JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Thursday, March 15, 2012

Pengeluaran petroleum Sabah menjunam 17 peratus - Azmin

Masdar Wahid

Pengeluaran petroleum Kikeh, Sabah menjunam 17 peratus ekoran ekoran masalah serius yang dihadapi Petronas dalam kerja-kerja carigali minyak di negeri itu, kata Timbalan Presiden KEADILAN, Azmin Ali.

"Petronas berdepan masalah dalam kerja carigali minyak di Kikeh, Sabah dan memerlukan dua tahun memperbaikinya, kelewatan ini memberi kesan kepada pengeluaran petroleum di Sabah yang merudum 17 peratus.

"Petronas juga gagal menyiapkan kemudahan platform pengeluaran minyak di Gemusut, Kakap, Sabah yang sepatutnya mula mengeluarkan minyak pada 2010, malangnya kemudahan ini hanya dijangka siap pada 2014," katanya pada perbahasan di Parlimen 14 Mac lalu.

Oleh itu beliau mencadangkan Petronas menggunakan kaedah bersesuaian bagi menyelesaikan masalah seumpama itu.

"Bagi mengekal pengeluaran petroleum, Petronas harus mengelak dari mengguna teknologi carigali konvensional, tetapi meningkatkan teknologi pengeluaran termasuk kaedah EOR (Enhance Oil Recovery) di telaga minyak lama (brown field).

"Maka Petronas patut menumpu kerja carigali minyak di Marginal Field yang memerlukan kaedah dan teknologi carigali berbeza kerana saya dimaklum, wujud 106 marginal fields di Malaysia dengan 22 daripadanya tersedia untuk kerja carigali petroleum," katanya yang juga lulusan kejuruteraan.

No comments: