JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Friday, December 23, 2011

Filem Lucah dibenarkan bermula 2012 - Menteri

Oleh Masdar Wahid
Bermula tahun depan mana-mana filem samada berunsur lucah atau yang bertentangan dengan nilai-nilai murni di negara ini akan dibenarkan untuk ditayang kepada umum.

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN), Tan Sri Mahmood Adam berkata, samada filem itu baik atau tidak untuk tontotan umum, beliau pulangkan kepada rakyat untuk menilainya sendiri.

Beliau menyifatkan tindakan kerajaan itu sebagai dasar keterbukaan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak yang enggan mengongkong pembikin filem.

"Bagaimanapun, notis peringatan daripada kementerian, bahagian kawalan filem, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dan Lembaga Penapisan Filem (LPF) akan dipaparkan pada skrin semasa penayangan filem itu untuk memaklumkan filem itu ada unsur khurafat, seks atau sebagainya," katanya.

Beliau berkata demikian kepada sekumpulan wartawan selepas merasmikan 'Seminar Hala Tuju dan Kawalan Penapisan Filem' di Putrajaya pada 21 Disember lalu.

Bermula 2012 juga katanya, KDN dan agensi berkaitan di bawahnya hanya bertindak sebagai penasihat dan pemerhati kepada industri filem dan tidak lebih dari itu.

Menurutnya ketika ini terdapat dua filem yang sukar untuk ditayangkan di pawagam kerana mempunyai unsur-unsur tidak sesuai termasuklah filem Hantu Kapcai yang mempunyai adegan yang tidak boleh diterima umat Islam dan mendapat bantahan pihak tertentu.

"Bagaimanapun melalui pendekatan terbaru bermula tahun depan, filem itu tetap akan ditayangkan dan terpulang kepada penonton untuk membuat penilaian supaya tidak terpengaruh dengan adegan tidak baik," katanya lagi dengan bangga.

Sebelum ini, semasa pembubaran Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak, Kumpulan Datuk T menayangkan Video lucah kepada sekumpulan wartawan di Carcosa Seri Negara.

Manakala video itu mula tersebar diinternet sebaik penamaan calon pilihanraya Sarawak, selain blogger Umno-BN yang berkempen pada pilihanraya itu turut bebas menyiarkannya kepada penduduk Sarawak.

Semua tindakan itu bagaimanapun dibiarkan sahaja oleh Polis yang juga terletak di bawah bidang kuasa KDN.

No comments: