JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Saturday, May 4, 2013

Orang kuat Najib lawan BN di Sarawak


Masdar Wahid

Gelombang penolakan ahli BN terhadap partinya turut merebak ke Sabah dan Sarawak. Di Sarawak, sekutu BN seperti SPDP, SUPP dan PRS menyaksikan pemimpinnya mengisytihar penentangan terbuka dan bertanding Bebas.

Paling mencuri tumpuan tindakan pemimpin SPDP, Datuk Dr Tiki Lafe bertanding Bebas Parlimen Mas Gading. Tiki ialah penyandang tiga penggal dan menjawat Pengerusi Majlis Latihan Khidmat Negara (MLKN), program diasaskan Datuk Seri Najib Razak.

Malah Tiki disokong empat Adun SPDP, Datuk Sylvester Entri Muran, Rosey Yunus, Datuk Peter Nansian Ngusie dan Paulus Gumbang. Tiki berdepan Patrick Anek Uren (STAR), Nogeh Gumbek (BN) dan Mordi Bimol (DAP).

Sementara itu, tindakan Presiden SPDP Tan Sri William Mawan Ikom mencalonkan dirinya di Parlimen Saratok menyaksikan penyandang, Jelaing Mersat keluar parti bersama lebih 300 penyokongnya. Parlimen ini berdepan tiga penjuru melibatkan Datuk Abang Rosli Abang Palei (Bebas) dan Ali Biju (KEADILAN).

Ali yang juga Timbalan Pengerusi KEADILAN Sarawak menumbangkan Timbalan Presiden SPDP, Datuk Peter Nyarok Entrie pada Plihanraya Negeri lalu dengan majoriti besar.

Di DUN Balai Ringin, Snowdan Lawan memboikot majlis Ahli Parlimen Sri Aman, Masir Kujat, presiden dan Timbalan Presidennya seperti didedah wanita dan pemuda PRS ekoran sikap membisu Snowdan berhubung tindakan bapanya, Donald Lawan bertanding Bebas.

Snowdan ialah Adun Balai Ringin, salah satu kerusi dalam Parlimen itu. Selain Masir dan Donald, dua calon ialah Wilfred Landong (SWP), dan Nicholas Mujah (KEADILAN) turut bertanding.

Di Parlimen Baram, bekas Ahli Majlis Tertinggi PRs, Patrick Sibat Sujang bertanding Bebas menentang Anyie Ngau (BN) dan peguam mewakili KEADILAN, Roland Engan.

Sementara itu, Presiden SUPP Datuk Seri Peter Chin Fah Kui memecat Edward Andrew Luwak yang bertanding tiket DAP bagi Parlimen Serian. Edward berdepan Datuk Richard Riot Jaem (BN) dan Johny Aput (Star).




Pemimpin BN Sabah Isytihar perang parti sendiri

Di Sabah, Umno dan PBS turut berdepan tindakan ahlinya mengisytihar perang terhadap mereka. Bagi kerusi DUN Matunggong, Jornah Mazahim mengisytihar keluar parti dan bertanding kerusi itu pada PRU kali ini.

Ahli Majlis Tertinggi PBS itu merupakan penyandang kerusi itu pada 2004 dan digugurkan saat-saat akhir menjelang penamaan calon PRU 2008. Jornah yang juga setiausa politik kepada Menteri Pembangunan Masyarakat dan Hal Ehwal Pengguna Sabah meninggalkan PBS 19 April lalu dan dua hari kemudian empat cawangan PBS Matunggong dibubar.

Empat cawangan itu diketuai ketua Kampung Inukiran, Yasungki Tabok, Marajam Sidin (ketua Kampung Lompozou), Masiong Mubin (ketua Kampung Penampang) dan Stibin Mangantal (ketua Kampung Ponikuan). Sebelum ini, Umno turut mendesak DUN Matunggong diserah kepada mereka.

Sementara itu, PBS terpaksa menukar calonya bagi kerusi DUN Inanam (Joseph Paulus Latip) dan Kiulu (Datuk Joniston Bangkuai) secara mengejut ekoran saingan sengit dari Pakatan Rakyat. Nama Kedua-duanya diumum 18 April lalu, walaupun dua hari sebelumnya, parti itu mengumum dua nama lain.

KEADILAN meletakan Ketua AMK Tuaran, Rhodes Panilau bagi kerusi DUN Kiulu, manakala DUN Inanam ialah doktor profesional yang juga Timbalan Setiausaha MPN Sabah, Dr Roland Chia Ming shen.

Turut memberi tekanan BN di Sabah ialah tindakan MIC meminta jawatan Senator untuk parti itu dalam keadaan pilihanraya sedang berlangsung, Manakala lebih 1,000 MCA dalam DUN Luyang menolak Datuk shim Tshin Nyuk mewakili parti itu pada PRU kali ini. Pakatan Rakyat meletakan Penasihat DAP Sabah, Dr Hiew King Chew bertanding di kerusi itu.

Sementara itu, daripada 61 ahli Umno yang bertanding calon Bebas seluruh negara, 29 daripadanya berada di Sabah. Malah Parlimen Kalabakan yang selama ini Umno menang tanpa bertanding menyaksikan calon Pakatan Rakyat, Usman Madeaming berdepan saingan tujuh penjuru sekaligus teramai PRU kali ini.

Tiga daripada calon itu merupakan ahli Umno termasuk penyandangnya, Datuk Ghapur Salleh.

No comments: