JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT

JAWATAN KOSONG DUNIA AKHIRAT
Klik Kanan & Save Serta Besarkan Untuk Lebih Jelas

Monday, August 6, 2012

Pandang serius tindakan Wilfred, Lajim - Maslan

Masdar Wahid

Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan berkata, BN memandang serius tindakan Ahli Parlimen Umno Beaufort, Datuk Seri Lajim Ukin dan Ahli Parlimen Upko Tuaran, Datuk Wilfred M. Bumburing meninggalkan gabungan itu di Sabah pada 29 Julai.

Walaupun beliau tidak yakin tindakan keluar parti di Sabah akan merebak ke Sarawak, pentadbiran Datuk Seri Najib Razak pada 4 Ogos lalu mengarahkan gelombang biru dijana khusus untuk mempengaruhi pengundi luar bandar di Sabah dan Sarawak.

“Saya bersama ahli politik BN lain berpandangan, apa yang berlaku di Sabah tidak akan terjadi di Sarawak.

“Setakat ini, hanya empat Ahli Parlimen BN termasuk di Sepanggar dan Tawau (keluar). “Ia (tindakan Lajim, Wilfred itu) tidak menggusarkan walaupun kami memandang serius perkara ini," katanya pada Program Asyura 1Malaysia Kuching, 5 Ogos lalu.

Ahli Parlimen Sepanggar, Datuk Eric Enchin Majimbun dan Ahli Parlimen Tawau, Chua Soon Bui, kedua-duanya dari Parti Majus Sabah (SAPP) meninggalkan BN pada 17 September 2008 dan kini menjadi Ahli Parlimen Bebas di Dewan Rakyat.

Manakala pada hari sama Lajim, Wilfred mengumum menyokong Pakatan Rakyat di Sabah pada 29 Julai lalu, Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Meluan dari Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP-BN), Wong Judat turut mengumum keluar parti.

Selain SPDP, BN Sarawak mempunyai tiga lagi sekutu termasuk Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP), Parti Rakyat Sarawak (PRS) dan Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB).

SUPP, wakil utama masyarakat Cina dalam BN negeri pada pilihanraya Sarawak April lalu, hanya menang dua kerusi dominasi Cina dan merupakan antara kekalahan teruk dalam sejarah parti kedua tertua di negeri itu.

Manakala SPDP dan PRS kini bergaduh sesama sendiri dan berebut kerusi dominasi Dayak menjelang Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 di Sarawak dan ia sudah lama berlarutan sejak kedua-dua sekutu itu ditubuh beberapa tahun lalu.

Manakala PBB sedang berusaha menjatuhkan beberapa Ahli Parlimennya yang dilihat menyokong Datuk Seri Anwar Ibrahim dan dijangka keluar parti jika BN kalah teruk pada PRU akan datang.

Sementara itu, Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Seri Dr Hasan Abdul Rahman berkata, Kementerian Kesihatan melancarkan Strategi Lautan Biru khusus untuk penduduk di kawasan pedalaman Sarawak dan Sabah pada 4 Ogos lalu.

No comments: