JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Thursday, September 16, 2010

PKR Sarawak fokus pilihanraya negeri - Mustaffa


Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Mustaffa Kamil Ayub dengan tegas menafikan wujud sebarang perbalahan di kalangan pemimpin parti itu di Sarawak untuk menggugurkan Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Negeri, Baru Bian.

Beliau berkata, khabar angin yang tersebar dalam internet menerusi sebuah laman web pro-Barisan Nasional (BN) atau mana-mana pihak hanya bertujuan memecahbelahkan perpaduan parti menjelang pilihan raya negeri akan datang.

Menurutnya, PKR negeri telah mencapai banyak kejayaan di bawah kepimpinan Baru sebagai pengerusinya malah katanya jika berlaku sebarang masalah dalam parti beliau dengan segera memberi penekanan dan ‘masih mampu mengurusnya’.

“Kepimpinan pusat tidak menerima sebarang memorandum bertulis dari Sarawak (untuk menggugurkan Baru Bian sebagai pengerusi)… dan berdasarkan rundingan saya bersama mereka, tiada masalah (nampak tiada perpecahan),” katanya.

Mustaffa berada di Kuching baru-baru ini untuk merasmikan Seminar New Dawn Malaysia dan Program Tranformasi Pemimpin.

Beliau turut menjelaskan, kedatangannya ke Sarawak semata-mata untuk merasmikan dua aktiviti parti itu dan bukan mengadakan mesyuarat bagi menyelesaikan masalah yang wujud antara pucuk kepimpinan PKR Negeri.

Seminar Malaysia ‘New Dawn’ jelas Mustaffa berjaya menarik lebih 200 penyertaan.

Manakala Program Transformasi Pemimpin pula disertai 35 pemimpin akar umbi dan bertujuan mempersiapkan parti untuk menghadapi pilihan raya negeri akan datang yang diramal bila-bila masa dalam waktu terdekat ini atau selewat-lewatnya Julai tahun depan.

Selaku pembangkang terbesar di Sarawak, Mustaffa berkata, PKR akan bertanding di sekurang-kurangnya separuh daripada 71 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) dan yakin PKR negeri mampu melakukan yang terbaik.

Baru-baru ini, sebuah blog pro-BN mengeluarkan sebuah artikel bertajuk ‘Perbalahan Dalam PKR Sarawak? yang mendakwa wujud rancangan untuk menulis petisyen dan menghantar delegasi ke Kuala Lumpur meminta Baru digugurkan daripada jawatan pengerusi PKR Sarawak.

Laporan itu juga mendakwa mesyuarat dianggotai pucuk kepimpinan utama parti telah diadakan di kediaman salah seorang penasihat PKR Sarawak dan dihadiri beberapa orang penting termasuk bekas-bekas pemimpin PKR Negeri.

Baru, seorang peguam, mengambil alih jawatan pengerusi PKR Sarawak sejak Oktober tahun lalu daripada Mustaffa yang berasal dari Perak.

Baru juga merupakan seorang yang cukup terkenal khususnya dalam isu perjuangan Hak Tanah Adat (NCR).

Kabar Era Pakatan sebelum ini ada menebual beliau secara eksklusif dan antara respon beliau berhubung PKR negeri ialah parti itu komited untuk menawan Sarawak pada pilihanraya negeri akan datang bersama DAP, PAS dan SNAP.

No comments: