JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Monday, December 19, 2011

'Kalau mahu Adli selamat, jangan bagi dia balik rumah'

Keluarga Adam Adli didakwa diugut oleh sebuah Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) pro Umno dan pemuda Umno agar jangan balik rumah jika mahu anaknya selamat.

Dakwaan itu dibuat pemimpin Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), selepas sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Selangor sebentar tadi.

"Pemuda Umno dan NGO itu ugut keluarga Adli agar jangan balik rumah jika mahu anak mereka selamat," katanya.

Ketika ini, Adli sedang membuat laporan polis di Bukit Aman berhubung ugutan itu.

Pagi tadi, Pengerusi SMM, Ahmad Syukri Abdul Razak berkata, pihaknya akan mengambil tindakan undang-undang berhubung kenyataan Naib Censelor Universiti Perguruan Sultan Idris (UPSI) akan mengambil tindakan terhadap Adli.

"Jika saudara Adli dikenakan AUKU, kita akan mengambil tindakan undang-undang susulan yang kita umumkan kelak.

"Sebelum ini, kita ada pengalaman dalam kes mahasiswa di mahkamah," kata Syukri merujuk kes 'Bini Puaka' di Universiti Malaya dan Kumpulan Mahasiswa Independen (KAMI) bagi kes di Hulu Selangor.

Baru sebentar tadi pula, mahasiswa di UPSI memberi tahu bahawa Pemuda Umno bernama Datuk Mohd Khairy mengadakan demonstrasi di dalam UPSI.

Menariknya kata sumber itu, Canselor UPSI turut hadir dan menyatakan sokongan terhadap pemuda Umno dalam himpunan itu.

Berbanding sebelum ini, jika Pakatan Rakyat mahu masuk universiti, pastinya akan dihalang dan 'sangat istimewa' pula pemuda umno buat demonstrasi di dalam kawasan universiti.

Dalam himpunan itu, gambar Adli dijadikan isu hanya kerana beliau pernah bergambar dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Adli pada 17 Disember lalu semasa menyertai himpunan aman anjuran Gerakan Menuntut Kebebasan Akademik (Bebas) menurunkan gambar Datuk Seri Najib Razak kurang lima minit sebelum menaikan semula.

Penurunan gambar itu disifatkan Syukri sebagai penolakan terhadap Najib yang berdolak-dalik berhubung pemansuhan Auku.

"Terbaru, Najib umum mahu pinda seksyen 15, Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku).

"Malangnya, pengumuman dibuat hanya selepas mahkamah rayuan putuskan seksyen 15 itu bercanggah dengan perkara 10 Perlembagaan Persekutuan," katanya.

Malangnya kata beliau, selepas pengumuman itu, pentadbiran Najib pula mahu failkan rayuan ke mahkamah bagi merujuk semula keputusan itu.

"Atas dasar itu, kami memberi tempoh kepada Najib untuk melaksana dua tranformasi sebelum Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 atau bersedia mendapat tentangan hebat dari mahasiswa.

"Dua tuntutan itu ialah mansuh AUKU serta-merta dan beri autonomi penuh kepada universiti," katanya.

"Universiti Malaya (UM) contohnya mendapat dana antara RM700 hingga RM800 juta setahun dan dengan dana itu universiti mampu menguruskan pentadbiran dengan lebih baik tanpa campur tangan politik.

"Malah kami yakin inovasi, pembangunan dan penyelidikan universiti akan berkembang lebih baik sekaligus menaikan rangking kita," kata bekas mahasiswa UM ini.

No comments: