JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, September 21, 2010

Kisah elektrik di Simunjan



“Semasa saya membantu kempen parti pada pilihanraya negeri Sarawak pada tahun 2001 di Simunjan, Sarawak, BN hanya mencampakkan tiang-tiang elektrik di Sarawak selepas kita membangkitkan kegagalan BN berhubung bekalan elektrik yang di kawasan itu.

Malangnya, selepas BN menang, mereka tetap membiarkan penduduk Simunjan terus bergelap sepertimana yang berlaku pada pilihanraya negeri berikutnya, iaitu pada tahun 2006 di mana tiang elektrik baru hendak dipacakkan,” kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Penanti, Datuk Dr. Mansor Othman yang melawat Sarawak baru-baru ini.

Beliau yang kini merupakan Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang berkata, rejim BN kekal dalam sindrom penafian kononnnya membela nasib rakyat bukan semasa pilihanraya tetapi lawatan beliau bersama jentera pilihanraya PKR ke Sarawak berkali-kali jelas membidas secara automatik penafian pemimpin BN.

“Saya ke Sarawak bukan sekali, malah sejak dilantik sebagai Timbalan Pengarah Pilihanraya peringkat pusat sejak tahun 2001 hingga 2009, saya terlibat hampir ke semua pilihanraya termasuklah peringkat negeri di Sarawak.

Antara kawasan yang kita lawati ialah Saribas, Simunjan sebelum ini dan baru-baru ini saya bersama pimpinan PKR berada di Sadong Jaya.

Faktanya ialah rejim BN di Sarawak tetap gagal membela nasib rakyat dan ini boleh dilihat dengan jelas didepan mata kita sendiri bila mana prasarana asas yang sepatutnya dinikmati oleh rakyat Sarawak seperti bekalan air bersih, jalanraya gagal dinikmati oleh majoriti rakyat di Sarawak,” tegasnya kepada KABAR sebentar tadi.

KABAR ialah sebuah akhbar yang sebelum ini dikenali sebagai Konsep Era Pakatan.

Selain Mansor, turut berada di Sarawak baru-baru ini ialah Naib Presiden Kanan PKR, Azmin Ali, Exco Pulau Pinang, Abdul Malik Abul Kassim, Exco Kerajaan Selangor, Dr. Xavier Jayakumar dan Ahli Parlimen Kuala Langat, Abdullah Sani Abdul Hamid.

Mansor turut membidas alasan pihak tertentu kononnya Sarawak tidak mampu memberikan air percuma kerana kawasan negeri itu yang luas dan tidak sekaya negeri Selangor.

“Bukan persoalan luasnya mukabumi atau negeri Sarawak miskin, soalnya ialah keazaman politik dipihak BN, mahu memberikan air percuma atau sanggup melihat rakyat sendiri meminum air yang tidak bersih berpuluh-puluh tahun?

Jika persoalan negeri miskin, rakyat jelas mengetahui bahawa Sarawak amat kaya dengan pelbagai hasil bumi seperti gas, minyak dan balak, manfaatkanlah hasil itu untuk rakyat?

Jangan pula kata pemimpin BN tidak mampu, bagaimana dengan kekayaan Ketua Menteri, Taib Mahmud sepertimana yang didedahkan (Sarawakreport)?

Alangkah baiknya jika kekayaan pemimpin turut dikongsi sama oleh rakyat Sarawak yang majoritinya masih tergolong dalam kategori miskin?” tambah beliau.

Sejak awal tahun ini, Sarawakreport.org sebuah laman web muncul dengan pendedahan yang antara lain mendakwa Taib dan keluarganya memiliki kekayaan luar biasa termasuklah di luar negara.

Sementara itu, Mansor yakin pilihanraya di Sarawak akan datang akan diadakan seawalnya November ini dan tidak lebih pada April tahun depan.

No comments: