JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Monday, January 9, 2012

Timbalan Setiausaha Menteri sah berkhalwat

PULAU PINANG 9 Jan. - Bekas Timbalan Ketua Setiausaha (Strategik) Kementerian Belia dan Sukan, Datuk Salim Parlan dan bekas pembantu peribadinya, didenda RM3,000 atau penjara lima bulan oleh Mahkamah Rendah Syariah di sini hari ini selepas mengaku bersalah atas tuduhan berkhalwat di sebuah hotel di Batu Feringghi di sini, April tahun lalu.

Hakim Syarie, Nik Bukhari Hashimy Nik Yahaya ketika menjatuhkan hukuman berkata, keputusan itu adalah wajar selepas memberikan pertimbangan yang teliti.

''Sebelum ini sudah banyak masa dibazirkan untuk perbicaraan dan pihak pembelaan juga gagal membuktikan tertuduh telah bernikah.

''Selain itu, sebagai penjawat awam, tertuduh juga tidak menunjukkan contoh yang baik kepada masyarakat,'' katanya dalam prosiding selama lima minit itu.

Ketika dihadapkan pertama kali ke mahkamah pada 19 April tahun lalu, Salim, 51, dan Nur Diayana Norslan, 30, masing-masing mengaku tidak bersalah.

Namun pada 21 November 2011, kedua-duanya menukar pengakuan kepada bersalah selepas peguam syarie yang mewakili mereka menarik diri.

Mengikut pertuduhan, pasangan tersebut yang bukan mahram didakwa berada bersama-sama dalam keadaan yang menimbulkan syak kira-kira pukul 5 pagi, 16 April lalu tahun lalu di bilik bernombor 224 di sebuah hotel di Batu Feringghi di sini.

Salim yang sebelum ini memegang jawatan Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) didakwa mengikut Seksyen 27(a) Enakmen Jenayah Syariah Pulau Pinang 1996 manakala Nur Diayana didakwa di bawah Seksyen 27(b) enakmen sama.

Pendakwaan dilakukan Ketua Pendakwa Syarie, Mohd. Zulkhairi Aziz.

Kedua-duanya yang datang seorang diri secara berasingan ke mahkamah membayar denda tersebut.

Nur Diayana yang berbaju kurung hitam dan berkaca mata gelap menutup muka dengan surat khabar lalu sambil tergesa-gesa menuju ke arah sebuah kereta yang menunggunya di pekarangan mahkamah.

Berlaku sedikit ketegangan apabila rakannya menghalang jurugambar yang cuba merakamkan wajah Nur Diayana.

No comments: