JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, February 6, 2008

REFORMASI DI SABAH BERMULA DI MEROTAI

Merotai adalah kawasan yang subur dan maju dari segi pertanian dan kayu kayan. Apatah lagi penduduk di sana rajin berusaha. Setiap kali selepas menerima gaji, ada yang ke bank dan ada yang ke kedai emas terutama nya pihak perempuan.

Kalau tuan-tuan ingin melihat orang bergigi emas dan cincin gergasi emas, datang lah ke Merotai. Ada yang berpuluh kali naik Haji tuan tuan. Juga, segala jenis pisang di Sabah terdapat di Merotai. Pisang goreng yang ada diseluruh Sabah tuan tuan, yang digelarkan oleh penduduk tempatan, 'Utti Menurun', berasal dari Tawau.

Baru baru ini cicit sultan Belungan dan cicit Daeng Perani telah menjelajah keseluruh pelusuk kawasan Merotai untuk mengetauhi perkembangan politik disana dan kedua-duanya adalah pendukung kuat Reformasi.

Setelah beberapa minggu berada dikawasan Merotai mereka pun kembali ke tempat asal dan cuba menganalisa hasil kerja selidik mereka seperti berikut;

1. Rata rata pengundi Merotai telah bosan dengan kepimpinan YB Datuk Gapur Hj. Salleh. Mereka telah pun mengisi borang perceraian untuk mentalak dengan talak 3, dan ta boleh rujuk balek. Mengapa tidak nya, Datuk Gapur Hj. Salleh jarang sekali menjelajah untuk bertemu rakyat. Kalau ia pun dekat pilihan raya baru nampak muka untuk membahagi zink dan tangki air. Sebahagian penduduk Merotai menggelar beliau YB zink dan tangki air.

2. Majoriti pengundi Merotai ingin kan YB daripada cicit Daeng Perani yang mempunyai kepahlawanan, berprinsip yang teguh serta amanah menjalankan tugas berlandaskan Al-Quran dan As-sunnah S.A.W.

3. Mereka juga inginkan pemimpin yang boleh membela nasib rakyat dengan adil dan saksama. Tidak mementingkan diri, kroni kroni dan suku sakatnya sahaja.
4. Mereka juga inginkan pemimpin yang mempunyai agama yang teguh dan kuat, tidak suka menzalimi, memfitnah dan bersikap adil pada semua suku dan agama.


CALON CALON YANG DISEBUT SESUAI MENGISI RINTIHAN DIATAS.

Hasil daripada kaji selidik yang diperolehi, senarai nama nama telah dikemukakan oleh mereka seperti berikut;

1. Ust. Dr.Badrul Amin.(Prof.Madya, UIA)

2. YM Andi BAndi Pello.(Ahli Koprat)

3. Dr. Patawari Patawe (Ahli koprat)

4. Osman Jamal (Pengarah)

5. Ramlee Rashide.

6. Kamil Dtk Kassim.

Baru baru ini pihak penyelidik telah menerima maklumat daripada orang dalam UMNO-KL bahawa Sdr. Kamil Datuk Kassim akan dicalonkan oleh UMNO-BN di Merotai. Kalau ia benar, maka kehancuran UMNO di Merotai akan jadi kenyataan.

Semua calon cicit Daeng Perani tidak akan berdiam dan akan menentang habis habisan. Kamil tidak begitu popular di Merotai. Orang-orang tua dahulu masih lagi ingat tindak tanduk Datuk Kassim semasa beliau menjadi YB di Merotai. Sejarah tidak akan berulang lagi Datuk.

Ada juga ura bahawa UMNO akan mencalonkan Ramlee Rashide sebagai calon diMerotai. Ini tidak mungkin, kerana Sdr Ramlee adalah orang Datuk Gapur, malah tukang angkat beg Datuk Gapur sahaja.

“Heh!, ta boleh. Tidak berjiwa rakyat batu. Jarang turun meningok kami dibawah. Kalau kami pergi ke offisnya, kami orang tidak dilayan ba tu.”

Ada juga orang mengatakan, sekiranya UMNO mencalonkan Dr. Badrul Amin, maka segala bentuk masaalah boleh dikurangkan. Tetapi, ini tidak mungkin kerana beliau telah dicap sebagai orang DSAI, malah telah di'Gam' oleh Datuk Osu baru baru ini.

Mana boleh jadi.

Parti UMNO tidak akan memilih YM Pa Andi Bandi kerana beliau baru sahaja di bebaskan daripada tahanan. Perlembagaan UMNO tidak membolehkannya bertanding. Lain lah kalau arahan orang atasan, semuanya boleh jadi. Oleh yang demikian, pengundi Merotai rela melepaskan beliau ke Kalabakan untuk bertemu dengan musuh ketatnya dan menyambung perjuangan Daeng Perani melalui perahu pinisi nya.

Ayo, bentangkan layar mu, maju kehadapan. Pantang mundur cicit Daeng Perani. Langgar sahaja apa yang ada dihadapan. Dtk Gapur sedang mengatur strategi arabnya. Gunakan juga strategi ala Daeng Perani seperti mana telah digunakan di Selangor, Johore, Kedah, Pahang danPerak. Diantara Dr.Patawari dan Osman Jamal sebagai calon di merotai, pengundi Merotai lebih berhati hati kerana kedua-dua nya mempunyai pengaruh yang kuat.

Dr. Patawari adalah seorang ahli koprat yang berjaya dan senior dalam politik kawasan Merotai. Osman Jamal adalah Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur dan juga Presiden Persatuan Kebajikan Bugis Sabah yangmempunyai ramai ahli nya diseluroh Sabah.

Majoriti pengundi Merotai berpendapat, salah seorang daripada mereka mesti menjadi YB orang orang Bugis di Merotai sudah memadai. Mereka sudah tidak tahan lagi di tunggani oleh orang orang politik yang berkepentingan. Inilah sebahagian rintihan pengundi dan cicit Daeng Perani untuk difikirkan semua bersama.

Sekian hingga jumpa lagi.~Doi Moi. http://pemudasabah.blogspot.com/

No comments: