JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Monday, September 3, 2012

Laji, jangan guna nama PPS - kata musuh ketatnya

Datuk Azizah Mohd Dun (kiri sekali berbaju merah) menasihatkan  Datuk Seri Lajim Ukin  agar tidak menggunakan nama PPS sebagai nama parti barunya ekoran nama itu sudah didaftarkan sebagai Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) di negeri itu.

"Dia boleh membentuk parti baru tetapi beliau perlu mencari nama selain PPS," kata Azizah.," kata Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Klias itu pada pelancaran Festival Buku Kota Kinabalu di Dewan Membeli-belah Suria Sabah 1 September lalu.

PPS yang ditubuh Lajim penghujung Julai lalu bermaksud Pakatan Perubahan Sabah, manakala PPS yang dimaksudkan Azizah ialah Perkumpulan Perempuan Sabah (PPS).

Azizah yang juga Ketua Wanita Umno Beaufort turut menafi kenyataan Lajim bahawa semua kerusi Umno dalam Parlimen Beaufort akan ditawan Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum akan datang.

Sejak Lajim meletak jawatan Umno dan menubuh PPS bagi menyokong Pakatan Rakyat, Azizah yang juga Naib Ketua Wanita Umno Sabah meneruskan serangannya terhadap Lajim.

Ini terbukti apabila Azizah mengadakan program di rumah beliau bersama beberapa pemimpin Umno negeri dan persekutuan turut mengadakan program sama pada hari Lajim mengumum menyokong Pakatan Rakyat.

Malah turut dijemput berucap pada hari itu pengkhianat perjuangan PAS, Datuk Dr Hassan Ali selain kehadiran penyokong Datuk Seri Musa Aman termasuk Setiausaha BN Sabah, Datuk Abdul Rahman Dahlan.

Malah Azizah yang juga penyokong Musa Aman turut menarik Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin berucap pada Majlis Berbuka Puasa di Masjid Jamek Kampung Likas dengan Jarak antara Taman Likas Jaya yang merupakan kediaman Lajim kurang dua kilometer dari lokasi itu.




Semuanya bertujuan menghalang rakyat dari hadir pada program Lajim yang turut disertai Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Azizah  turut berharap agar Lajim jangan kembali ke dalam Umno dengan menolak undang-
undang anti lompat.

"Undang-undang anti-lompat yang dicadangkan tidak perlu jika seseorang berintegriti tinggi dan pendirian kukuh," katanya pada majlis Aidilfitri Kampung Limbawang, Beaufort 23 Ogos lalu.

Azizah dan Lajim sebenarnya memiliki permusuhan panjang sejak 1985 sehingga kini.

Pada pilihanraya Sabah 1985, Azizah semasa dalam Usno menewaskan Lajim dalam DUN Klias sebelum Lajim mengalahkan Azizah setahun kemudiannya di kerusi sama. Lajim ketika itu bertanding atas tiket PBS.

Malah Azizah ialah satu-satunya individu yang pernah mengalahkan Lajim di DUN itu yang disandang Lajim sejak 1986 hingga 2008.

Pada Pilihan Raya Umum 2008, Pengerusi umno Sabah, Musa Aman menukar kerusi Azizah-Lajim di mana Lajim bertanding Parlimen Beaufort buat pertama kali dan Azizah bertanding DUN Klias dan kedua-dua mereka menang.

Strategi tukar kerusi bertujuan menyibukan Lajim diperingkat persekutuan, manakala Azizah bertindak untuk mengukuh sokongan Umno kepada Musa Aman di Beaufort.

Maka strategi seterusnya ialah cubaan mengalahkan Lajim pada pemilihan Umno Oktober 2008, namun cubaan Azizah gagal. Azizah buat pertama kali bertanding merebut Ketua Bahagian Umno Beaufort, namun tewas.

Pada pemilihan itu, Lajim mendapat 373 undi, manakala Azizah mendapat 173 undi. Sebelum pemilihan, Lajim mengugut perwakilan Umno bahawa beliau akan meletak jawatan jika kalah dalam pemilihan itu.

Lajim juga ialah Ketua Umno Bahagian Beaufort sejak beberapa penggal yang majoriti di menangi tanpa bertanding. Lajim juga ialah penyokong Datuk Shafie Apdal, pemimpin Sabah yang pertama memenangi jawatan Naib Presiden Umno.

Sebab itu tidak hairan apabila ada desas-desus mengatakan Lajim mahu tanding semua kawasan Umno bagi memastikan Musa Aman tumbang selain dibantu Shafie dalam Umno.

Ia sekaligus membantu Shafie menjadi Ketua Menteri jika Musa Aman tewas atau kalah teruk dalam PRU akan datang di Sabah.

No comments: