JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, March 21, 2012

Peralatan 'sultan' dirampas

21st March, 2012

KOTA KINABALU: Mahkamah Tinggi kelmarin menepikan arahan oleh Majistret yang membenarkan permohonan Datu Mohd Akjan Datu Ali Muhammad untuk mengembalikan semua peralatan yang dirampas semasa pertabalan sebagai ‘Sultan Sulu’ tahun lepas.

Hakim Dato’ Abdul Rahman Sebli membuat keputusan itu apabila kes diputuskan kajian semula jenayah yang dikemukakan oleh ketua polis Bandaraya untuk mengawal peralatan yang dirampas dari Mohd Akjan.

Ketika mengenapikan arahan oleh majistret itu, Abdul Rahman berkata tentang perlunya di bawah Seksyen 413 Kanun Kesiksaan tidak mandatori, di mana peralatan yang dirampas dari seseorang yang disyaki melakukan kesalahan jenayah atau harta yang di rampas adalah perlu disimpan untuk penyiasatan polis.

Beliau berkata dalam kes sekarang responden adalah orang yang disyaki melakukan jenayah dan perlaatan dirampas daripadanya adalah peralatan yang diperlukan oleh polis dalam menjalankan siasatan mereka.

“Majistret telah tersalah membuat arahan agar peralatan itu dikembalikan tanpa syarat kepada responden. Dalam menggunakan kuasa yang ada, saya mengenapikan arahan ini,” katanya.

Pada 27 Disember tahun lepas, Majistret Noor Hafizah Mohd Salim telah menolak permohonan ketua polis Bandaraya untuk menangguhkan penyerahan barang-barang yang dirampas itu kepada Mohd Akjan sehingga kesnya dikaji semula di Mahkamah Tinggi.

Ini berikutan keputusan Majistret Nuruhuda Mohd Yusof pada 7 Disember 2011, membenarkan permohonan Mohd Akjan agar semua barang-barang miliknya antara lain, baju pertabalan dan beberapa dokumen dikembalikan kepadanya.

Untuk rekod pada 16 Mei 2011, Majistret Noor Hafizah Mohd Salimmengeluarkan arahan reman tujuh hari terhadap Mohd Akjan dibawak Seksyen 117 Kanun Acara Jenayah atas permintaan pegawai penyiasat, ASP Azizul Hj Mansuruntuk memudahkan siasatan polis terhadap dakwaan pertabalan oleh Mohd Akjan sebagai ‘Sultan Sulu’ di kediamannya di Likas.

Polis menyiasat kes ini di bawah Seksyen 130C Kanun Kesiksaan kerana melakukan keganasan,satu kesalahan yang boleh membawa hukuman penjara antara tujuh hingga 30 tahun dan juga boleh didenda jika sabit kesalhan.

Bagaimanapun pada 22 Mei 2011, Mohd Akjan dibebaskan tanpa syarat dari Balai Polis Karamunsing selepas menjalani tahanan reman itu.

TPP Raja Zaizul Faridah Raja Zaharuddin bersama TPP Uma Devi Ballasubramaniam mewakili perayu dan peguam P.J Pereira mewakili Mohd Akjan.

Mohd Akjan tidak hadir di mahkamah kelmarin.

No comments: