JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, March 20, 2012

KWSP tersalah masuk wang RM11,257.41

March 20, 2012, Tuesday

KUCHING: Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) mahu seorang wanita di Miri memulangkan wang berjumlah RM11,257.41 yang telah salah dimasukkan ke dalam akaunnya pada 13 Julai 2010.

Pengurus Besar (Perhubungan Awam) KWSP Nik Affendi Jaafar dalam kenyataan bertulisnya semalam berkata, berda-sarkan siasatan terperinci pihak-nya mendapati wanita berke-naan bukan pencarum KWSP.

Wanita berkenaan tambahnya, juga tidak mempunyai sebarang rekod menunjuk-kannya menyumbang kepada tabung berkenaan dengan kata lain tidak layak untuk sebarang simpanan KWSP.

“KWSP merujuk kepada laporan dikeluarkan akhbar tempatan berbahasa Cina bertarikh 19 Mac 2012 berhubung seorang wanita yang mendakwa KWSP meminta beliau memulangkan wang yang telah dikre-ditkan ke dalam akaun bank-nya berjumlah RM11, 257.41.

“Berdasarkan siasatan terperinci pihaknya mendapati wanita berkenaan bukan pencarum KWSP.

“Beliau juga tidak mem-punyai sebarang rekod me-nunjukkannya menyumbang kepada tabung berkenaan dengan kata lain tidak layak untuk sebarang simpanan KWSP,” jelasnya.

Menurut Nik Affendi, wa-nita berkenaan dengan se-ngaja memperdayakan KWSP agar mempercayai yang beliau adalah pemilik sebenar akaun KWSP tersebut.

“Kami telah membuat pindaan kepada butiran akaun tetapi menyedari beliau telah memberi maklumat palsu apabila pemilik sebenar akaun (KWSP) datang untuk mengeluarkan simpanannya setahun kemudian,” jelasnya.

Beliau menambah, pemegang sebenar akaun KWSP itu adalah pencarum yang telah mendaftar sejak 1982 yang dipercayai turut mempunyai butiran nombor pengenalan diri yang sama dengan wanita terbabit.

Selepas menyedari pembayaran dibuat ke atas akaun yang salah, KWSP mengeluarkan surat kepada wanita berkenaan meminta beliau memulangkan wang berkenaan yang bukan miliknya.

“KWSP di sini mahu menekankan bahawa tiada alasan untuknya mengatakan dirinya tidak bersalah dalam situasi ini kerana mengetahui yang wang itu bukan miliknya malah tidak pernah mencarum dengan KWSP,” ujarnya.

Akhbar tempatan berbahasa Cina itu juga melaporkan wanita berkenaan telah membuat laporan polis kerana tidak berpuas hati dengan tindakan KWSP yang hanya memintanya memulangkan wang itu setahun kemudian.

Menurutnya beliau hanya mendapat surat daripada KWSP meminta memulangkan wang itu pada 8 Disember tahun lalu dan di dalam surat itu KWSP memintanya berbuat demikian dalam tempoh 14 hari, jika tidak tindakan undang-undang akan diambil ke atasnya.

Bagaimanapun menurutnya wang tersebut telah habis dibelanjakan.

No comments: