JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, December 21, 2011

Aziz Bari sertai Politik atau tidak ?

Pakar Perlembagaan, Profesor Dr Abdul Aziz Bari masih berteka-teki samada beliau akan menyertai politik atau tidak bermula 2012.

Beliau bagaimanapun menyifatkan Politik dan bidang akademik penting untuk perubahan dalam masyarakat.

“politik sebagaimana akademik adalah medan yang perlu untuk perubahan dalam masyarakat.

“Tetapi politik bukan bidang yang akan jadi profesyen saya sebagaimana akademik," katanya dalam temubual dengan The Malaysian Insider.

Beliau yang juga pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa bagaimanapun menegaskan tetap memberi pandangan mengenai isu semasa walaupun bakal meninggalkan universiti itu pada 31 Disember ini.

"Saya tetap akan berfungsi sebagaimana sebelumnya, khususnya memberi pandangan, menulis dan seumpamanya.

"Saya harap saya akan kembali ke dunia akademik meskipun tidak semestinya di UIA,” katanya.

Tokoh itu kini sedang menyiapkan buku ke-10 mengenai kedudukan dan peranan raja berperlembagaan di Malaysia.

Beliau yang berat hati meninggalkan UIA kerana memikirkan pelajarnya, menegaskan, beliau terpaksa berbuat demikian kerana UIA tidak lagi mesra kepada golongan akademik untuk memberi pandangan mengenai bidang masing-masing.

“Apa pun senario yang ada tidak mengizinkan saya berfungsi sebagai ahli akademik yang komited kepada ideal kebebasan akademik.

“Kemungkinan, saya merupakan tenaga akademik pertama menjadi mangsa disebabkan persekitaran seperti ini, berhadapan dengan tekanan kerana memberi komen hanya berdasarkan kepakaran saya.

“Memang ada tenaga akademik yang pernah berhenti kerana bercakap atas platform menggunakan pertubuhan bukan kerajaan, tetapi saya memberi pandangan mengenai isu-isu semasa menggunakan kepakaran saya,” katanya lagi.

No comments: