JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Saturday, March 6, 2010

Rintihan Rakyat Sarawak

Tuntut khidmat YB Sarawak


BAYANGKAN apa boleh dilakukan jika bekalan elektrik sering terputus, bekalan air tidak ada, talian telefon sekejap ada, sekejap tiada. Beginilah kehidupan di luar bandar Sarawak.

Hari ini saya rasa terpanggil menceritakan masalah kami hadapi di daerah ini sejak dulu lagi. Untuk ke Mukah memerlukan dua hingga tiga jam menaiki bot ekspres dari jeti di Sibu. Alternatif lain untuk ke daerah ini ialah memandu kenderaan melalui jalan berlopak dan lurah terutama apabila melalui jalan dalam kawasan ladang Selangau/Mukah.

Kami penduduk amat hormat kepada wakil rakyat di sini, tetapi kami tidak tahu apa yang mereka buat untuk pembangunan di kawasan ini. Senario sama terjadi saban kali apabila hampir pilihan raya, wakil rakyat akan menganjurkan konsert.

Apa faedah dianjurkan konsert sedemikian kepada anak kami ini melainkan kehancuran akhlak.


Jika dilihat prasarana bangunan sekolah di kawasan luar bandar, ia masih jauh jika hendak dibandingkan dengan Semenanjung. Apabila kembali ke kampung halaman, seolah-olah saya kembali kepada tahun 1980/90-an.

Di sesetengah sekolah, guru seperti tukang kebun. Pada pelajar, guru sama seperti jaga, kerani dan staf sokongan lain kerana selain mengajar guru juga terpaksa melakukan kerja sedemikian.

Apa salahnya jika wakil rakyat selalu turun padang melihat keadaan kami, membantu membaiki sekolah, mengkaji elektrik dan air selalu terganggu, membaiki jalan rosak dan memikirkan cara terbaik mengatasi gejala sosial.

ANAK KAMPUNG KECEWA,
Mukah, Sarawak.

Beriku pula luahan seorang guru di Sarawak

SAYA menyambut baik kenyataan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa guru mungkin diwajibkan berkhidmat di kawasan pedalaman antara tiga hingga lima tahun dalam tempoh perkhidmatan mereka.

Ini adalah pengorbanan besar bagi guru dari segi fizikal, moral, mental dan sebagainya untuk berkhidmat demi anak bangsa.

Tetapi timbul persoalan dalam pemikiran saya, adakah selepas tempoh ditetapkan itu membolehkan guru terbabit bertukar ke sekolah dimohon atau hanya sekadar melayakkan untuk mengisi borang permohonan tukar guru saja?

Ini disebabkan kebanyakan guru Semenanjung yang mengajar di pedalaman terutama di Sabah dan Sarawak sudah melebihi tiga hingga lima tahun, bahkan ada yang mencecah hampir 10 tahun tempoh perkhidmatan.

Namun, permohonan pertukaran mereka ini tidak diluluskan hanya sekadar memberi pengharapan tetapi tidak kesampaian terutama guru yang mengajar subjek Pendidikan Islam.

Saya yakin dan percaya antara yang membolehkan ramai guru baru sanggup menerima cabaran dan pengorbanan untuk berkhidmat di pedalaman seperti dikehendaki Kementerian Pendidikan mengikut tempoh ditetapkan itu, ialah dengan meluluskan permohonan pertukaran mereka bila cukup tempoh perkhidmatan ditetapkan sekiranya mereka berkhidmat di pedalaman kecuali jika guru itu tidak mahu bertukar dan suka mengajar di pedalaman.

GURU PEDALAMAN,
Sarawak.

berita berkaitan di sini

No comments: