JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, August 8, 2012

Adun BN sah keluar parti

Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Meluan, Wong Judat (gambar) mengesahkan beliau sudah keluar dari Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP-BN) berkuat-kuasa serta-merta sejak semalam.

Surat peletakan jawatan beliau bagaimanapun gagal diserahkan kepada Presiden SPDP, Tan Sri  William Mawan Ikom atau Setiausaha Agung parti itu, Nelson Balang Rining kerana mereka tiada di pejabat.

"Ya, ini memang surat peletakan saya. Saya tidak dapat menunjukan kepada anda (wartawan),” katanya dalam sidang media yang turut diiringi tiga pembantunya, Angoi Meringai, Nyingkok Bungap dan Tambi Luat
semalam.

Judat yang tiba di ibu pejabat SPDP kira-kira 2 petang, ingin menyerah surat peletakan jawatan itu kepada Pemangku Setiausaha Eksekutif SPDP, Sallih Bitin tetapi ditolak.

Sallih menjelaskan, surat itu sepatutnya diserah secara terus kepada Setiausaha Agung atau Timbalan Setiausaha Agung atau Presiden atau Timbalan Presiden.

Dalam sidang media itu, Wong turut menegaskan hasratnya untuk menentang penyandang BN dalam Parlimen Julau yang juga Timbalan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Joseph Salang Gandum pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

Wong ialah Adun Melaun selama tiga penggal dan menyertai SPDP sejak 2003.

Pada penghujung Julai lalu, Wong mengumum akan keluar parti selepas menemui Presiden dan Timbalan Presiden.

Dengan peletakan jawatan itu, SPDP kini hanya memiliki satu Adun iaitu Wiliam yang juga presiden parti itu.

Pada Februari lalu, tiga Adun dan seorang Ahli Parlimen SPDP mengisytihar keluar parti, lima bulan selepas mereka dipecat oleh William pada November tahun lalu.

Sementara itu, Abdul Karim Rahman Hamzah yang jug Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Sarawak menyifatkan Wong sebagai mementingkan diri sendiri dan mengkhianati BN.

No comments: