JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, December 13, 2011

Mengapa Najib pertahan skandal NFC ?

Senator Dewan Negara, Dr Syed Husin Ali mempersoal tindakan Datuk Seri Najib Razak yang kekal membisu mengenai skandal Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) milik keluarga Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Ini kerana katanya, tindakan Najib berdiam diri jelas menunjukkan Presiden Umno itu
mempertahan skandal itu.

"Yang anehnya Perdana Menteri pun menolak tuduhan-tuduhan yang dibuat (terhadap Shahrizat). "Sepatutnya beliau harus berkata perkara ini akan disiasat," katanya dalam satu kenyataan.

Sejak skandal NFC didedah dalam Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2010 pertengahan Oktober lalu, Najib tidak pernah keluarkan kenyataan mendesak skandal itu disiasat.

Malah kenyataannya menyokong skandal itu sebagaimana jawapan bertulisnya di Parlimen pada 1 November 2011 yang menyatakan pinjaman mudah RM250 juta yang diberi kepada NFC belum diserahkan sepenuhnya.

Namun, kenyataan Najib bercanggah dengan pendedahan Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli yang membuktikan pinjaman itu sudah pun diterima NFC masing-masing sebanyak RM130juta pada 2008 dan RM120 juta pada 31 Mac 2009.

Malah, Pengerusi Jawatankuasa Kira-kira Awam Negara (PAC), Datuk Seri Azmi Khalid mendedahkan wang RM250 juta sudahpun diterima NFC antara 2008 hingga 2009 walaupun pinjaman antara syarikat itu dengan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani hanya dibuat pada 2010.

Tan Sri Muhyiddin Yassin ialah Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani yang meluluskan projek itu sebelum ini.

Kenyataan Azmi dibuat dalam sidang media selepas memanggil beberapa pegawai tinggi Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani mengenai skandal itu pada 23 November lalu di Parlimen.

Sehingga kini, Polis tidak memanggil pimpinan KEADILAN seperti Saifuddin Nasuition, Zuraida Kamaruddin dan Rafizi Ramli selepas mereka mendedahkan skandal itu secara konsisten.

Peliknya, Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Khalid Abu Bakar mengeluarkan kenyataan kononnya tiada penyelewengan dalam skandal itu.

Kenyataan Khalid dibuat selepas pendedahan terbaru KEADILAN bahawa wang NFC diseleweng membeli kereta Mercedes berharga RM534,622, dua bidang tanah berharga RM3,363,507 di Putrajaya dan melancong guna dana itu.

Sebelum ini, Shahrizat dan keluarganya turut menyeleweng wang itu untuk kepentingan peribadi termasuklah membeli dua Kondominium mewah di Bangsar bernilai RM13.8 juta seperti disahkan Pengerusi Eksekutif NFC, Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail, yang juga suami Ketua Wanita Umno itu.

No comments: