JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Friday, January 13, 2012

Malaysia bakal menjadi pembekal utama kondom dunia - MREPC

Malaysia kini diambang menjadi pengeluar kondom utama dunia tahun ini dengan meninggalkan Thailand di belakang sebagai peneraju pasaran, demikian menurut Majlis Promosi Eksport Getah Malaysia (MREPC).

Pengarah Pemasaran dan Pembanguan MREPC, Low Yoke Kiew berkata, Malaysia kini menguasai satu pertiga daripada pengeluaran dunia dan dengan mudah melepasi paras satu bilion.

"Kita boleh menjadi pengeluar nombor satu dunia tahun ini berikutan banjir di Thailand. Angka pengeluaran tahun lepas boleh melepasi angka satu bilion kondom," katanya, lapor Bernama pada 13 Januari lalu.

Pada 2010, Malaysia ialah pengeluar getah asli keempat terbesar dunia kerana mengeksport sarung kontraseptif bernilai hampir RM300 juta, iaitu hampir tiga kali nilai eksport pada 2005.

"Kondom Malaysia mendapat permintaan baik dan kompetitif dan kami kini banyak membekalkan kepada program Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)," katanya lagi.

Dalam perkembangan berkaitan, Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Heng Seai Kie semasa di Parlimen pada November 2011 menyatakan seramai 152,182 anak luar nikah direkodkan kementeriannya dari 2008 hingga 2010.

Dari jumlah itu, Sabah mencatat angka tertinggi dengan 41,490 anak luar nikah sepanjang tempoh itu dan harus diingat, angka ini hanyalah bagi angka dilaporkan dan berkemungkian lebih tinggi lagi.

Manakala Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN), Tan Sri Mahmood Adam berkata, bermula 1 Januari 2012, mana-mana filem samada berunsur lucah atau yang bertentangan dengan nilai-nilai murni di negara ini akan dibenarkan untuk ditayang kepada umum.

Menurutnya, samada filem itu baik atau tidak untuk tontotan umum, beliau pulangkan kepada rakyat untuk menilainya sendiri dengan menyifatkan tindakan itu sebagai dasar keterbukaan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak yang enggan mengongkong pembikin filem.

Beliau juga menyerahkn sepenuhnya kepada pembikin filem berhubung tapisan filem yang dihasilkan mereka kerana KDN hanya menjadi penasihat dan pemerhati mengenainya.

Beliau berkata demikian kepada sekumpulan wartawan selepas merasmikan 'Seminar Hala Tuju dan Kawalan Penapisan Filem' di Putrajaya pada 21 Disember lalu.

Sebelum ini, semasa pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak, Kumpulan Datuk T menayangkan Video lucah kepada sekumpulan wartawan di Carcosa Seri Negara.

Manakala video itu mula tersebar diinternet sebaik penamaan calon pilihanraya Sarawak, selain blogger Umno-BN yang berkempen pada pilihanraya itu turut bebas menyiarkannya kepada penduduk Sarawak.

Semua tindakan itu bagaimanapun dibiarkan sahaja oleh Polis yang juga terletak di bawah bidang kuasa KDN.

No comments: