JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Sunday, December 20, 2009

GAPARI KITINGAN LIABILITI PKR ?


BERMULA dengan beberapa ketua Cabang PKR yang penyokong kuat Dr. Gapari Kitingan mengadakan mesyuarat, seterusnya menghantar memorandum kepada Presiden PKR mendakwa, kononnya majoriti Ketua Cabang PKR dari Sabah tidak setuju YB Azmin Ali terus menyandang jawatan Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Negeri Sabah (MPPKRNS); pergolakan tidak sihat anjuran geng Dr. Gapari Kitingan ini telah terus menerus mewarnai lanskap politik seteru terkuat UMNO di negeri Sabah.

Kenyataan demi kenyataan yang dibuat tidak henti-henti oleh pihak penyokong Dr. Gapari Kitingan memperlekeh pucuk pimpinan PKR termasuk Ketua Umumnya, Datuk Seri Anwar Ibrahim di dalam media siber nasional khasnya Malaysiakini dan di akhbar cetak di bawah kawalan Barisan Nsional membayangkan terdapat segelintir telah menyertai PKR dengan agendanya tersendiri.

Selain Ketua Cabang yang terang-terangan mendesak pucuk pimpinan Parti melantik Dr. Gapari Kitingan menjadi pengerusi MPPKRNS terdapat juga bekas ahli PKR yang sudah dilucutkan jawatan seperti Kanul Gindul (bekas Setiausaha Politik Dr. Gapari Kitingan), muncul di dada akhbar milik Barisan Nasional memberi rumusan. Pergolakan terbaru ini membuktikan walaupun Kanul telah dipecat daripada PKR namun khidmat dan kesetiaannya kepada Dr. Gapari Kitingan sebagai askar upahan untuk menyalak dari sebalik tabir, masih dikekalkan.

Penggunaan media siber dan akhbar di bawah kawalan Barisan Nasional oleh geng penyokong Dr. Gapari Kitingan sebagai wadah propaganda memperlekeh kedudukan Datuk Seri Anwar Ibrahim, di samping meletakkan MPPKRNS menjadi bahan ketawa dan ejekan di kalangan pengundi di Sabah, sememangnya efektif dan berjaya mencapai sasaran mereka.

Sementara sebilangan besar rakyat, penyokong kuat ahli setia PKR Sabah faham akan niat sebenar dalang yang telah sekian lama menimbulkan kekecohan dalam MPPKRNS ini tetapi kekeliruan sebilangan kecil rakyat Sabah tentang perjuangan pemimpin PKR hasil sabotag geng penyokong Dr. Gapari Kitingan adalah perkara wajib ditangani segera oleh Pengerusi MPPKRNS yang baru, Tamrin Hj Jaini.

Berita RTM yang turut menyiarkan kenyataan geng Dr. Gapari Kitingan dengan nada mempersenda PKR telah menambah kuat lagi pendapat ahli dan penyokong kuat PKR di Sabah bahawa terdapat tangan-tangan ghaib mengatur strategi menggunakan geng penyokong Dr. Gapari Kitingan melumpuhkan PKR dari dalam.

Oleh kerana Negeri Sabah dan Sarawak merupakan ‘fixed deposit‘ kepada Barisan Nasional maka kehadiran Dr. Gapari Kitingan sebagai alat baru kumpulan yang satu ketika dulu dilabel agen UMNO dalam PKR tidak boleh disangsi lagi.

Walaupun pemimpin UMNO bersama rakan kongsi kuasa mereka dalam Barisan Naional telah lakukan dosa bertimbun terhadap rakyat Sabah dan Malaysia amnya namun segala rompakan harta rakyat yang dilaksanakan, salahgunakuasa yang dilakukan atau rasuah yang kian hari mencekik dan berleluasa sudah tidak menjadi isu.

Dr. Gapari Kitingan bukan orang sembarangan yang tidak tahu akan segala dosa-dosa pemimpin UMNO terhadap rakyat negeri ini. Dr Gapari Kitingan juga tahu adengan sengketa yang diketuainya boleh menyebabkan PKR lesu tidak bermaya menghadapi lawan tetapi dia sengaja jadikan jawatan Pengerusi MPPKR Negeri Sabah sebagai isu untuk memesong pandangan rakyat tentang kerja amal dan usaha murni yang telah, sedang dan sentiasa hendak dilakukan oleh pimpinan PKR di peringkat negeri Sabah.

Tawarkan pemimpin PKR di semua peringkat untuk menyumbang khidmat bakti dengan agenda membela rakyat yang telah 50 tahun diperbodohkan oleh pemimpin UMNO kini sudah jadi perkara halal dan disokong Dr. Gapari Kitingan dan gengnya!

Menyedari tohmahan-tohmahan dan fitnah dilempar terhadap pucuk pimpinan PKR tidak mendapat sambutan, kerana terdesak, geng Dr. Gapari Kitingan segera ubah skrip sandiwara mereka. Ancaman akan meninggalkan parti jika tuntutan yang mereka kemukakan tidak dituruti dihebah oleh hampir semua jentera media Barisan Nasional seolah oleh PKR Sabah sudah nazak menanti hari dikebumikan.

Untuk menjadikannya dramatic, Dr. Gapari Kitingan hebohkan perletakan jawatannya sebagai Naib Pengerusi. Untuk lebih sensasi kenyataan ”I have burned my bridges” yang membawa maksud saya tidak akan kembali kepada PKR diisythiarkan.

Perletakan jawatan Christina Liew, Ketua Cabang PKR Kota Kinabalu sebagai Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi PKR kemudian menyusul. Mengiringi aksi Dr. Gapari Kitingan beberapa kerat geng penyokong Dr. Gapari Kitingan seperti Daniel John dan Moses Iking kemudian memfailkan permohonan untuk menubuhkan Parti Cinta Sabah (PCS) mengikut rentak dan acuan Dr. Gapari Kitingan.

“Patuhi kehendak Parti atau sila keluar dari PKR,” begitulah reaksi Datuk Seri Anwar Ibrahim. Walaupun dilafazkan di Pulau Pinang tetapi mesej yang diluahkan jelas menyatakan pendirian Datuk Seri Anwar Ibrahim menghadapi perkembangan dalam PKR akibat angkara Dr. Gapari Kitingan bersama geng-gengnya.

Terperangkap dalam kanca sandiwara gubahannya sendiri, Dr. Gapari Kitingan yang kononnya bercuti hingga Januari 2010 akhirnya, tanpa pengumuman menamatkan percutiannya, telah segera merubah strategi lakonannya dengan menghadiri konvensyen PKR di Kuching, Sarawak.

Dengan menunjukkan muka kepada Datuk Seri Anwar Ibrahim, Dr. Gapari Kitingan berharap lakonannya yang telah merosakkan imej PKR akan dilupakan. Tanpa segan silu kenyataan “I have burned my bridges” dilafazkan oleh Dr. Gapari Kitingan melalui Malaysiakini dengan niat ‘talak tiga kepada PKR” seolah olah tidak pernah ujud.

Mungkin semua ini dilakukan oleh Dr. Gapari Kitingan kerana beranggapan dia adalah seorang doktor berkelulusan daripada Universiti bertaraf dunia sementara ahli PKR Sabah adalah amatur yang boleh diperbodohkan.

Pada 20 Disember 2009 (esok) PKR Negeri Sabah akan mengadakan konvensyen yang bakal dihadiri oleh Presiden Parti Datin Seri Wan Azizah Ismail dan Datuk Seri Anwar Ibrahim. Kesemua pemimpin berserta ahli Jawatankuasa daripada 25 cabang PKR seluruh Sabah telahpun menyatakan pendirian mereka akan hadir di konvensen itu kelak. Dianggarkan lebih 1,000 pemimpin PKR menyertai konvensyen tersebut.

Suasana aman damai yang dinikmati semula pemimpin PKR Negeri Sabah sejak Dr. Gapari Kitingan keluar PKR bertukar bilamana pada 12 Disember 2009 tiba-tiba muncul berita disiar melalui laman web Malaysiakini bahawa Dr. Gapari Kitingan telah dilantik semula menjadi Naib Presiden Parti dengan tanggungjawab baru sebagai Pengerusi Biro Hal Ehwal Negeri Sabah dan Sarawak.

Manakala Christina Liew disebut telah dilantik menjadi Timbalan Pengerusi MPPKR Negeri Sabah beberapa nama juga turut disebut sebagai senarai ahli jawatankuasa MPPKR Negeri Sabah yang baru, sedangkan jawatan yang kononnya dipersetujui Datuk Seri Anwar Ibrahim telahpun lebih awal diisi dan disandang oleh beberapa veteran politik seperi Datuk Kong Hong Ming, seorang jurutera berusia lebih muda daripda Christina Liew dan mantan Menteri Kabinet Sabah.

Anggapan orang ramai, konvensyen PKR Negeri Sabah kali ini akan berjalan lancar dengan pemergian Dr. Gapari Kitingan bersama kuncu-kuncunya yang telah membakar jambatan ternyata meleset. Kemunculan semula Dr. Gapari Kitingan di saat akhir PKR Negeri Sabah mengatur lengkap hendak berkonvensyen di Kota Kinabalu menimbulkan situasi baru. Berbagai pertanyaan timbul daripada pelbagai pihak.

Ramai berpendapat Dr. Gapari Kitingan menimbulkan kekecohan seterusnya dalam usahanya menubuhkan sebuah parti baru untuk melemahkan PKR adalah ‘pengkhianat’ Parti. Menerimanya semula sebagai naib Presiden PKR kerana Parti yang hendak ditubuhkan olehnya tidak diluluskan oleh Pengarah Pendaftar Pertubuhan tidak menampakkan kebijaksanaan pucuk pimpinan parti.

Di sudut lain ramai juga bertanya apakah Datuk Seri Anwar Ibrahim yang satu ketika dulu tidak gentar menghadapi seteru politiknya, Tun Mahatir Mohamad malah sanggup masuk penjara, kini telah berubah menjadi pemimpin yang lemah dan sanggup ‘berlutut’ kepada tuntutan Dr. Gapari Kitingan, individu yang bukan saja permohonannya menjadi ahli UMNO dibatal setelah diterima menjadi ahli tetapi kini tidak akan diterima menjadi ahli oleh mana-mana parti politik di Sabah kecuali PBS, itu pun sebagai ahli biasa.

Kehadiran semula Dr. Jefri Kitingan bersama kumpulannya dalam PKR Negeri Sabah pastinya akan menimbulkan mala petaka baru kepada PKR. Pertama penerimaan semula Dr. Gapari Kitingan sebagai naib Pengerusi oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim akan melahirkan perasaan tidak puas hati pemimpin PKR Negeri Sabah.

Kemungkinan sebilangan ahli Majlis Pimpinan Tertinggi Parti juga tidak akan setuju dengan ura-ura campur tangan Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam urusan PKR di Sabah. Bukan mustahil penerimaan semula Dr. Gapari Kitingan akan menyebabkan sebilangan pemimpin yang selama ini setia kepada parti akan keluar daripada barisan kepimpinan parti.

Kenyataan Azmin Ali bertajuk “Azmin Ali Oblivious PKR Keeping Kitingan” disiar oleh Malaysiakini pada 13 Disember 2009 merupakan bibit pertama penentangan dari kalangan pucuk pimpinan PKR terhadap ura-ura pendekatan Datuk Seri Anwar Ibrahim menangani gelora PKR negeri Sabah.

Berita bahawa Christina Liew telah dipilih menjadi Timbalan Pengerusi MPPKR Negeri Sabah dan Dr. Gapari Kitingan dilantik semula menjadi Naib Presiden sekaligus menjadi Pengerusi Biro menjaga Hal Ehwal Sabah Sarawak, dikatakan tidak pernah dibincang dalam mesyuarat Majlis Pimpinan Tertinggi PKR, akan menghancurkan kredibiliti Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai seorang pemimpin yang dipercayai berpegang kepada prinsip demokrasi.

Apakah dia sanggup membelakangkan keputusan Majlis Pimpinan Tertinggi PKR kerana kecut gementar kepada ancaman Dr. Gapari Kitingan?.

Jika berita seperti disiar oleh Malaysiakini itu benar, maka besar kemungkinan pemimpin daripada 18 hingga 20 Cabang PKR Negeri Sabah yang selama ini toleransi terhadap ‘pengkhianat’ Dr. Gapari Kitingan tetapi memilih berdiam diri kerana tidak mahu membawa masalah dalaman parti kepada media akan hilang sabar.

Desas-desus kini bertiup kencang bahawa sebahagian daripada 18 Pengerusi Cabang yang menganggap Dr. Gapari Kitingan sebagai duri dalam daging kepada PKR akan keluar daripada konvensyen PKR Negeri Sabah sebagai tanda protes mereka sekiranya Dr. Gapari Kitingan hadir sebagai Naib Presiden PKR.

Ketua-ketua daripada 18 cabang PKR ini pernah menyokong cadangan Azmin Ali supaya penggantinya sebagai Pengerusi Perhubungan Negeri Sabah yang baru dipilih melalui pengundian. Cadangan itu telah dibuat pada kali terakhir YB dari Gombak itu mempengerusikan mesyuarat MPPKR Negeri Sabah.

Malangnya cadangan itu ditentang habis-habisan oleh Christina Liew. Penentangan itu turut disokong Nahlan Damsal yang telah diundi tidak percaya oleh ahli jawatankuasa Cabang PKR Batu Sapi tetapi masih berlagak sebagai Ketua Cabang.

Fakta ini bukan rahsia di kalangan penyokong PKR Negeri Sabah. Malangnya kisah benar ini telah diputar belit oleh penulis upahan Dr. Gapari Kitingan dengan menyiarkan berita sebaliknya. Kisah karut dilaporkan dalam laman web Malaysiakini kononnya geng Dr. Gapari Kitingan yang merupakan kumpulan majoriti mahukan Pengerusi MPPKR Negeri Sabah dipilih melalui pengundian tetapi cadangan mereka ditolak oleh pucuk Pimpinan Tertinggi PKR.

Selepas mesyuarat tersebut, masa sidang akhbar, Azmin juga memberitahu antara keputusan dipersetujui sebulat suara di mesyuarat itu adalah agar lantikan Pengerusi MPN diserah kepada Presiden.

Selepas disoal dua kali oleh pemberita dalam sidang akhbar Dr. Gapari Kitingan turut berkata, dia bersetuju dengan keputusan tersebut kerana ianya mengikut kehendak Perlembagaan. Anehnya apabila Majlis Pimpinan Tertinggi parti melantik Tamrin Hj Jaini menjadi Pengerusi Perhubungan baru, geng Dr. Gapari Kitingan melenting dan memberontak.

Persoalaannya kenapa cadangan Azmin Ali ketika kali terakhir beliau mempengerusikan mesyuarat PKR Negeri Sabah ditolak oleh geng Dr. Gapari Kitingan? Apakah Datuk Seri Anwar Ibrahim tahu akan perkara ini? atau apakah Datuk Seri Anwar Ibrahim juga telah terpengaruh kepada propaganda BN yang kini sibuk hendak jadikan Dr. Gapari Kitingan hero mereka!

Sebahagian daripada jawatan penting MPPKR Negeri Sabah telahpun diisi oleh Tamrin Hj Jaini sejurus dilantik menjadi Pengerusi MPPKR Negeri Sabah. Berbagai rancangan telah diatur untuk mempastikan urusan Parti berjalan lancar walaupun ada pihak cuba sabotag.

Kini kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim melantik Christina Liew dan beberapa pemimpin lain dari kalangan kumpulan yang beberapa bulan lalu mengancam akan keluar dari PKR kalau tuntutan mereka tidak dituruti mengundang gelora pada dimensi yang lebih kencang kepada PKR Negeri Sabah.

Datuk Seri Anwar Ibrahim mungkin berkhayal kesan buta-buta menerima propaganda geng Dr. Gapari Kitingan. Realitinya apakah para Pengerusi cabang PKR yang selama ini menyumbang bakti dan setia kepada Parti ketika geng Dr. Gapari Kitingan cuba hancurkan PKR dari dalam akan terus berdiam diri dan setia kepada Parti?

Adalah diramal kedatangan Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Sabah kali ini akan meletakkannya dalam situasi yang amat mencabar, sama ada tunduk kepada tuntutan geng makhluk perosak yang melampau ini atau menimbang taat setia penyokongnya yang selama ini mengambil sikap berdiam diri terhadap semua kelakuan sumbang Dr. Gapari Kitingan bersama geng-gengnya sebagai kesinambungan perjuangan PKR di Sabah.

Datuk Seri Anwar Ibrahim juga mungkin terpaksa berhadapan dengan satu masalah baru menangkis pendapat sesetengah rakyat Sabah bahawa wajah politik sebenar Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah sama dan serupa dengan politik para pemimpin UMNO dari Semenanjung; pecah dan perintah para pemimpin Sabah, ada kebenarannya.

Apa juga kesudahannya, kelak ahli PKR bukan seperti ahli UMNO. Penyokong PKR majoritinya adalah terdiri daripada mereka yang berpegang kepada prinsip kebenaran dan kejujuran. Kalau salah, kita katakan salah. Rasuah, kita kata rasuah dan rasuah itu salah. Itulah beza kita dengan penyokong UMNO.

Rasuah mereka katakan politik wang dan politik wang itu halal. Kepada semua ahli PKR yang mahu mempastikan sebuah parti alternatif hidup subur di Malaysia, marilah kita beramai-ramai hadir ke konvensyen PKR pada 20 Disember 2009 untuk sama-sama saksikan apakah benar Datuk Seri Anwar Ibrahim telah jadikan pemimpin PKR Negeri Sabah sama seperti barisan pemimpin UMNO Negeri Sabah yang kita semua tahu ‘ibarat kerbau dicucuk hidung’ atau sebagai pemimpin-pemimpin dari sebuah negeri yang mempunyai autonomi melalui Perjanjian Malaysia dan Perlembagaan Negara?.

DSAI perlu bersikap rasional dan tidak anggap ahli Majlis Pimpinan PKR Negeri Sabah yang telah dilantik oleh Tamrin Hj Jaini kambing ternakan-tanpa perasaan dan boleh disembelih pada bila-bila masa. Dr. Gapari Kitingan kini adalah liabiliti dan berisiko tinggi kepada PKR Sabah. Selamat bersidang dan selamat berjuang!

Oleh: ABDULLAH MADUN

No comments: