'.

Muhyiddin yang juga Timbalan Presiden Umno turut mengumumkan siasatan itu akan berakhir dalam tempoh sebulan sahaja.

Tugas firma itu termasuklah mengaudit penggunaan dana pinjaman, pengurusan dan kewangan projek NFC yang mendapat pinjaman mudah RM250 juta pada 14 Ogos 2007.

"Tugas ini dijangka tamat dalam tempoh sebulan," kata Muhyiddin dalam satu kenyataan pada 18 Januari 2012.

Muhyiddin dan Najib terlibat secara langsung dalam skandal NFC kerana semasa projek NFC dilulus pada 14 Ogos 2007,Muhyiddin ialah Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani.

Manakala projek NFC yang dikategorikan sebagai projek berimpak tinggi terletak dibawah bidang kuasa Najib yang mempengerusikan projek itu semasa menjawat Timbalan Perdana Menteri.

Turut terlibat mempertahankan penyelewengan itu termasuklah Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani ketika ini yang juga Timbalan Pengerusi Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar dan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

Sementara itu, Setiausaha Agung KEADILAN, Saifuddin Nasution menegaskan, tindakan Khairy mempertahankan projek itu kerana menantu tun Abdullah Ahmad Badawi itu (bekas Perdana Menteri sebelum ini) sangat berkuasa ketika projek itu diluluskan.

Manakala Noh Omar ialah menteri yang mengesahkan bahawa NFC dimiliki penuh keluarga Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dan itupun selepas diasak oleh media di Parlimen pada 31 Oktober 2011.

NFC yang gagal menepati sasaran seperti didedahkan Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2010 pada Oktober 2011 turut dibuktikan menyeleweng dana RM250 juta itu untuk kepentingan keluarga Shahrizat.

Penyelewengan itu termasuklah pembelian kondominium elit di Kuala Lumpur dan Singapura berharga RM23 juta, pembelian tanah di Putrajaya, pembelian kereta mewah Mercedez Benz, membayar keahlian kelab golf dan pelbagai transaksi meragukan.

Terbaru, KEADILAN mendedahkan hampir RM600,000 digunakan dari dana NFC untuk membiayai kad kredit ahli keluarga Shahrizat pada 2009.

No comments: