JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, March 21, 2012

krisis SPDP Mas Gading

KUCHING: Kumpulan Ber-lima (SPDP 5) akan meletak-kan calon di kerusi Parlimen Mas Gading untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) akan datang.

Jurucakapnya, Datuk Peter Nansian Ngusie memberitahu, mereka berhak meletakkan calon di kerusi itu meman- dangkan mereka tidak lagi ber-ada dalam Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP), tetapi terpulang kepada pucuk pimpinan BN untuk menerima atau sebaliknya.

“Semua orang termasuk SPDP boleh meletakkan calon di mana-mana kerusi tetapi selaku calon BN, kita tahu hanya pucuk kepimpinan BN yang boleh memutuskan siapa akan bertanding berdasarkan pe- nilaian mereka terhadap calon mampu menang, sekali gus apa yang terbaik untuk BN.

“SPDP mempunyai hak untuk memilih calon mereka sen-diri dan seperti itu juga, kita turut mempunyai hak untuk meletakkan calon… kita biarkan pucuk pimpinan BN untuk menentukan dan keputusan itu perlu diterima oleh semua orang,” katanya menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS), semalam.

Nansian, yang juga Menteri Muda Pembangunan Industri dan Ahli Dewan Undangan Ne-geri (ADUN) Tasik Biru memberitahu, kumpulan tersebut juga tidak mempunyai sebarang bantahan jika SPDP meletakkan calon kerana ia terpulang ke-pada pucuk kepimpinan untuk membuat keputusan.

“Kenapa perlu kecoh? Ada-kah Presiden SPDP (Tan Sri William Mawan) fikir kedudukannya sangat baik dan boleh membanggakan diri di depan semua orang termasuk BN dan wakil BN?

“Kita teruskan berkhidmat sebaik mungkin kepada rakyat yang mengundi kita, jalankan tanggungjawab sebagai wakil rakyat BN daripada berbuat bising,” katanya.

Kerusi Parlimen Mas Gading menimbulkan kepeningan untuk SPDP khasnya apabila penyandangnya, Datuk Dr Tiki Lafe berulang kali mengatakan bahawa beliau akan memper-tahankan kerusi itu.

Masalah lain dihadapi SPDP ialah memastikan bahawa parti itu menamakan calon sendiri yang boleh diterima ramai di kawasan tersebut.

SPDP mengenal pasti lima calon berpotensi — Rayan Narong, Nogeh Anthony, Datu Ik Pahon Joyik dan adik ber-adik Wiliam Jinep dan Henry Harry Jinep untuk mempertahankan kerusi itu terutamanya bagi BN pada PRU13 nanti.

Menurut perjanjian 1996, jika ADUN kawasan itu datang daripada masyarakat Singai, maka Ahli Parlimennya hen-daklah dari kumpulan Jagoi-Bratak.

Jadi untuk menghormati perjanjian itu, suka atau tidak, SPDP terpaksa mencalonkan masyarakat Jagoi kerana Nansian mewakili masyarakat Singai dan situasi inilah yang dipercayai memberikan masa yang paling sukar kepada kepimpinan parti.

Masalah pertama bermula apabila Dr Tiki bersama-sama dengan tiga yang lain bertindak meninggalkan SPDP tahun lepas berikutan Datuk Sylves-ter Entri dilucutkan daripada jawatan Setiausaha Agung pada tahun yang sama.

Ahli lain dalam SPDP 5 ialah Rosey Yunus dan Paulus Palu Gumbang yang masing-masing merupakan wakil rakyat Bekenu dan Batu Danau.-BP-

No comments: