JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Friday, March 16, 2012

Ketua Polis Negara dicabar isytihar harta

Masdar Wahid

Ketua Angkatan Muda KEADILAN (AMK), Shamsul Iskandar Md Akin mencabar pimpinan tertinggi polis termasuk ketuanya, Tan Sri Ismail Omar mengishtiharkan harta mereka.

Beliau mengulas kenyataan Ismail 14 Mac lalu kononnya hanya satu peratus dari kira-kira 100,000 anggotanya terlibat dengan jenayah rasuah.

"Secara matematiknya satu peratus dari 100,000 itu maknanya ada 1,000 anggota polis terlibat dengan rasuah seperti disahkan Ismail.

"Bagaimana pula kalau yang 1,000 itu merupakan barisan pimpinan tertinggi polis, sudah pasti rasuah cukup parah dalam pasukan itu," katanya ketika dihubungi.

Beliau turut meragui kenyataan Ismail itu kerana ia jelas bertentangan dengan pendedahan Transparency International Global Corruption (GCB) 2010 yang menyatakan polis dilihat sebagai paling korup dengan nisbah 4.1/5.

Berbanding parti politik (4.0/5.0) dan Anggota Parlimen (3.4/5.0) dengan tinjauan dilakukan secara bersemuka melibatkan rakyat bandar dan luar bandar mengenai rasuah dan usaha kerajaan menangani isu rasuah.

Di Malaysia, selain polis dilihat sebagai paling korup, kajian itu juga menunjukkan keyakinan masyarakat adalah rendah atau tidak berpuas hati terhadap polis dengan tiadanya 'ikan besar' yang ditangkap dalam sesuatu kes rasuah berprofil tinggi.

Perkara itu turut diakui sebelum ini oleh Pengarah Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Mustafar Ali yang menyatakan agak sukar mengheret perasuah besar.

"Kes melibatkan pegawai tertinggi biasanya kes berprofil tinggi dan memakan masa dan rumit hingga membabitkan pemindahan wang ke luar negara dan membataskan kuasa kita sedia ada.

"Kes membabitkan pegawai sokongan atau bawahan (ikan kecil) ini tidak sesukar kes pegawai tinggi dan kadangkala hanya membabitkan pemalsuan dokumen," kata Mustafar.

No comments: