JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Thursday, April 29, 2010

PRK Sibu : Pertembungan dua peguam di luar mahkamah


Walaupun penamaan calon bagi Pilihan Raya Kecil (PRK) bagi Parlimen Sibu ditetapkan pada 8 Mei depan, SUPP dan DAP masing-masing telah mengumumkan calon mereka secara serentak semalam.

DAP yang mewakili Pakatan Rakyat (PR) menamakan Pengerusi DAP Sarawak, Wong Ho Leng, sebagai calon mereka manakala SUPP meletakan Robert Lau Hui Yew, seorang muka baru.

Pencalonan Wong diumumkan oleh Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng pada satu majlis jamuan di Sibu malam tadi.

Turut serta di majlis itu ialah pemimpin dari empat komponen PR di Sarawak iaitu Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustapha Ali, Timbalan Pengerusi Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP), Johnny Wong Sie Lee, Timbalan Pengerusi Majlis Pimpinan Parti Keadilan Rakyat (PKR) negeri Sarawak, Wan Zainal Abidin Wan Sanusi dan penasihat DAP Kebangsaan, Lim Kit Siang.

Wong, 50, yang juga seorang peguam, merupakan Ketua Pakatan Rakyat dalam Dewan Undangan Negeri di Sarawak.

Di bawah teraju beliau, DAP berjaya menawan enam buah kerusi Dun di Sarawak pada pilihan raya negeri pada tahun 2006.

Lebih manis lagi apabila kejayaan itu diraih dengan menyaksikan beberapa menteri dan pemimpin kanan SUPP di negeri itu tumbang satu demi satu.

Bagi calon SUPP, Hui Yew, 45, bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana beliau merupakan sepupu kepada mendiang Datuk Robert Lau Hoi Chew, penyandang kerusi Parlimen Sibu, selama lima penggal, yang meninggal dunia pada 9 April lalu.

Bapa Hui Yew, iaitu Lau Swee Nguong, merupakan Pengerusi Kumpulan syarikat GTS, yang terbabit dalam perniagaan pembalakan, pembuatan papan lapis, perladangan kelapa sawit dan perkapalan.

Hui Yew merupakan Penolong Bendahari SUPP cawangan Sibu dan menjadi ahli parti itu sejak 17 tahun lalu.

Kerusi Parlimen Sibu menjadi kosong berikutan kematian Robert Lau dan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menetapkan 8 Mei ini sebagai tarikh penamaan calon dan 16 Mei sebagai hari pengundian.

Dalam pilihan raya umum 2008, Robert Lau mengekalkan kerusi itu dengan majoriti 3,549 undi,

Bagaimanapun, majoriti itu jauh lebih rendah berbanding majoriti yang diraih oleh BN bagi ketiga-tiga Dun dalam kawasan Parlimen Sibu. (Sila lihat gambarajah di sebelah)

Sibu mempunyai 54,695 pengundi berdaftar termasuk 2,537 undi pos.

SPR akan membuka 45 stesen mengundi dengan 110 saluran mengundi yang akan diuruskan oleh 1,149 petugas SPR.

Untuk rekod, kedua-dua calon itu merupakan seorang peguam dam mereka bakar bertembung di luar mahkamah.

No comments: