JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, March 28, 2012

Projek paip gas Sabah-Sarawak belum siap

DALAM PEMBINAAN: Antara paip gas yang masih dalam pemasangan dan pembinaan di sebuah kawasan Uma Akeh.

3,000 tenaga kerja giat jalankan kerja ke atas projek yang dijangka siap sepenuhnya April 2013

MIRI: Projek Perpaipan Gas Sabah Sarawak (SSGP) yang menelan belanja sebanyak RM6 bilion dari Kimanis, Sabah hingga ke Samalaju, Bintulu kini telah siap sebanyak 85 peratus.

Pengurus Kanan SSGP, Shaiful Bahrin Hashim berkata, projek berkenaan dijangka siap sepenuhnya pada April 2013.

“Kita menjangka gas akan mula disalurkan melalui paip (SSGP) bermula April tahun hadapan,” katanya pada satu siri penerangan di Kem 5 SSGP di Long Bedian pada Program Pengenalan SSGP Kepada Media, Rabu lepas.

Menurutnya, projek perpaipan gas sepanjang 521 kilometer (km) berkenaan kini secara keseluruhannya mempunyai 3,000 tenaga pekerja di mana separuh daripadanya adalah terdiri daripada pekerja tempatan.

“Paip berkenaan adalah sepanjang 94 km di Sabah manakala selebihnya 427 km adalah di Sarawak,” katanya.

Selain itu, terdapat lapan kem diwujudkan untuk memudahkan pihaknya membina SSGP iaitu Kem 1 di Beaufort, Kem 2 di Lawas, Kem 3 di Merarap, Kem 4 di Limbang, Kem 5 di Long Bedian, Kem 6 di Long Lapok, Kem 7 di Niah dan Kem 8 di Bintulu.

Shaiful turut memberitahu terdapat beberapa cabaran yang harus diharungi sepanjang perlaksanaan projek berkenaan.

Antaranya, berkenaan komuniti tempatan yang menyentuh tanah Hak Adat Bumiputera (NCR), wang pampasan tanah, permintaan untuk projek-projek komuniti serta permintaan bersifat individu.

Walau bagaimanapun, katanya, pihaknya tampil dengan pelbagai cara untuk menyelesaikan isu-isu berkenaan dan turut bersedia dengan pengoperasian SSGP sesudah ia siap nanti.

Mengenai Program Pengenalan SSGP Kepada Media, seramai 10 wakil media sekitar Miri terlibat dalam program selama dua hari berkenaan bermula 21 hingga 22 Mac lalu.BP

No comments: