JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, April 20, 2010

Saya akan bongkar skandal PKFZ - Tee Keat

KUALA LUMPUR 19 April - Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat hari ini memberi jaminan bahawa beliau masih komited dengan janjinya untuk bertanggungjawab atas siasatan skandal Zon Bebas Pelabuhan Klang (PKFZ).

Tee Keat berkata, beliau akan menunaikan janjinya kepada rakyat Malaysia bagi membongkar perkara sebenar berhubung skandal PKFZ.

"Apabila saya memberikan kata- kata (janji), maka ia menunjukkan saya komited pada siasatan ini," tegasnya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika diminta mengulas perkembangan terkini isu PKFZ sewaktu ditemui di lobi Parlimen di sini hari ini.

Mesyuarat Lembaga Pelabuhan Klang (PKA) dua minggu lalu telah memutuskan supaya tidak mengambil sebarang tindakan terhadap bekas ahli-ahli PKA yang menyebabkan menyebabkan isu skandal PKFZ itu.

Seramai 11 ahli PKA telah mencapai kata sepakat itu walaupun mendapati bekas ahli-ahli PKA termasuk bekas Pengurus Besar Lembaga Pelabuhan Klang (LPZ), Datin Paduka Phang Oi Choo, gagal menjalankan tugas mereka.

Menurut pihak PKA, bekas ahli- ahli LPZ bukan sengaja menyebabkan PKFZ terlibat dalam skandal berkenaan dan mereka tidak mengaut sebarang keuntungan daripada skandal itu.

Ketua Pegawai Operasi Kuala Dimensi Sdn. Bhd., Stephen Abok; seorang arkitek, Bernard Tan Seng Swe dan Oi Choo didakwa di Mahkamah Sesyen pada Disember lalu atas tiga tuduhan pecah amanah antara Oktober 2004 dan Januari 2006 membabitkan RM254 juta.

Mereka turut mengaku tidak bersalah di mahkamah yang sama atas dua tuduhan membuat tuntutan palsu bernilai RM5.41 juta kepada PKA.

Tee keat berkata, beliau tidak sedar mengenai keputusan Lembaga Pelabuhan Klang (PKA) dua minggu lalu untuk tidak mengambil tindakan terhadap ahli-ahli LPZ termasuk Oi Choo.

"Saya belum diberitahu oleh pihak PKA lagi, jika ia adalah benar, saya perlu mendapat maklumat dan menyelesaikannya daripada asasnya," katanya.

No comments: