JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Saturday, September 25, 2010

Saya boleh kaya jika menolak Anwar - Azmin


Wartawan : Adakah YB rasa dengan pengalaman dalam parti selama ini akan meletakkan YB sebagai pemimpin yang telah diuji dan teruji ?

Azmin :
Saya mahu anda mengetahui bahawa betapa sukarnya untuk mengambil keputusan ketika kes Anwar bermula.

Saya boleh mengambil sikap untuk berkecuali. Saudara pun tahu hubungan saya dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad ketika itu bukan hubungan biasa, boleh dikatakan keluarga dekat beliau.

Tetapi saya sebut kes Anwar, keterangan saya di mahkamah bahawa dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad yang mencadangkan supaya saya diperkenalkan kepada Anwar, ketika saya tidak kenal Anwar.

Jadi begitu akrabnya saya sehinggakan majlis perkahwinan saya dihadiri beliau (Tun Dr. Mahathir Mohamad) bersama Tun Dr. Siti Hasmah Mohd Ali.

Saya bukan anak bangsawan, bukan orang elit, arwah ayah saya hanyalah pesara tentera tetapi hubungan kami sehingga beliau anggap saya ini sebagai anaknya.

Saudara bayangkan pada 2 September (1998, tarikh pemecatan Anwar Ibrahim) betapa sukarnya saya membuat keputusan untuk bersama Anwar atau Dr. Mahathir ? Bukan mudah untuk saya buat keputusan.

Saya bertemu dengan Tun Dr. Mahathir Mohamad pada 13 Ogos 1997, setahun sebelum saya dipecat.

Saya beritahu kepadanya saya tidak terima Ini, mungkin Dr. Mahathir merasakan Anwar tidak layak sebagai Menteri Kewangan, tidak cekap saya boleh terima.

Tetapi sekiranya melampau batas, saya tidak boleh. Saya telah menjelajah seluruh dunia bersama beliau (Anwar) dan saya tidak melihat seperti yang dituduh oleh Umno pada ketika itu.

Malangnya Dr. Mahathir masih berkeras dan saya terpaksa membuat keputusan untuk mempertahankan keadilan dan kebenaran.

Saya hilang adik. Saudara kena ingat tidak mudah kepada saya, seluruh anggota keluarga saya dipaparkan di muka-muka akhbar ketika itu, dengan isteri dan anak saya difitnah tetapi apa pilihan saya ketika itu.

Saudara perlu lihat perkara ini, pengalaman yang saya lalui, pengalaman yang sebenar walaupun peguam ketika itu menyarankan agar saya tidak menjalankan ujian asid Deoksiribonukleik (DNA) tetapi saya tetap dengan pendirian bahawa ini soal moral.

Saya buat ujian DNA termasuk dua terhadap isteri dan anak saya. Kalau saya inginkan kesenangan, pada 2 September (1998) saya boleh pilih untuk bersama Dr. Mahathir.

Bukan saya angkuh atau bongkak tetapi saya pasti sekiranya saya bersetuju dengan mereka, saya tidak akan duduk di sini seperti sekarang.

Saya telah mengharungi ujian yang getir. Saya rasa selain Anwar, saya telah menghadapinya bersama isteri dan anak saya, tetapi Alhamdulillah saya yakin dengan pilihan saya walaupun terpaksa menolak adik saya.

Namun saya akan mempertahankan pendirian saya dan keadilan sebenar.

No comments: