JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, March 23, 2010

Utusan Perlekeh Dr. Yusof al-Qardhawi

BARU-BARU ini, saya dimaklumkan oleh seorang rakan yang bekerja sebagai penjawat awam mengenai usaha-usaha untuk mengedarkan salinan video mengenai 'fatwa' oleh ulama terkemuka dunia yang kononnya membela tokoh politik tempatan tertentu dalam satu kes mahkamah.

Setelah berpeluang menilai kandungan video tersebut, secara peribadi saya berpendapat bahawa ia berat sebelah dan tidak adil. Masakan tidak, soalan yang disuap awal-awal lagi sudah 'memerangkap' ulama tersohor itu supaya tertuduh kelihatan tidak bersalah, malah seolah-olah difitnah.

Sudah menjadi resmi kehidupan, 'lain lubuk, lain ikannya'. Maka pendapat seorang ulama yang tersohor sekalipun, kalau tidak arif tentang keterangan, keadaan semasa dan kedudukan berkenaan isu sebenar, mungkin boleh dipertikaikan.

Sebagai contoh mudah, bolehkah seseorang hakim yang tidak arif dan cukup maklumat tentang sesuatu kes sewenang-wenangnya menjatuhkan sesuatu hukuman? Tentu sekali sukar bukan!

Saya bukanlah seorang pakar agama yang hendak menjatuhkan hukum, tetapi bukankah sudah jelas lagi terang firman Allah dalam Surah al-Hujurat yang bermaksud, "Wahai orang- orang yang beriman, apabila datang seorang fasiq kepada kamu membawa berita, periksalah ia terlebih dahulu. Agar nanti jangan kamu menghukum sesuatu kaum dalam keadaan jahil (terhadap apa yang benar), lantas kamu kemudiannya menyesal atas apa yang telah kamu lakukan."

Maka dalam hal ini, saya optimis mengatakan ulama terkemuka tersebut telah 'terlepas pandang' akan 'kefasiqan' individu tersebut dan terperangkap dalam soalan yang telah pun disusun indah penuh bermuslihat, agar jawapan yang diberikan memuaskan agenda dan kehendak licik spin doctor pihaknya!

Edaran video: Tidak mengapa, biarkan!


Mungkin ada yang khuatir dengan usaha-usaha edaran video tersebut dan bercadang hendak menyekatnya. Saya ada terfikir bahawa ia mungkin menjadi satu usaha yang tidak begitu bermakna. Tahu-tahu sajalah, sudah menjadi lumrah dalam masyarakat, yang disekat-sekat itulah yang makin dikejar dan dimahukan.

Maka biarkan saja. Abaikan. Pertamanya, kerana kita jelas dan yakin bahawa informasi yang diedarkan itu hanyalah tipu muslihat untuk meraih simpati semata-mata. Kandungan yang dijaja pula, cuma lebih kepada satu cereka yang 'memutar-belitkan kebenaran'.

Kedua, daripada kita 'sibuk-sibuk' hendak menumpu usaha menyekat 'informasi yang sesat' itu, adalah lebih baik kalau kita 'menyerang' dengan 'informasi yang benar'. Pendekatan berkesan perlu disusun dengan pintar agar maklumat sebenar dapat dijelaskan agar minda masyarakat lebih terbuka untuk berfikir dan bukannya sekadar menerima membuta-tuli.

Bimbing kefahaman istilah-istilah Islam


Sebagai contoh, saya berpendapat istilah-istilah tertentu seperti ' fatwa ', ' ijtihad ' dan 'ijma' perlu dijelaskan kepada masyarakat. Sekiranya konsep-konsep ini dapat diterangkan kepada umum, secara automatik ia akan menjadi 'pendinding' kepada segala bentuk 'hantu syaitan' yang cuba menyalahgunakan istilah tersebut untuk kepentingan peribadi.

Istilah 'fatwa' kalau dirujuk melalui Internet di http://prpm.dbp.gov.my, memberi makna 'keputusan tentang perkara agama yang diberikan oleh mufti atau alim ulama dan istilah yang bersangkutan, yakni 'mufti' membawa maksud 'ahli agama yang berhak memberi fatwa berkenaan hal-hal agama Islam'.

Maka sudah terang lagi bersuluh! Keterangan ulama tersebut hanyalah lebih berupa pendapat dan beliau sendiri tidak pernah menobatkan pendapatnya sebagai fatwa yang wajib diterima secara terus.


Dalam konteks Malaysia sebagai sebuah negara berdaulat, kita mempunyai badan khas iaitu Majlis Fatwa Kebangsaan yang terdiri daripada para ulama seluruh negara, yang lebih tahu, berhak dan arif tentang isu, keadaan dan sentimen dalam negara jika hendak berijtihad dan seterusnya mengijmakkan sesuatu fatwa atau ketetapan.

Mereka inilah yang bertanggungjawab dan dipertanggungjawabkan apabila memperkatakan sesuatu yang bersangkutan dengan perihal fatwa dalam negara.


Agensi-agensi kerajaan yang berkaitan dan para bloggers perlu terus menyampaikan penerangan ini secara bersungguh-sungguh sehingga ke peringkat akar umbi. Yang pastinya, kerajaan sama sekali tidak boleh memandang rendah terhadap keupayaan 'menarik simpati' menggunakan ulama terkemuka.



Ini kerana sentimen penghormatan kepada pandangan ulama sebenarnya cukup tebal dalam masyarakat Melayu-Islam Malaysia. Ia mampu membutakan hati sekiranya ilmu di dada kurang dan tidak mencukupi.


Justeru, ada eloknya kalau-kalau para pemimpin tertinggi tidak bersikap ignorance, mengambil inisiatif untuk turun ke pentas- pentas lawan, menilai dengan mata kepala sendiri sehingga ternganga mulut, melihat 'pencapaian' usaha 'menarik simpati' yang bukan calang-calang sokongan !


Lebih buruk lagi apabila kini timbul kembali kenyataan 'memfasiq' dan 'memunafiqkan' umat Islam.


Jangan gara-gara pandangan ulama tersebut disifatkan tidak sesuai untuk diterima pakai, kita pula dikatakan tidak hormat dan tunduk pada hukum Allah.

Tepuk dada, tanya iman. Dalam hal ini, ilmu perlu dicari, iman tidak boleh diwarisi.


FERIZ OMAR ialah Presiden Pertubuhan Profesional Melayu & Pewaris Bangsa (ProWaris)

No comments: