JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Thursday, August 30, 2012

PPS tanding semua kawasan Umno - Lajim

Pengerusi Majlis Pimpinan KEADILAN (MPN) Sabah, Ahmad Thamrin Jaini menafi laporan konon Pakatan Perubahan Sabah (PPS) pimpinan Datuk Seri Lajim Ukin akan bertanding di semua kerusi majoriti Melayu/Islam negeri itu pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13.

Hakikatnya kata Thamrin, Lajim mengakui agihan kerusi akan dibincangkan bersama KEADILAN, PAS dan APS sebelum keputusan dimuktamadkan.

Thamrin mengulas laporan Daily Express 28 Ogos lalu bahawa PPS hanya bertanding di semua kerusi majoriti Muslim di Sabah pada PRU akan datang, namun enggan meletak calon di kerusi majoriti Cina dan Kadazan Dusun Murut (KDM).

Mengulas lanjut, Thamrin berkata, Pakatan Rakyat menerima pandangan semua pihak termasuk Lajim yang berhak bersuara namun keputusan akhir akan dibuat pimpinan pusat mengenai agihan kerusi sebelum PRU akan datang.

"Pakatan bukan sahaja memberi ruang untuk PPS tetapi Angkatan Perubahan Sabah (APS) pimpinan Datuk Seri Wilfred M. Bumburing juga kerana objektif kami sama iaitu mengubah kerajaan negeri dan persekutuan pada PRU akan datang," katanya.




Berbanding Umno katanya yang menafi hak ahlinya bersuara sehingga Lajim dan Wilfred meninggalkan BN.

PPS dan APS ditubuh Lajim dan Wilfred, 29 Julai lalu dengan menjemput Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai tetamu kehormat dalam dua majlis berasingan di Beaufort dan Tuaran.

Kedua-dua Ahli Parlimen BN itu turut mengisytihar keluar parti dan berjanji menyokong Pakatan Rakyat.

Sementara itu, ketika ditemubual Suara Keadilan penghujung Julai lalu, Lajim akui PPS akan berubah menjadi parti, namun Wilfred berpendapat APS akan kekal sebagai Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) yang menyokong Pakatan.

No comments: