JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Tuesday, September 4, 2012

PAS lawan Nong Chik di Labuan ?

Kami akan mewakili Pakatan Rakyat (PR) bagi menentang BN di Labuan pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13, kata Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan Mohamad Noor Mohamad

Keputusan itu katanya berdasarkan surat yang dikeluarkan 18 Ogos lalu dan turut dipersetujui KEADILAN dan DAP.

"DAP akan bertanding di Seputeh, Cheras, Segambut, Kepong dan Bukit Bintang, manakala KEADILAN di Bandar Tun Razak, Lembah Pantai, Batu dan Wangsa Maju.

"Manakala PAS kekal di Titiwangsa, Putrajaya dan Labuan sebagaimana surat perjanjian mengenai agihan kerusi yang dikeluarkan 18 Ogos lalu," katanya selepas mesyuarat pemimpin Pakatan Rakyat di Labuan 3 September lalu.

Beliau bagaimanapun enggan mendedahkan identiti calon yang bakal ditawar kepada penduduk di pulau bebas cukai itu.

"Kita sudah menggerakkan jentera pada tahap maksimum bagi memastikan kemenangan kami di Labuan sekaligus membantu Pakatan membentuk kerajaan persekutuan baru selepas PRU akan datang

"Ini kerana kita konsisten agar sebanyak mungkin kerusi di menangi termasuk Parlimen Labuan," katanya.

PAS Labuan juga katanya memiliki 1,500 penyokong tegar dan yakin sokongan itu bertambah pada PRU kali ini.


Berdasarkan daftar pemilih, Labuan mempunyai 9,492 pengundi Melayu, 5,438 Cina, 380 India, 7,433 bumipuera Sabah dan Sarawak dan 643 lain-lain kaum.


Sementara itu, Ketua PAS Labuan, Amir Zahari berkata 'mood' warga Labuan sangat tinggi untuk tumbangkan Umno ekoran kejayaan parti itu menambah sokongan di tujuh unit kawasan pada PRU lalu termasuk Ganggarak, Victoria Utara, Ramsay dan Kerupang.

Antara manifesto Pakatan di Labuan katanya memastikan 60 peratus daripada penduduk tempatan terlibat dalam industri minyak dan gas berbanding kurang 20 peratus ketika ini.

"Di Sarawak dan Melaka, 70 peratus penduduk setempat terlibat dalam industri minyak dan gas. Malangnya, ia tidak berlaku di Labuan walaupun hasil industri di sini sangat tinggi.

"Kami mahu memberi tumpuan kepada pelaburan hasil minyak dan gas untuk kebajikan rakyat, termasuk ekonomi, sosial, bantuan pendidikan dan membangunkan infrastruktur termasuk menaik taraf hospital dan menyediakan kualiti perkhidmatan lebih baik," katanya.

"Pelan lain kami juga ialah mencadangkan untuk mengkaji semula keputusan membina jambatan bagi menghubungkan Labuan ke tanah besar Sabah di Menumbok selepas ia ditolak pentadbiran Datuk Seri Najib Razak," katanya lagi.

Sebelum ini, desas-desus mengatakan Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar, Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin mewakili Umno di situ.

Ia bagi memastikan Timbalan Pengerusi Umno Wilayah Persekutuan itu menang kerana beranggapan Labuan lebih mudah dipertahan berbanding jika Nong Chik bertanding di Lembah Pantai yang disandang Nurul Izzah Anwar.

No comments: