JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, December 7, 2011

Umno bukan parti Melayu, bukan juga parti Islam - Menteri

Menteri Pelancongan Kebudayaan dan Alam Sekitar Sabah, Datuk Masidi Manjun berkata, Umno bukanlah parti untuk orang Melayu/Islam.

Ini kerana katanya, Umno juga dianggotai orang bukan Melayu seperti yang berlaku di Sabah.

“Dalam konteks Sabah, apabila Umno membuka cawangan di negeri ini, keahliannya terdiri daripada pelbagai kaum iaitu kaum bumiputera Sino Kadazan dan Dusun bukan Islam.

“Malah di tempat kami sendiri di Ranau, Bendaharinya adalah Sino Dusun dan nama Cina,” katanya selepas melawat tapak bina Bangunan Konservasi Balai Seni Lukis Sabah di Batu 2, Jalan Penampang, pada 6 Disember lalu.

Beliau yang juga Penolong Setiausaha Umno Sabah berkata, kalau di Sememanjung, biasanya Melayu itu Islam tetapi di Sabah, ada bumiputera Islam dan bukan Islam.

“Misalnya di Ranau, satu pertiga daripada ahli Umno seramai 20,000 adalah bumiputera atau Dusun yang bukan Islam iaitu Kristian.

“Ini kerana parti adalah ciptaan manusia dan bukan ciptaan Tuhan. Kita boleh panggil apa sahaja nama parti misalnya kita panggil nama “Parti Emas” tapi kalau tidak dapat berkhidmat dengan baik kepada rakyat, tiada guna kita panggil “Parti Emas”," katanya.

Pada perhimpunan Umno baru-baru ini, pelbagai kenyataan bersifat perkauman dilontarkan pemimpin parti itu.

Timbalan Presidenya, Tan Sri Muhyiddin Yassin misalnya, menghina kaum Cina selain beberapa perwakilan menyifatkan kaum cina sebagai bangsat.

Sementara itu, Datuk Seri Najib Razak semasa diawal ucapannya pula menghina masyarakat Bajau sebagai lanun.

No comments: