JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Wednesday, August 8, 2012

Langkah sulung Lajim cemaskan Umno

Dakwaan pemimpin Umno konon tindakan Datuk Seri Lajim Ukin menubuh Pakatan Perbuahan Sabah (PPS) tiada kesan hanya taktik mereka untuk menyedapkan hati penyokong parti itu.

Buktinya, langkah sulung Lajim bersama PPS yang diterajuinya ke Kuala Penyu bukan sahaja direspon. Malah setiausaha politik kepada Timbalan Ketua Menteri, Isnin Aliasnih terpaksa datang dan berjanji akan menyelesai masalah rakyat kawasan itu.

Lajim ke Kuala Penyu pada 4 Ogos lalu, manakala Isnin ke kawasan sama tiga hari kemudian iaitu semalam selepas kunjungan Lajim itu didedahkan media.

Segala-galanya bermula selepas Lajim mendedahkan antara punca mengapa masalah air dan bekalan elektrik di Kuala Penyu gagal diselesai kerana keengganan pentadbiran Datuk Seri Najib Razak memenuhi desakan beliau.

Menariknya, dalam kunjungan itu, beberapa pemimpin Umno BN turut mengiringi Lajim termasuk bekas Ketua Penyelaras Parlimen Beaufort, Johiar Matlani dan bekas setiausaha Umno Beaufort Jusih Sarin serta isterinya, Datin Normilah Siong.

"Saya sudah membangkitkan isu ini berkali-kali kepada kerajaan persekutuan tetapi tidak berjaya.

"Malah, mereka melabel saya sebagai pemimpin pembangkang setiap kali saya bertanya perkembangan isu yang saya bangkitkan," katanya pada majlis berbuka puasa di Kampung Temporong, Kuala Penyu 4 Ogos lalu.

Sehubungan itu, Lajim mendesak Najib dan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman menyelesai masalah itu yang membelenggu penduduk sejak sekian lama.

Kampung Kekapor dan Kampung Temporong Seliku dalam daerah Kuala Penyu antara yang paling teruk berdepan masalah bekalan air dan elektrik.

Kuala Penyu terletak dalam Parlimen Beaufort yang diwakili Lajim sejak 2008.

Pada majlis itu, Lajim turut berbuka puasa serta memberi bantuan kepada 126 fakir, anak-anak yatim, ibu tunggal selain sumbangan kepada masjid dan surau sempena Ramadan yang mulia.

Sementara itu, seorang penduduk Kuala Penyu, Sailli Suntim mengakui masalah bekalan air dan elektrik di kawasan itu berlaku sejak sekian lama.

"Ini bukan masalah baru dan penduduk di sini bosan dengan alasan yang diberi pemimpin sama ada di peringkat bahagian atau negeri. "Mereka berjanji untuk mencari penyelesaian namun masalah ini masih berlaku.

"Masa untuk menabur janji sudah berakhir dan kami berharap janji kali ini dipenuhi, bukannya sekadar retorik atau publisiti murahan," katanya respon kepada janji yang dinyatakan Isnin.

No comments: